Büyük hasarların oluşmaması için araçlarınızın bakımını ihmal etmeyin
Kış mevsiminde, soğuk hava koşullarında aracın verimli şekilde kullanılabilmesi ve aracın direncinin artırılması için kışlık bakımın yaptırılması, bakımın ihmal edilmesi ise ciddi hasarların ortaya çıkmasına sebebiyet verdiği belirtiliyor.
Türkiye'de trafiğe kayıtlı olan 23 milyon aracın bakımları ciddi önem arz ediyor. Yaz aylarında kullanıldığı gibi kışın da çok sık kullanılan araçlara, havaların soğuması ile birlikte uygulanacak bazı işlemler, hem motorun ömrünü uzatıyor hem de zamanla oluşabilecek zararların önüne geçiyor.
Uzmanlara göre, termometrelerin sıfırın altına düşmesiyle antifriz olmadığı için donan motor sıvıları hasara yol açar. Uzmanlar, bu şekilde motor çalıştırıldığı takdirde aracın modeline göre kimi zaman 5 bin kimi zaman 30 bin TL'ye kadar masrafa yol açabiliyor.
Yaklaşan kış mevsimi öncesi oto sanayilerde yaşanan yoğunlukta araçların kışlık yağ kontrolü, antifriz değişimi, motor bakımları, yakıt filtrelerinin bakımı, firen, direksiyon gibi periyodik bakımları yapılarak mevsime hazırlanıyor.
Özellikle Doğu Anadolu'da kış şartlarının ağır olması, bakımı yapılmayan araçlarda, blok çatlatma, motor yatak sarma, kazalara yol açma gibi büyük maddi hasarlar meydana getiriyor.
Yoğunluğun yaşandığı Ağrı Vali Kutlu Aktaş Sanayi sitesinde vatandaşlar kış şartları ağırlaşmadan araçların bakımını yaptırıyorlar.
"Kışlık bakım işlerimiz için önemli"
Personel taşımacılığı ile meşgul olduğunu belirten Ömer Yusufoğlu, kış mevsiminde işlerinin aksamaması için kışlık bakımın kendileri açısından önemli olduğunu anımsattı.
Ömer Yusufoğlu, "Ağrı'da personel taşımacılık yapıyoruz, araçlarımızın kışlık bakımlarını yapmaya geldik sanayiye. Mevsim şartlarının kötü geçmesi, memleketin soğuk olması nedeni ile bakıma erken başladık. Araçlarımızın yağ bakımı, aracın içinde bulunan suları boşaltılıp yerine antifriz dökülmesi gibi işlemler şuan yapılıyor. Don eksi 30'un üstü olduğu için memleketimizde, antifrize müracaat ediyoruz. Ayrıca lastik ve diğer bazı motor bakımlarını gözden geçiriyoruz. Kışın ortasında mağdur olmamak için bu bakımları yapıyoruz, bu bakımların yapılması işlerimizin sağlıklı bir şekilde yürümesi için gerekli, ayrıca maddi bir hasar, kaza yaşamamız için şimdiden bakımlarımızı yaptırıyoruz." dedi.
Araçların markaları, modellerine göre 80 TL ile 500 TL arasında değişen araç kışlık bakımının ihmal edilmesinin en az 5 bin TL ile 30 bin TL arasında değişen maddi hasar meydana getirdiğini belirten Sanayi esnafı ve madeni yağ üzerine işyeri bulunan Deniz Altındağ, araçlara yaptıkları kışlık bakımları ve vatandaşların dikkat etmesi gereken hususları anlattı.
Araçların kontrolleri sırasında nelere dikkat ediliyor
"Memleketimiz kışın çetin geçtiği bir yer, araçların sağlıklı çalışabilmesi için kışlık bakımlarının yapılması gerekiyor." diyen Altındağ yapılması gerekenler hususunda şunları söyledi:
Kışlık bakımları nasıl yapıyoruz? Öncelikle araçta antifriz var mı yok mu? Bunun kontrolünü gerçekleştiriyoruz, bu işlemin ardından ölçümleri yapıyoruz, ölçtüğümüz antifrizler eğer ki kış şartlarına uygunsa, yani en az sıfırın altında eksi 40 dereceye kadar dayanıklı olması gerekiyor ki kışın donmasın. Aksi taktirde donduğunda blok çatlatmasına, radyatör patlatmasına yada hortumlara zarar vermesine sebep oluyor, bu hasar büyük maliyetler doğruyor. Tabi bu hasarın maliyeti aracın modeline, kalitesine, markasına göre değişiyor ama takriben 5 bin ila 20 bin TL arasında bir maliyet ortaya çıkıyor.
"500 TL masraftan kaçmak 25-30 bin TL masrafa sebep olabilir"
Bir aracın antifriz bakımı 80 TL ile 150 TL arasında değişiyor takdir edersiniz ki, buda çok cüzi bir maliyet ve aracın dört mevsim sağlıklı çalışmasını sağlıyor. Ayrıca araçlarda su kullanıldığı taktirde paslanma, kireçlenme, tıkanma oluşuyor. Kontrollerimiz sırasında bu sıkıntılarla karşılaştığımızda ilaç döküp, temizledikten sonra antifrizi araca döküyoruz. Bir aracın bakım masrafı en fazla 500 TL'yi bulur, bu bakımdan kaçmak yaklaşık 25-30 bin TL masrafa yol açabilir. Bu işlemlerin ardından aracın yağı kışa uygun mu değil mi? Bu kontrolü yapıyoruz. Yüksek modelli araçların teknoloji ile birlikte kışlık, yazlık yağ kavramı ortadan kalkmış durumda, bu yağlarda aracı eksi 50 dereceye kadar korumakta. Cam suyunun özelikle antifriz olması gerekiyor. Vatandaşlarımız özellikle antifriz alırken derecelere dikkat etmeliler, yüksek dereceli antifriz kullansınlar, marketlerde satılanların üzerinde derecesi düşüktür yazar, işte eksi 25, eksi 30 yazar. Çünkü camsuyu da donduğu zaman camsuyu kutusu patlar, motor yanar. Kışın camlar buz tuttuğunda eğer cam suyu antifriz değilse kullanamayacaksınız.
"Ağrı'ya ilk geldiğim yıl aracın bakımını yapmadığım için arızalandı"
Aslen Diyarbakırlı olan ve 3 yıldır Ağrı'da görev yapan Mehmet Emin Zaman, kente geldiği ilk yıl aracın bakımını ihmal ettiğinden dolayı maddi olarak mevsimi sıkıntılı geçirdiğini ifade etti.
Zaman, "Aracımı kışlık bakım için getirdim, malum Ağrı'nın kış şatları çok sert. Hava sıcaklığı sıfırın altında eksi 40-45 derecelere kadar iniyor, bundan dolayı tedbirimizi önceden alıyoruz. Yağ bakımını, filtrelerin bakımını yapmak zorundayız. Ağrı'ya ilk geldiğim yıl aracın kışlık bakımını yapmamıştım, o kış büyük bir sıkıntı yaşadım maddi olarak. Şimdiden tedbirimizi alıyoruz." şeklinde konuştu. (İLKHA)