Prof. Dr. Şamandar'ın Ankara-İstanbul YHT projesi büyük ilgi çekiyor
Prof. Dr. Ayhan Şamandar, TCDD tarafından yapılması planlanan Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya-İstanbul güzergâhlı YHT hattına alternatif olarak, Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergâhının ekonomiye daha fazla katkı sunacağını söyledi.
Türkiye Sivil Toplum Kuruluşları Birliğinin davetlisi olarak İstanbul'a gelen Düzce Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ayhan Şamandar, yıllardır üzerinde çalıştığı Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit güzergâhlı Ankara-İstanbul hızlı tren projesi hakkında önemli değerlendirmelerde bulundu.
TCDD tarafından hazırlanan Ankara-İstanbul YHT projesinin Düzce, Bolu ve Sakarya'dan geçmesi halinde hem süre hem de ekonomik olarak ülkeye daha fazla katkı sunacağını vurgulayan Şamandar, 1999 depremi sonrasında Japon mühendislerle yaptıkları çok sayıda fizibilite araştırması sonucunda söz konusu güzergâhın daha az maliyetle bitirilebileceği, kısa zamanda kendisini amorti edeceği ve ülke ekonomisine daha fazla katkı sunacağının ortaya çıktığını ifade etti.
Türkiye Aile Meclisi Başkanı Âdem Çevik'in açılış konuşmasıyla başlayan basın toplantısında projesini hazırladığı sunumla anlatan Şamandar, projenin stratejik güzergâhı sayesinde ülkeye ekonomik olarak çok katkı sunacağını, mesafeleri kısaltacağını, beklenen büyük İstanbul depremi sonrasında şehrin erkenden boşaltılabilmesine katkı sunacağını söyledi.
Program sonrasında hazırladığı proje ile ilgili İLKHA muhabirine konuşan Düzce Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ayhan Şamandar, Türkiye'nin YHT projelerini arttırması halinde ekonomik olarak çok ilerleyeceğini ifade etti.
YHT projeleri ülkeye ciddi oranda ekonomik katkı sunacak
Türkiye'nin jeopolitik olarak çok önemli bir bölgede bulunduğunu belirten Şamandar, "Dünyanın merkezindeyiz. Dünyanın merkezinde bulunmamız nedeniyle bizleri meşgul eden meseleler bir o kadar fazla oluyor. Biz 17'nci büyük ekonomiden 19'uncu büyük ekonomiye geriledik. Bizim Yüksek Hızlı Trenlerle (YHT) hamle yapmamız gerekiyor. Hükümetimiz Ankara-Sivas arasında YHT çalışmalarına başladı. Çok nüfuslu olan İstanbul-Ankara için bu projenin yapılması gerekiyor. Aslında TCDD'nin böyle bir planlaması var. Fakat İstanbul, Adapazarı ve Ankara bu projede başka durak yok. Adapazarı'ndan sonra dağlık bir arazi var. Yapılan bu proje de çok fazla tünel ve viyadük var. Ancak oralarda çok fazla insan yok. Aynı zamanda maliyeti de fazla. Bunun yapılma sebebi ise İstanbul-Ankara arsındaki sürenin 90 dakikaya indirilmesidir. Türkiye'yi ve bölgeyi çok iyi bilen Japon hocalarımız kendi ülkelerindeki YHT sistemini bizlere önerdiler. Bundan 20 yıl önce bize YHT önerdiler. YHT'nin kalkınmamız için iyi bir fırsat olduğunu dile getirdiler. Bizler Japon hocalarımızla çalıştık. Ülkelerindeki sistemleri gördük. Aynı sistemin ülkemizde uygulanması gerektiğini gördük." dedi.
Düzce Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ayhan Şamandar
YHT ile mesafeler kısalacak zaman kazanılacak
Şamandar, "İstanbul-Gebze-İzmit-Adapazarı-Hendek-Düzce-Bolu-Gerede-Ankara şimdi burada hiç durmadan ilerleyen tren zaten 90 dakikada varıyor. Günde 64, saatte 4 tren seferi ile İstanbul-Ankara ve Ankara-İstanbul güzergâhında yolcu taşınabilir. Saatte iki tanesinin transit geçişi 90 dakikalık zaman dilimini çözüyor. Bolu ve Düzce illerimizin doğal güzellikleri var. YHT sayesinde insanlar buradaki doğal güzellikleri görüp buralara yerleşecekler. Aynı zamanda da yoldan yapılan tasarrufla İstanbul'daki işine çok rahat bir şekilde gitmiş olacak. Bu sayede İstanbul'un nüfusunda yayılma görülecek. Deprem beklenen bir şehirde kuleler inşa ediyoruz. Ben inşaat mühendisiyim ve bu alandaki yönetmelikler yeni yeni tamamlandı. Biz yatay mimariye önem verelim. Zaten bizim doğamızda çiçek, bahçe ve toprak gibi güzellikler var. Projemizle hem deprem bekleyen İstanbul'u kurtarıyoruz hem de İstanbul'un nüfusunun Bolu ve Gerede'ye doğru yayılmasını planlıyoruz. Mesafeler kısalacak ve zaman kazancı elde edilecek. İstanbul-Ankara arası 6 saat 30 dakika. Bu proje ile 4 buçuk saat kazanıyoruz. Bu, bir kişi için önemli olmayabilir ama günde 125 bin kişi, yılda 45 milyon kişi için çok önemli. Bununla birlikte 5-10 milyon iş gücü elde edilebilir. Bu, çok fazla zaman kazandıracak. Japonlar bizlere şunu diyor; 'Biz 1964'te hızlı treni yaptığımızda kişi başına düşen milli gelirimiz bin dolardı. Şu anda ise 40 bin 250 dolar.' Japonya'nın başarmış olduğunu biz neden başaramayalım? YHT yapılıyor; Mesela Ankara-Sivas, İstanbul-Edirne başladı. İstanbul'dan Edirne'ye 80 dakikada ulaşım sağlanacak." diye konuştu.
