Birçok marka önümüzdeki baharı göremeyebilir!
BMD markalarının 2020 cirolarının ortalamada yüzde 60’ta kaldığını, Aralık ayında ise yüzde 50 cironun bile zor yakalandığını bildiren BMD Başkanı Öncel “Eğer önerilerimize kulak verilmez ve acil ‘ekonomik aşı’ yapılmaz ise yakın gelecekte birçok markamızı maalesef kaybedebiliriz” uyarısında bulundu..
DOĞRUHABER / Hasan Işık
Salgın nedeniyle dünyada pek çok markanın iflas ettiği ya da küçüldüğü 2020, Türkiye’nin perakende sektörü için de zor geçti.
Türkiye’de market, elektronik ve mobilya gibi sınırlı birkaç kategori dışında perakende ciroları ortalamada 2019’un yüzde 60’ına ancak ulaşabildi.
Bazı kategoriler için ‘yılın kurtarıcısı’ olarak görülen Aralık ayında ise sektör ortalamada yüzde 50 ciroyu bile zor yakaladı. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, cirolardaki dramatik kaybı dernek üyeleri arasında yaptıkları Aralık ayı anketinin de çarpıcı bir şekilde ortaya koyduğunu bildirdi.
Öncel, çok acil ‘ekonomik aşı’ yapılmaması halinde yakın gelecekte birçok markanın kapanma tehlikesi ile karşı karşıya kalacağını söyledi.
BAZI MÜLK SAHİPLERİ İNDİRİM BİR YANA YENİ YILLA BİRLİKTE ZAMLI FATURA GÖNDERDİ
Olağanüstü bir süreçten geçtiklerini vurgulayan Öncel, perakendenin sorununun normal dönemin şartları ve kurallarıyla çözülemeyeceğinin altını çizdi. Almanya’da yüksek yargının kira indirimini tartıştığını hatırlatan Öncel, Türkiye’de ise özellikle caddelerde bazı mülk sahiplerinin indirim bir yana 2021 ile birlikte zamlı kira faturaları gönderdiklerini bildirdi. Öncel, perakende için acil olarak uygulanmasını istedikleri ve ‘ekonomik aşı’ olarak adlandırdığı önerilerini şöyle sıraladı:
ÖNERİLER:
“Salgın koşulları devam ettiği dönem boyunca mülk sahiplerine önümüzdeki yıllarda kayıplarını telafi edici vergi muafiyetleri sağlanarak mağaza kiralarında yüzde 50 indirim yapılmalı. Ticaret Bakanlığımızın gündeminde bulunan Genel Gider Yönetmeliği bir an önce çıkarılmalı.
Zarar eden mağazadan bir ay önceden bildirimde bulunmak şartı ile tazminatsız çıkış hakkı verilmeli.
Kiralamalarda KDV ve stopaj oranları sıfırlanmalı. Özetle söylemem gerekirse cirolardaki büyük kayba rağmen kiralar, genel giderler ve diğer maliyetlerdeki artış nedeniyle sektörün bağışıklık sistemi çökmek üzere. Eğer önerilerimize kulak verilmez ve acil ‘ekonomik aşı yapılmazsa yakın gelecekte birçok markamızı maalesef kaybedebiliriz.”
BMD ARALIK 2020 ANKETİNDEN BAŞLIKLAR:
Aralık ayı için;
AVM mağazalarının yüzde 66’sı, yılın son ayında yüzde 60 cironun altında kaldı.
Kolay ulaşıma rağmen cadde mağazalarının yüzde 71’i, yüzde 80 ciroyu yakalayamadı.
BMD üyelerinin yüzde 55’i, e-ticaret cirolarını yüzde 100’ün üzerinde arttırdı.
AVM’lerdeki mağazaların yüzde 56’sının;
Hazır giyim markalarının yüzde 86’sının;
Ayakkabı markalarının yüzde 88’inin 2020 ciroları 2019’un yüzde 70’ine bile ulaşamadı.
BMD üyelerinin yüzde 31’i toplam cirolarının en az yüzde 21’ini e-ticaretten elde ediyor.