Deneme Sınavları
Pek çok eğitim kurumu, daha dönem başından başlayarak öğrencilerini bir deneme, bir tarama şeklinde sınav eder. Tarama sınavları, işlenilen konulardan sorulan sorulardan oluşur.
Deneme sınavları ise sınavda sorulma ihtimali bulunan bütün konulardan sorulur.
Tarama sınavları, bizim bugüne kadar işlediklerimizle ilgili durumumuzu belirlerken deneme sınavları bizim hedefimize yakınlığımızı belirler; diğer bir ifadeyle bizimle hedefimiz arasındaki mesafeyi gösterir.
Deneme sınavları ne kadar iyi olursa olsun pek çok öğrenci tarafından birinci dönemin sonlarına kadar pek ciddiye alınmaz. Eğitimin kurumları ve veliler de bu sınavların sonuçlarını birinci dönem boyunca sorun etmez.
Aslında tarama ve deneme sınavlarının da kendilerine özgü sorunlu yönleri vardır.
Taramalar işlediğimiz konularla ilgili olsa da belirli bir alandan sorulduğundan bu sınavlarda çoğu zaman öğrencinin karşısına çıkmayacak ayrıntılara inme ihtimali vardır. Dolayısıyla bu sınavlar ne kadar iyi olursa olsun, bir öğrencinin işlenen konuları kavrayıp kavramadığını gösterse de öğrencinin sınavla ilgili konumunu tam göstermez.
Deneme sınavları ise yılın ilk dönemi için hazırlanmışsa genellikle taramalardan iz taşır; yani bazı yönleriyle taramaya benzer; dolayısıyla öğrencinin sınav karşısındaki durumunu tam göstermez.
Bu gerçeğe rağmen tarama sınavlarından deneme sınavlarına geçiş süreci;
-Öğrenci için
-Veli için
-Eğitim kurumları için bir problem sürecidir.
Bu süreçte tabii olarak öğrenci, tarama sınavlarındaki puanı alamaz; sınavların niteliğini bile bile puanlarındaki düşüşü kabullenmez.
Öğrenci durumu kabullense ve kimi zaman, aradaki farkı tam anlayamaz ve bu öğrenci-veli eğitim kurumu arasında öğrencinin performansını olumsuz etkileyen bir sürtüşmeye yol açabilir. Kimi zaman öğrencide sınav fobisine neden olur; öğrenci, bir süre sınavlara girmek istemez.
Bir işte başarılı olmak için, o işle ilgili yeterli bilgiye sahip olmak gerekir. Ancak bilmek yetmez. Kendisini pratiğimizde göstermeyen bir bilgi, zihnimize yüktür sadece. Bilgi, ancak bizi değiştirirse işlevini yerine getirir.
Buna göre;
1-Deneme sınavıyla tarama sınavlarının kapsam ve amaçlarının farklı olduğunu bileceğiz. Bir konuda velilerimizi de bilgilendireceğiz.
2-Deneme sınavına geçerken puanımızda kayda değer bir düşüş olmuşsa bunun işlediğimiz konularla ilgili olup olmadığına bakacağız. Sınavın adı deneme olsa bile işlediğimiz bir konuyla ilgili bir soruyu cevaplamamış olmayı taramadan denemeye geçmeye bağlamayacağız.
3- Denemelere geçici, başarısızlığımızın bir bakıma bahanesi yapmayacağız.
4-Kaçış, çözüm değildir; deneme sınavlarında başarısız olmak, deneme sınavlarına girmemenin nedeni olamaz.
5-Deneme sınavları, bir alıştırma, bir provadır; alıştırma ve prova, başarı için vazgeçilmez etkinliklerdir.
6-Denemedeki düşük puan daha iyi puanlar almak için bizi teşvik etmelidir.
7-Deneme sınavlarının yüzde yüz tarama sınavlarına benzemesini beklemek yanlıştır.
Allah (cc) yardımcınız olsun.
Abdulkadir Turan / Rehberlik / Doğruhaber