"Bu proje yapıldığında ekonomide 10'uncu sırayı göreceğiz"
40 sene önce Düzce'den İstanbul'a 4 saatte gelindiğini, şimdi de yine aynı sürede gelinebildiğini söyleyen Şamandar, "Trafikten dolayı İstanbul'a gelmeye korkuyorum. Trenler araba gibi değil. Bizi istenilen saatte Marmaray'a bırakacak. Marmaray'dan kolaylıkla diğer yerlere ulaşım sağlanabilir. Bu proje ile hayatımız değişecek. 27 bin 500 kilometre yol yapan hükümetimiz için bu proje zor olamayacak. Bu proje yapıldığında ekonomide 10'uncu sırayı göreceğiz." şeklinde konuştu.
"Genç nüfusumuzu iyi eğiterek ekonomiye katkı sunmalarını sağlamalıyız"
Ülke olarak inşaat alanından başarılı olduğumuzu hatırlatan Şamandar, konuşmasını şu şekilde sürdürdü:
Küçük sanayi siteleri, fabrikalar kuralım. Bu alanları 30 yıllığına üreticilerimize satalım. Üreticilerin böyle bir desteğe ihtiyaçları var. Arazi almak, makine almak ve fabrika yapmak maliyetli işler. Sermaye yok bu ülkede. Bu ülkenin en büyük sorunu sermaye zaten. Belirli bir seviyeye ulaşmış olan KOBİ'lere (Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler) bu desteği verdiğimiz zaman üretim artacak. Paranın gücünü üretim belirler. Bu sayede ülke gelişecek. Kişi başına düşen milli gelirde 9 bin dolara geriledik. Bu düşüş 15-25 gibi rakamlara yükselecek. Sanayi hamlesini 10 yıl sürdürelim. Avrupa'nın tamamını toplayın Türkiye kadar inşaat yapmıyor. Ben Avusturya'ya, Viyana'ya ve Almanya'ya gidiyorum. Buralarda inşaat yok. Nüfusları az olduğu için inşaat ihtiyaçları yok. Bizim çok önemli bir gücümüz var. 0-33 yaş arasında olan nüfusumuz Almanya'nın iki katı. Almanya ve Fransa bir araya gelse bizim kadar etmiyor. Bizim 15-24 yaş arası genç nüfusumuz Avrupa'daki 20 ülkeden büyük. Biz bu genç nüfusumuzu iyi ve kaliteli eğitirsek, üreticiye katkıda bulunabilecek düzeye getirirsek ekonomideki rakamların lehimize dönüştüğünü görebileceğiz. 17'inci büyük ekonomiden 19'uncu büyük ekonomiye geriledik. Bizim Güney Kore ve Hollanda'yı örnek almamız gerekiyor. Güney Kore, Türkiye'nin 8'de 1 oranında araziye sahip ama şu anda bizim 2 buçuk katımız kadar milli gelir üretiyor. Güney Kore'deki bir kişinin milli geliri 40 bin dolar bizim ise 9 bin dolar. Üretim yaparak kazanacağız. YHT ulaşımda çok zaman kazandıracak. İstanbul'daki yoğunluğu da hafifletecek. Ankara'daki bir kişi, 1 buçuk saat sonra denize girecek. Ankara'ya deniz getiriyoruz.
"İstanbul-Ankara ve İstanbul-İzmir hatlarını yaparsak eğer Türkiye'yi kimse tutamaz"
İstanbul-İzmir arasında yapılacak olan YHT projesi ile 2 şehir arasındaki ulaşım süresinin 2 saate kadar indirilebileceğini vurgulayan Şamandar, "Şu an bahsetmiş olduğum İstanbul-Ankara YHT planlamada yok. Mudurnu'dan geçtiği için kar etmeyecek bir güzergâh seçilmiş. Kısa diye tercih edilmiş ama bu işlerde yolcu nemli. Asıl kârlı olan İstanbul, Gebze, Kocaeli, Sakarya, Düzce, Bolu ve Ankara hattıdır. İkinci bir hat ise İstanbul-Bursa-Balıkesir ve İzmir hattı. Bursa bizim 4'üncü büyük şehrimiz, İzmir ise 3'üncü büyük şehrimiz. Yani 1'inci, 3'üncü ve 4'üncü büyük şehirlerimizi birbirine bağlamış oluyoruz. İstanbul-Ankara hattında ise 1'inci ve 2'nci büyük şehirlerimiz birbirine bağlıyoruz. Ankara-İzmir hattında da ise 2'nci ve 3'üncü şehirlerimizi birbirine bağlıyoruz. Bu 3 büyük hat ve aynı zamanda İstanbul'un nüfusunun çok olması ile birlikte İstanbul-Edirne yani toplamda 4 projede İstanbul'u yatay bir yerleşim yeri haline getiriyoruz. İstanbul-Ankara ve İstanbul-İzmir hatlarını yaparsak eğer Türkiye'yi kimse tutamaz." dedi. (İLKHA)