2020’ye girerken Türkiye’de e-ticarete girmekte geç kaldığınızı düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Çünkü Türkiye’de işletmelerden son tüketicilere (B2C) yönelik e-ticaret pazarı daha yeni açılıyor. TÜSİAD ve Deloitte tarafından yayınlanan ‘E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşılması ve Yeni Normlar: 2019’ raporuna göre Almanya’da e-ticaretin pazar büyüklüğü 70 milyar dolara, İngiltere’de 123 milyar dolara ulaşırken, Türkiye’de henüz 6 milyar dolar seviyesinde. Bu, daha gidecek çok yolumuz olduğunun, yani önümüze çıkacak daha çok fırsatların var olduğunun bir göstergesi.
NEREDEN BAŞLAMALI?
Peki, gerek yurtiçine gerekse yurtdışına yönelik bir e-ticaret operasyonu başlatmak istediniz ama nereden başlamanız gerektiğine dair fikir edinebilmek için mevcut seçenekleri görmek istiyorsunuz.
İLK ATMANIZ GEREKEN ADIMLAR
Pazaryerlerinde mağaza açın
Tüketiciler herhangi bir satın alma işlemi yapmadan önce araştırma ve karşılaştırma yapmayı çok ama çok sever. Rakiplerle karşılaştırdığınızda ürününüze güveniyorsanız pazaryerlerinde e-mağaza açmak tam size göre. Üstelik, hepsiburada.com, N11, Amazon Türkiye gibi hazır pazaryerlerinde mağaza açmak ücretsiz. Bu dev pazaryerlerinde e-dükkan açabilmek için en azından bir şahıs firması olmanız ve sattığınız ürüne göre değişen oranlarda (genellikle yüzde 10-20 arası) bir komisyon ödemeniz gerekiyor. Resmi belgelerinizi sisteme yükleyip onay aldıktan hemen sonra ürünlerinizi satışa sunabilirsiniz. Tüm evraklarınız ve ürün, fiyat ve resim gibi listeleriniz hazırsa bir günde veya genellikle bir hafta içerisinde satış yapmaya başlayabilirsiniz.
Kendi sitenizden satış yapın
Yeter ki satın. Markanıza yeterince güveniyorsunuz ve işinizin omurgasını e-ticarete oturtmak istiyorsunuz. Bu iş için biraz da bütçe ayırdıysanız kendi satış sitenizi kurup bağımsız mücadele etmenizin zamanı gelmiş demektir. Düşük maliyet olsun istiyorsanız Wordpress-Woo Commerce, Magento, Joomla gibi açık kaynak kodlu teknolojilerin birinden mutlaka yararlanın. Sitenizi kurum içinde kendi dijital ekibinize veya kurum dışındaki yazılımcılara kurdurabilirsiniz. Ancak şunu unutmayın: Büyük pazaryerlerinin aksine burada pazarlama faaliyeti için tepside sunulan bir online altyapı yok. Milyarlarca internet sitesi içerisinde, marka vaadinizle, müşteri ilişkilerinizle ayrışmak ve daha birçok kriter ile birebir uğraşarak sıyrılmak zorundasınız. İyi tarafı, kimseye komisyon ödemenize gerek olmaması. Online ödeme sistemi ve kargo dağıtım kanallarını tek tek kurmak biraz zaman alabilir. Son dönemin fırsatlarından biri ise e-ihracat. Sitenizi Gümrük Bakanlığı e-ihracat birimine kaydedip, yurtdışı kargo ve ödeme sistemlerini de belirli bir komisyon ile sitenize ekleyerek globale açılabilirsiniz.
Hazır e-ticaret paketi kullanın
Ürün bilgilerinizi ve resimlerini sisteme yükleyip, bazı kurulumları gerçekleştirdikten hemen sonra satış yapmaya başlayabileceğiniz şekilde hazır bir altyapı sunarlar. Hazır altyapının içerisinde ödeme almanızı ve ürün gönderimlerinizi kolay kılan entegrasyonlar, online pazarlama araçları, sipariş yönetimi, müşteri memnuniyeti vb. birçok gelişmiş online araç bulunur. Kullanmak istediğiniz özellikler arttıkça hazır
paketin fiyatı da artar. Hazır e-mağazaya genellikle aylık veya yıllık tek seferlik ödeme yapılır. Özelliklerine göre değişmekle beraber yıllık bin TL ile 10 bin TL arasında üyelik masrafı olur.
Kaynak, İTO