• DOLAR 34.661
  • EURO 36.383
  • ALTIN 2931.036
  • ...

EKONOMİ SERVİSİ

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, özel bir TV kanalını canlı yayınında gündeme ilişkin soruları yanıtladı. Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınının sosyal hayatın yanında ticari hayatı da etkilediğine işaret eden Pekcan, "Bütün dünya gibi biz de bundan etkilendik, bizim ticaretimiz de etkilendi. Esasında böyle bir dönemde (mart ayı) 13,4 milyar dolarlık ihracat yapmış olmak da büyük başarı, lütfen bunu göz ardı etmeyelim." diye konuştu.

TİCARET GERİLEDİ

Pekcan, Türkiye'nin ihracatta bu yıla iyi bir başlangıç yaptığını anımsatarak, "Ocak-şubat ayında Çin'in iki aylık ihracatı yüzde 17'den fazla düştü, Norveç'in yüzde 12, Brezilya'nın yüzde 9 geriledi ama Türkiye'nin ocak-şubat ihracatı yüzde 4,1 arttı." ifadelerini kullandı. Türkiye'nin Irak ile ticaretinin bu süreçte yüzde 45 azaldığına dikkati çeken Pekcan, şöyle devam etti: "İtalya ve İspanya'ya ticaret yüzde 40 azaldı, Fransa'ya yüzde 31, İran'a yüzde 80, Almanya'ya yüzde 16, İngiltere'ye yüzde 11 düştü. Bunlar bizim ihracatımızın yüzde 50'sini gerçekleştirdiğimiz ve Kovid-19'dan etkilenen ülkeler. Toplam ihracattaki 2,9 milyarlık azalmanın 2,4 milyar doları, yüzde 85'lik kısmı bu ülkelerden oluşuyor. Elbet bu süreçten biz de dünya da çıkacak, biz bütün ihracatçılarımızla beraber o güne hazır olacağız."

TEMASSIZ İHRACAT

İhracatın kesintiye uğramaması için başlattıkları temassız ihracat çalışmalarına ilişkin bilgi veren Pekcan, bu sistemle Habur Gümrük Kapısı'nda 1342 araçlık geçişe ulaştıklarını söyledi. Pekcan, şoför, konteyner veya dorse değişimine dayanan bu sistemi Kapıkule Gümrük Kapısı'nda da uyguladıklarını, böylece kapıda oluşan 50 kilometrelik tır kuyruğunu bitirdiklerini bildirdi.

İHRACATA DEMİR YOLU ALTERNATİFİ

Pekcan, bu dönemde, ihracatın kara yolu yanında demir yoluna da yönlendirilmesi çağrısında bulunarak, şöyle konuştu: "Dış ticaretimizin sadece yüzde 1'i demir yollarıyla yapılıyor. İran ile aramızda tampon bölge yok, orada sorunu Kapıköy'den demir yoluyla çözüyoruz. Bunu iki katına çıkarabilecek durumdayız ama hala iş dünyasından bize 'Gürbulak'ı da Esendere'yi de açın, Habur gibi yapın.' deniyor. Orada öyle bir imkanımız yok ama demir yollarını da iyi ve efektif kullanmak durumundayız. Şu anda 80 vagonla yani yaklaşık 160 tırlık günlük nakliyemiz var." Orta Asya ve Avrupa için de demir yolunun daha fazla kullanılabileceğine işaret eden Pekcan, "Bunun kapasitesini artırmaya hazırız. İnsanlar biraz kara yolu alışkanlıklarından demir yollarına kaymalılar. Mesela Halkalı-Kapıkule hattımız var, yılda 35 bin 500 vagon. Onu hemen 50 bin vagona çıkabilecek durumdayız." dedi.