YÖREX, coğrafi işareti tetikledi
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, “YÖREX yerelde coğrafi işaretli ürün sürecini tetikledi. Pandemi nedeniyle geçen yıl YÖREX’e ara vermiştik, inşallah bu yıl kaldığımız yerden devam edeceğiz” dedi.
DOĞRUHABER / Hasan Işık
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya Ticaret Borsası (ATB) ile Antalya Tarım ve Orman Müdürlüğü işbirliğinde düzenlenen “Sizin Oraların Nesi Meşhur? - Kayseri” programına katıldı. Programda Kayseri’nin yöresel ve coğrafi işaretli ürünleri konuşuldu. TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, 12 bin yıllık geçmişe sahip Anadolu’nun binlerce yöresel ürüne ev sahipliği yaptığını belirtirken, “Bu değerlerimizi tanıtıp pazarlayamaz, ekonomiye kazandıramazsak hiçbir kıymeti yok” dedi. Dünyada artık yerel ve doğal ürünlerin tercih edildiğini söyleyen Hisarcıklıoğlu, “Tüketici coğrafi işaretli ürünlere daha fazla para ödüyor. Coğrafi işaretli ürün demek şehrin zenginleşmesi demek” diye konuştu. İtalya’nın Fransa’nın bir peynir çeşitlerinden yılda 1 milyar dolar kazandığını, ülkemizde ise her köyde farklı bir peynir çeşidi varken bunun ekonomik değerinin istenen düzeyde olmadığını anlatan Hisarcıklıoğlu, “Müthiş bir peynir kültürümüz var ama hiçbirimiz bunun farkında değiliz. Bunu markalaştıramazsak, büyütemezsek 1 milyar dolarları kaybederiz” dedi.
“YÖREX, COĞRAFİ İŞARETİ TETİKLEDİ”
Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX’in cesaret gerektiren bir girişim olduğunu, Antalya’nın bu işe sahip çıkarak Anadolu’nun binlerce yıllık birikimini Antalya’da buluşturduğunu kaydeden Hisarcıklıoğlu, “2010 yılında 42 ilin katılımıyla yapılan YÖREX, 2019 yılında 81 ilin yöresel ürünlerinin katılımıyla yapıldı. Coğrafi işaretli ürün sayımız tüm dünyayı kıskandıracak noktada. YÖREX yerelde coğrafi işaretli ürün sürecini tetikledi. Pandemi nedeniyle geçen yıl YÖREX’e ara vermiştik, inşallah bu yıl kaldığımız yerden devam edeceğiz” diye konuştu.
“ODA VE BORSALAR COĞRAFİ İŞARETİN ÖNCÜSÜ OLDU”
TOBB olarak yerel kalkınmaya destek olduklarını, yöresel ürünlerin katma değerini, ticari değerini artırmak için çalıştıklarını anlatan Rifat Hisarcıklıoğlu, “Yerel ürünlerin ülke çapında pazarlanmasına yardımcı oluyoruz. Çok sayıda coğrafi işaretli ürünün market raflarında satılmasını sağlıyoruz. Yerel ve milli ürünleri açığa çıkarılması, tanıtılması ve markalaştırmasında odalarımız ve borsalarımız üreticiye destek oluyor, olacaktır. Oda ve borsalarımızın çabaları sayesinde bugün tescile sahip olmayan hiçbir ilimiz kalmadı. TOBB olarak buna rehberlik ediyoruz” dedi. Türkiye’de 7 yöresel ürünün AB’de tescillendiğini anımsatan Hisarcıklıoğlu, 16 ürünün başvurusunun yapıldığını, süreci yine TOBB olarak takip ettiklerini söyledi. Ci’li ürünlerin e ticaret kapsamında satılmasıyla ilgili çalışma başlattıklarını bildiren Hisarcıklıoğlu, “Pandemi öncesine göre e ticaret sitelerinin büyüme hızı yüzde 100 oldu. Toplam ticarette e ticaretin payı yüzde 17’lerde, yüzde 20’ye yaklaştı. İnşallah bunu değerlendireceğiz” dedi.