Türkiye’den dev adım
Türkiye'nin yarım asırlık hayaline kavuşturacak projede dev bir adım atıldı. Yerli otomobil tanıtıldı. O tarihi günden altı çizilecek sözleri, dünyada ve Türkiye’deki yansımaların bir kısmını, sizin için derledik…
EKONOMİ SERVİSİ ÖZEL
Türkiye'nin yarım asırlık hayaline kavuşturacak dev bir adım atıldı. Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) 'un Türkiye'nin Otomobili'nin tanıtıldığı "Yeniliğe Yolculuk Buluşması" ve Bilişim Vadisi Resmi Açılış Töreni, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, kabine üyeleri, sivil toplum kuruluşlarıyla sektör temsilcilerinin de aralarında bulunduğu çok sayıda davetlinin katılımıyla Gebze'de gerçekleşti. İşte o tarihi günden öne çıkan başlıklar…
“MARKASI, PATENTİ, TASARIMI BİZİM OLACAK”
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve TOGG Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, buradaki konuşmasında, Türkiye'yi yarım asırlık hayaline kavuşturacak dev bir adım atıldığını dile getirerek, "2017'de TOBB Genel Kurulu'nda, Sayın Cumhurbaşkanımız bize bir çağrı yapmış ve bu işi bizim üstlenmemizi istemişti. Biz de yola çıktık ve babayiğitlerimizi bir araya getirdik. Rabbimize şükürler olsun, verdiğimiz sözün arkasındayız." ifadelerini kullandı. Hisarcıklıoğlu, kendi patentleri için yabancı mühendisleri çalıştıracaklarını belirterek, 15 yılda en az 22 milyar lira tutarında yatırım yapacaklarını bildirdi. Otomobilin sadece Türkiye'de üretilmeyeceğine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, "Markası, patenti, tasarımı bizim olacak. Lisans almayacağız, lisans satacağız. Montaj yapmayacağız, montaj yaptıracağız. Başkasının patenti için çalışmayacağız." diye konuştu. 4 bin 300'ü doğrudan olmak üzere yan sanayisiyle 20 bin ilave istihdam sağlayacaklarını belirterek, " 2020'de en önemli küresel markalarımızdan biri olacak, marka lansmanımızı gerçekleştireceğiz. 2021'de fabrikamızı tamamlayıp açılışını yapacağız. 2022'de de inşallah ilk aracımız banttan çıkmış olacak" dedi.
TARİHİ GÜNDE İKİ MEGA PROJE AYNI ANDA HAYATA GEÇİRİLDİ
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da konuşmasın, bu tarihi günde iki mega projeyi aynı anda hayata geçirdiklerine işaret ederek, hem Bilişim Vadi'sinin resmi açılışını gerçekleştirdiklerini hem de otomobilin ön gösterim araçlarını paylaştıklarını kaydetti. Erdoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Türkiye daha en başından elektrikli otomobil alanına girerek herkesten bir değil, birkaç adım birden öne geçiyor. Bu otomobili sadece kendi ihtiyaçlarımız için üretmiyoruz. Biz küresel bir marka peşindeyiz. Avrupa gibi yakın pazarlardan başlayarak tüm dünyada bu otomobili yollarda gördüğümüz gün hedefimize ulaşmış olacağız. Üretim ve ihracat stratejimizi buna göre belirliyoruz. Milletimizin de bu araca sahip olmak için sabırsızlıkla beklediğini biliyorum” dedi.
TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİ KÜRESEL PİYASADA REKABET EDECEK
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ise, "Bugün, elektrikli ve bağlantılı araçlar, toplam araç satış gelirlerinin yalnızca yüzde 1'ine sahipken, 15 yıl sonra bu oran yüzde 40'lara çıkacak. Bu otomobilleri ve beraberindeki mobilite ekosisteminin içereceği tüm kritik teknolojileri özgün olarak geliştirme imkanımız var. İşte Türkiye'nin Otomobili ile küresel piyasada rekabet edecek markamızı oluşturuyor, sektörün geleceğinde 'biz de varız' diyoruz. Böylece otomotiv sektöründeki 32 milyar dolarlık ihracat kapasitemizi ve istihdam hacmini daha da yukarılara çekeceğiz." diye konuştu.
