• DOLAR 34.57
  • EURO 36.032
  • ALTIN 3001.579
  • ...
Haberin Videosunu İzlemek İçin Tıklayınız

Malatya Ziraat Odaları İl Koordinasyon Başkanı Yunus Kılınç, Yazıhan ilçesinde Boztepe Recai Kutan barajının faaliyete geçmesiyle 120 dekar alanın sulamaya açıldığını, yaklaşık 30 bin dekarda şeker pancarının ekildiğini ve bu sene 260 bin ton hasat beklediklerine dikkat çekti.

Malatya Şeker Fabrikasının geçen sene mahsule fazla fire vererek üreticilerin mağdur edildiğine vurgu yapan Kılınç, temennilerinin bu sene ki mahsulde fazla firenin verilmemesi ve çiftçilerin mağdur edilmemesi olduğunu söyledi.

Kılınç, “Malatya’da şeker pancarı en çok Yazıhan ilçemizde ekiliyor. Boztepe Recai Kutan barajının faaliyete geçmesiyle 120 dekar alan sulamaya açıldı. 27 bin ile 30 bin dekar arası şeker pancarı ekiliyor. Malatya Şeker Fabrikası yılda 500 bin ton işleyebiliyor. Bu 500 bin tonun yaklaşık yarısı Yazıhan ilçemizde üretiliyor. Malatya’mızın diğer yerlerinde şeker pancarı ekimi çok az yapılıyor. Darende’de sulama barajı faaliyete geçtiği için orada biraz ekiliyor. Sivas, Elbistan ve Şanlıurfa gibi yerlerden de Malatya Şeker Fabrikasına ürün getiriliyor.” dedi.

“Havalar ne kadar soğursa pancarın şeker oranı o kadar yükseliyor”

Yazıhan’da yaklaşık bin ailenin pancar üretimi yaptığına dikkat çeken Kılınç, “500 ile bin dönüm ekim yapan ailelerde var çünkü artık her şey makinalarla yapıldığı için üretim daha kolay oluyor. Şu an hasada başladık. Havalar ne kadar soğursa pancarın şeker oranı o kadar yükseliyor. Fabrika şeker pancarını randevu sistemiyle alıyor. Çünkü fabrika da yer yok. Bu sene daha yağış olmadığı çiftçiler biraz rahat eğer yağış olsaydı pancar sökümünde çok sıkıntı yaşanacaktı. Şimdi hasada başlandı fabrika randevu sistemi ile pancarı aldığı 12’inci aya kadar hasadın devam edileceği görünüyor.” diye belirtti.

“Çiftçiler nakliyede sıkıntı çekiyor”

Çiftçilerin yaşadıkları sıkıntıları da dile getiren Kılınç, şöyle dedi:

“Şeker Fabrikası çiftçilere fireyi fazla veriyor. Geçen sene ki mahsule yaklaşık yüzde 25-30 fire verildiği için çiftçiler mağduriyet yaşadı. İnşallah bu hasat döneminde geçen sene gibi o kadar fire verilmez ve üreticiler mağdur edilmez. Çiftçiler nakliye konusunda sıkıntı çekiyorlar. Çünkü o kadar kamyon bulmak zor. Geçen sene Malatya Büyükşehir Belediyesi kamyonları devreye girdi, yoksa pancar tarlada kalacaktı. Şeker Fabrikası nakliye için kamyon filosu oluştursa daha iyi olur. Şeker Fabrikası kamyonlara ücret vereceğine bir kamyon filosu oluştursa hem kendilerine kar eder hem de çiftçiler daha rahat eder.”

“İşlenen yapraklar yeşil gübre olarak tekrar toprakla buluşuyor”

Şeker pancarı hasadının işleyişinden bahseden Kılınç, “Şeker Fabrikası sezonu açmasıyla birlikte pancar söküm işlemlerinde hareketlilik başladı. Pancar sökümü teknolojinin son ürünü olan aletlerle yapılıyor. Teknolojik aletlerin kullanılması sayesinde ekim alanlarının genişletilmesi beklentisine yol açıyor. Damlama sulama sistemiyle sulanan alanlarda üretilen pancarlar modern usullerle hasat edilmesi işgücü oranını önemli oranda düşürüyor. Modern iş manikalarıyla sökülen pancarlar, römorka alındıktan sonra yaprakları alınıyor, üzerindeki topraklar temizleniyor. Alınan yapraklar aynı araç tarafından saman haline getirilerek tekrar toprağa bırakılıyor. İşlenen yapraklar yeşil gübre olarak tekrar toprakla buluşuyor. Üretilen pancarlar ise sezonluk pancar işleme kapasitesi 50 bin ton civarında olan Malatya Şeker Fabrikasında şekere dönüşüyor. Dekar başına ortalama 1000 TL kar eden Yazıhan hem kendi ekonomisine hem de ülke ekonomisine katkı sağlıyor.” diye konuştu. (İLKHA)









Haberin Videosunu İzlemek İçin Tıklayınız