En fazla hububat bakliyat ihracatı Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nden yapıldı
Türkiye İhracatçılar Meclisi Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı Mahsum Altunkaya, 2020 yılının ilk 9 ayında Türkiye genelinden 5 milyar 251 milyon 151 bin dolarlık gıda ürünleri ihracatı gerçekleştirildiğini söyledi.
Ocak-Eylül 2020 ihracat rakamlarını değerlendiren Altunkaya, Türkiye genelinden yapılan sektörel ihracatla hububat bakliyat sektörünün ihracatını en fazla arttıran sektörlerin başında geldiğini ifade ederek, ihracatçıları kutladı.
Eylül ayında ihracatını en fazla arttıran sektörlerin başında hububat bakliyat sektörünün geldiğini ifade eden Altunkaya, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin ise sektör ihracatında liderliğini sürdürdüğünü belirtti.
Dünyanın zorlu bir süreçten geçtiğine dikkat çeken Altunkaya, zor şartlara ve bazı ülkelerin Türkiye ürünlerine yönelik yaptırım ve uygulama çabalarına rağmen hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatçılarının var güçleriyle çalışarak ihracatlarını arttırma çabasında olduklarını ifade etti.
Altunkaya, sektör kurulunun yaşanan sorunların çözümü için ilgili bakanlıklarla sürekli temas halinde, sorunların çözümüne yönelik çalışmaları sürdürdüğünü belirtti.
“Türkiye’nin en önemli pazarı Irak’tır”
Türkiye’nin en önemli pazarı konumundaki bölge ülkeleri ve Irak hakkında bilgiler veren Altunkaya, zor coğrafyalarda ihracatçıların ortaya koyduğu yüksek performansın dikkate değer olduğunu ifade ederek, “Türkiye’deki bütün sektörler için olduğu gibi sektörümüz için de Ortadoğu pazarı büyük önem taşımaktadır. Bu zorlu pazarda varlığımızı sürdürmek ve ihracatımızı arttırmak için ihracatçılarımız insanüstü gayret sarf ederek birçok riski de göğüsleyip pazarlardaki varlığımızı sürdürüyor. Irak pazarında eylül ayında bir önceki yılın aynı dönemine oranla Türkiye genelinden yüzde 3,8’lik artışla 128 milyon 587 bin dolarlık hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatı gerçekleştirilirken, ocak-eylül döneminde ise yüzde 2,1’lik artışla 960 milyon 515 bin dolarlık ihracata imza atıldı. Irak’a en fazla ihracat bölgemizden gerçekleştirilmekte olup yılın 9 aylık diliminde 551 milyon 68 bin dolarlık ihracat yapılırken, bunun 79 milyon 260 bin doları eylül ayında gerçekleştirilmiştir.” dedi.
“Gaziantep’in ihracat şampiyonu hububat bakliyat sektörüdür”
Sektörel bazda Gaziantep’ten en fazla ihracatın hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörü tarafından yapıldığını belirten Altunkaya, “Gaziantep ihracatımız için elbette büyük önem taşıyor. Sektörel bazda Gaziantep’in en fazla ihracatı hububat bakliyat sektörüne ait olup yılın dokuz aylık döneminde toplam bir önceki yılla kıyaslandığında yüzde 16,9’luk bir artışla bir milyar 349 milyon 487 bin dolar ihracat yapılırken eylül ayında ise bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 24,8’lik artışla 167 milyon 360 bin dolarlık ihracat yapılırken, son 12 ay temel alındığında ise bir milyar 787 milyon 435 bin dolarlık ihracat gerçekleştirilmiştir. Özveriyle çalışarak, birçok riski göğüsleyerek bizlere yeni rekorlar yaşatan değerli ihracatçılarımızı yürekten kutluyorum.” ifadelerini kullandı.
“Afrika, Amerika ve AB pazarlarında pazar payımızı arttırmak istiyoruz”
İhracatçıların rekor üstüne rekor kırmasındaki en büyük sırrın pazar çeşitliliği olduğuna dikkat çeken Altunkaya, şunları söyledi:
“Bizler Irak Körfez Savaşı sonrası tek veya birkaç pazara bağlı olmanın ülkemiz ve ihracatçılarımız için olumlu sonuçlar vermeyeceği gerçeğini anlayarak bütün dünyaya açılmaya karar verdik. İhracatçılarımızın özverili çalışmaları, hükümetlerimizin destekleriyle ihracatçılarımız gitmedikleri kıta ve ülke bırakmayarak ürünlerimizi tanıtıp pazarlamaya başladı. 208 ülke ve serbest bölge pazarlarında etkin olan ihracatçılarımızı kutlamamak elde değil. Bugün ürün çeşitliliğimiz gibi pazar çeşitliliğimiz de sektörümüzün dünya pazarlarında söz sahibi olmasında, Türk mallarının kabul görmesinde önemli bir etkendir. Önümüzdeki süreçte pazarlara yön veren konuma gelmek, dünya pazarlarında belirleyici olmak istiyoruz. Bu yöndeki çalışmalarımız sürerken pandemi süreciyle birlikte değişen dünya dengelerine hızla ayak uydurup teknolojiyi sektörümüzde daha etkin kullanmaya ve pazarlardaki ağırlığımızı daha fazla hissettirmeye başladık. Amerika, Afrika ve AB ülke pazarlarındaki etkinliğimizi her geçen gün daha fazla arttırarak bu pazarları Ortadoğu pazarlarıyla aynı noktaya taşımaya çalışıyoruz.” (İLKHA)