“YAZILIMLARI İNTERNET ÜZERİNDEN GÜNCELLENECEK”
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaş, ürün gamında 15 sene içerisinde 5 model olacağını vurgulayarak, şu bilgileri verdi: "İlk 2 senede SUV'la başlayıp, akabinde 18-24 ay içerisinde C segment sedanımızı getireceğiz. Bunların hepsini teknik olarak aynı platformda geliştireceğimiz için rekabetçi gücümüzü artıracağımızı düşünüyoruz. Neden SUV seçtik? Birincisi dünyanın en büyük segmenti. Türkiye'nin de önümüzdeki 5 senede büyüyecek en büyük segmenti. Şu anda yüzde 95'i ithal olan bir segment. Kullanıcılar tarafından en çok arzu edilen araç tipi. Aile için de uygun. Geniş ve konforlu. Bir marka oluşturmak için de en uygun segment olarak görüyoruz… Ürüne bakıldığında 200 beygir ve 400 beygirlik iki alternatifin olacağını ifade eden Karakaş, şunları kaydetti: "Aracımızı arkadan itişli veya çift motor dört çeker olarak düşündük. 200 beygirli aracımız ile 7,6 saniyede, 400 beygirli aracımız ile 4,8 saniyede aranızdaki hızseverleri resmen koltuğa yapıştıracağız. 500 kilometre menzil ve hızlı şarj ile 30 dakikanın altında şarj imkanı sağlıyoruz. Akıllı bağlantı, yazılımların internet üzerinden güncellenmesi otomobilimizde standart olarak sunulacak. Aynı zamanda otonom sürüş seviyesi 3'e hazır bir teknoloji ile yola çıkıyoruz."
TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİNİN "EN"LERİ
Türkiye'nin Otomobilinin "en"lerine işaret eden Karakaş, "Segmentinde en uzun aks mesafesi olan otomobilden bahsediyoruz. En geniş iç hacme ve en yüksek performansa sahip olacak. Toplam sahip olma maliyetinde ise elektrikli araç olmanın verdiği avantaj ile en uygun araç olacak. 2022 yılında seri üretime başladığımızda bizim şirketimiz ödenmiş öz sermayesi en yüksek otomobil şirketi olacak." dedi. Karakaş, teknoloji odaklarına dikkati çekerek, şunları kaydetti: "Teknoloji odağımızda özgün teknoloji var. Örneğin bataryasını sıfırdan geliştirdiğimiz, hiçbir yerden almadığımız, hiçbir yerden lisanslamadığımız tamamıyla bizim ihtiyaçlarımıza uygun bir teknoloji.
Yetkinlik... Ülkemizde savunma sanayinde mükemmel mühendislerimiz var. Savunma sanayisindeki örneğin, bir helikopterin, uçağın modellemesini otomobilimize taşıdık. Otomobilimizin modellemesiyle bir sürü simülasyonu çok hızlı ve etkin şekilde yapabiliyoruz. Dönüşüm...
Teknoloji ile beraber ilerleyerek ve gelecekteki tüketicinin ihtiyaçlarını düşünerek otomobilden fazlasını yapmak üzere dışarıda fuayede gördüğünüz, evinizdeki aletlerle bağlanabilen bir teknolojiden bahsediyoruz. Farklılaşma küçük teknolojilerle... Örneğin holografik asistan gibi, navigasyon sistemini ve ulaştırmadaki bazı bilgilendirme sistemlerini yerinden oynatacak sistemlerle farklılaşmak istiyoruz" dedi.
TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİ DÜNYA GÜNDEMİNDE
Gerek tasarımı gerekse teknik özellikleri ile büyük beğeni toplayan Türkiye'nin ilk yerli otomobiline dünya da ilgisiz kalmadı. İlk yerli otomobil dünya medyasının gündemindeydi. Dünya çapında "trend topic" olan Türkiye'nin otomobili, #Yerlioto hashtagi ile dünya gündeminde yerini aldı.
Türkiye'nin otomobili hakkında çok kısa bir süre içinde 100 binden fazla tweet atıldı. Reuters haber ajansı haberi "Türkiye ilk yerli otomobilinin tanıtımını yaptı" başlığıyla servis etti. 3,7 milyar dolarlık projenin ülkenin büyüyen ekonomisinin bir göstergesi olarak Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın uzun zamandır hedefinde olduğu belirtildi.
İngiliz Daily Mail, Türkiye'nin otomobilinin ABD'li elektrikli araç üreticisi Tesla'ya rakip olarak görüldüğüne vurgu yaptı. Haberi, "Cumhurbaşkanı Erdoğan, Tesla'ya meydan okumayı umduğu TOGG prototipini sundu" başlığıyla verdi.
Bloomberg'de haber, "Türkiye 3,7 milyar dolarlık ilk yerli otomobil projesini tanıttı " başlığıyla yer aldı.
El Cezire," Türkiye ilk yerli otomobilini tanıttı" başlığıyla Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın sözlerine yer verdi. Erdoğan'ın Türkiye'nin otomobilini sadece yurt içinde satmayı amaçlamakla kalmayıp aynı zamanda Avrupa'dan başlayarak küresel bir marka olmasını istediğini söylediği belirtildi.
İŞ DÜNYASI TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİNİ DEĞERLENDİRDİ
İş dünyası Türkiye'nin Otomobilini değerlendirdi… Renault MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş, aracı son derece beğendiğini vurgulayarak, "Ön gösterim aracı tasarım olarak son derece şık, albenisi son derece yüksek. Bu işlerde araç ekonomisi kadar tasarım ekonomisi de önem taşır. Özellikle talebin ortaya çıkmasında talebin yönetilmesinde bu çok önemlidir. Çok güçlü bir tasarım olduğunu görüyorum hem SUV hem de sedan modelinde." ifadelerini kullandı.
