• DOLAR 34.944
  • EURO 36.745
  • ALTIN 2979.98
  • ...

Türkiye Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı Mahsum Altunkaya, 2019 yılında Türkiye’den gerçekleştirilen hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatı ile ilgili bilgi verdi.

2019 yılında sektörün ihracatının bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 1,6 artış göstererek 6 milyar 788 milyon 364 bin dolara yükseldiğini belirten Altunkaya, 2019 yılında hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörü ihracatında istenilen hedeflere ulaşıldığını ifade etti.

Irak ve Suriye pazarında yaşanan sorunlara dikkat çeken Altunkaya, geçtiğimiz yıl sektörün önde gelen pazarları Irak ve Suriye’de ihracatçıların teknik engeller ve çeşitli güçlüklerle karşılaştıklarını ve 2020 yılında her iki pazarda da olumlu gelişmeler olmasını temenni ettiklerini belirtti.

Son dönemde bölge ülkelerinde yaşanan istikrarsızlığın ve artan jeopolitik risklerin 2020 yılında birçok sektörü olumsuz etkileyebileceğine de dikkat çeken Altunkaya, bölgede bir an önce yeniden istikrarın tesis edilmesinin Güneydoğu Anadolu Bölgesi başta olmak üzere Türkiye’nin ihracatı ve refahı açısından büyük önem arz ettiğini dile getirdi.

Altunkaya, “Geride bıraktığımız 2019 yılında, piyasaların tecrübe ettiği tüm güçlüklere rağmen sektörümüz, ihracat artışı ile ülke hedeflerimize katkı sağlamayı sürdürdü. 2020 yılında umuyoruz ki ihracat ailesi olarak yüksek katma değerli ihracat hedefi doğrultusunda, markalaşma, AR-GE, inovasyon ve tasarıma yönelik faaliyetlerimizi sürdüreceğiz. Çünkü değişen dünya koşullarında rekabet gücünün yükseltilebilmesi için bilginin ve analizin önemine inanıyoruz. Ayrıca rekabette nitelikli işgücünün ve teknolojinin vazgeçilmez rol oynadığını görüyor ve bu yönde yatırımların artırılması gerektiğini düşünüyoruz.” dedi.

Türkiye’nin hububat bakliyat yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatında en önemli pazarların yüzde 43,4 pay ile Irak, Suriye, İran ve diğer bölge ülkeleri, yüzde 20,8 ile Afrika, yüzde 12,2 pay ile Avrupa Birliği, yüzde 8,7 pay ile Amerika ve yüzde 6,4 pay ile Asya ve Okyanusya ülkeleri olduğunu, ilk 5 ülkenin ise Irak, Suriye, ABD, Yemen ve Suudi Arabistan olduğunu ifade etti.

Bölgedeki olası tüm riskler karşısında alınacak en önemli önlemin ise pazar çeşitlendirmesi olduğuna vurgu yapan Altunkaya, sürdürülebilir ihracat artışı için ihracatçıların yeni pazar odaklı çalışmalarının meyvelerini verdiğini belirtti.

Altunkaya, 2019 yılında ürün bazında ise Türkiye’den en fazla buğday unu, bisküvi-pasta ve makarna ihracatının yapıldığını da sözlerine ekledi. (İbrahim Koçyiğit-İLKHA)