İTO: “GÖRSEL VE TEKNİK ÖZELLİK OLARAK MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNİ KARŞILAYABİLECEK NİTELİKTE”
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, "Gerçekten çok gururluyuz ve kıvançlıyız. Böyle önemli bir projenin hayata geçtiğini görmekten mutluluk duyuyoruz. Ben aynı zamanda otomotiv sektörünün içinde olan bir insanım. Bu anlamda da Türkiye'nin kendi markasıyla kendi teknolojisiyle bir irade ortaya koyması ve bu konuda ön görülen plana uygun hareket ediyor olmasından gerçekten gurur duyduk." Avdagiç, görsel ve teknik özellik olarak otomobilin teknik özelliklerinin müşteri memnuniyetini karşılayabilecek nitelikte olduğuna işaret ederek, otomobilin elektrikli olmasının da ayrı bir önem taşıdığını vurguladı.
ASO: “İNŞALLAH HAYIRLI OLUR, BİR DÜNYA MARKASI OLUR.”
Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Nurettin Özdebir, “Hemen bir tane almak isterim. Dört çeker, gerçekten güzel ve güvenli bir arabaya benziyor, estetik olarak da son derece güzel.” dedi. Özdebir, otomobilin hızının 4,5 saniyede 100 kilometreye çıkabildiğini dikkati çekerek, bunun benzinli araçlarda yakalanamayacak bir performans olduğunu ifade etti. Otomobilin Türkiye’nin şartlarına çok daha uygun bir araç olduğunun altını çizen Özdebir, “Bir spor araba kadar hızlı. Teknoloji olarak günümüzün ötesinde güzel bir araba. İnşallah hayırlı olur, bir dünya markası olur.” diye konuştu.
TÜSİAD: ”ÜLKEMİZ İÇİN SON DERECE KIYMETLİ”
Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD) Başkanı Simone Kaslowski de Twitter hesabından yaptığı açıklamada, "Türkiye’nin Otomobili girişiminin başarısını candan kutlarım. Akıllı teknolojileri ve temiz enerjiyi önceliklendiren çalışmaları ülkemiz için son derece kıymetli görüyoruz. Hepimizi heyecanlandıran bu girişime emek veren herkesi içtenlikle tebrik ediyoruz." ifadelerini kullandı.
DERSİAD: “YERLİ OTOMOBİL ÖNEMLİ BİR ADIM”
Dünya Erdemli Sanayici ve İş Adamları Derneği (DERSİAD) Genel Başkanı Mustafa Çınar ise, "Yapılan yenilikçi değişimler sayesinde ülkemiz önemli büyük bir süreçten geçiyor. Gelişmiş sanayi altyapısı bulunan ülkemiz için yerli otomobil önemli bir adım. Bu adım ülkemizin kalkınmasına ve istihdamına büyük katkı sağlayacak. DERSİAD olarak yüzde 100 yerli ve milli otomobilin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyoruz." değerlendirmesinde bulundu.
HAKSİAD: “ÜLKEMİZ AÇISINDAN SON DERECE DEĞERLİ VE TAKDİRE ŞAYAN”
HAKSİAD Genel Merkezi tarafından yapılan yazılı açıklamada, öncelikle Türkiye Otomobil Girişim Grubu'nun (TOGG) başarısı kutlandı. "Elektrikli ve temiz enerjiyi hedefleyen bu çalışmaları ülkemiz açısından son derece değerli ve takdire şayan görüyoruz. Ülkemizden milyarlarca dolar para çıkmasına sebep olan otomobil ithalatına alternatif bu girişim bize umut ve heyecan vermiştir." denilen açıklamada şu ifadelere yer verildi: "Yapılan yenilikçi ve teknolojik değişimler sayesinde ülkemiz güzel, önemli ve büyük bir süreçten geçiyor. Gelişmiş altyapısıyla ülkemiz için yerli otomobil üretimi çok önemli bir adımdır. Bu adım ülke kalkınmasına, istihdamına etki ve büyük bir değer getirecektir. HAKSİAD olarak yerli otomobil üretiminin ülkemize hayırlı olmasını diliyoruz."
Söz konusu girişimin yeni iş ve sektör kapılarının açılmasına da öncülük edeceğinin belirtildiği açıklamada, "Otomotiv sanayinin sağladığı değerler, kendini vergi gelirlerinin artmasında ve istihdamda da ilk sıralarda gösterecektir. Ülke Ekonomisinin lokomotifi olabilecek bu sektör geliştiğinde diğer sanayi dallarına da önemli katkı ve değer sağlayacaktır. Ülkemize ivme ve motivasyon getiren, binlerce kişiye iş imkânı sağlayacak olan bu fikrin doğmasına öncülük eden Sayın Cumhurbaşkanı'na ve emeği geçen girişimcilere teşekkür ederiz." ifadeleri kullanıldı.