Okul Aile Birliği neden önemli?
Okul Aile Birliği, okul yönetimi ve öğretmenlerle iş birliği yaparak, eğitimde kalite ve başarının yanı sıra öğrencilerin özellikle manevi değerler doğrultusunda yetiştirilmeleri açısından büyük önem taşıyor.
Çocuklar hayata hazırlanırken ilk ve en önemli izlenimlerini önce ailede, sonra okulda edinirler. Aile ortamında kazandığı özellikler onun eğitiminin yanında tüm yaşantısını etkileyecek izler bırakır. Okulda kazandırılacak özellikler ise ailede aldığı eğitim ve değerler üzerine inşa edilir.
Öğrencileri daha iyi eğitmek, yetiştirmek ve hayata hazırlamak için onunla yakından ilgilenmek gerekir. Aileler, çocuklarına verdikleri terbiyeyi desteklemez ve sürekliliği için uygun ortam hazırlamazlarsa ileride farklı sorunlarla karşılaşırlar.
Günümüzde, aile terbiyesinin yanında okula giden öğrenci üzerinde belirleyici güç sadece okul değil, çoğu zaman arkadaş grubu, içinde yaşadığı çevre ve okul dışı değişkenler de etkili olmaktadır. Bu nedenle tek başına evdeki eğitim etkinlikleriyle çocuğun yaşamına yön vermek anlayışı, yetersiz ve başarısız olacaktır.
Çocuğu yetiştirirken evde kazandırılan özelliklerin, okul ve okul dışı ortamlarda da desteklenmesi, pekiştirilmesi, bilginin davranış haline gelmesi, bozucu etkinin en aza indirilmesi, öğrencinin sağlıklı, tutarlı ve devamlı gelişimi için önemlidir. Bu nedenle ailelerin, okuldaki eğitimi göz ardı etmemesi gerekir.
Öğrencilerin velileri ile okul arasında iletişimi sağlamak sorumluluğu da Okul Aile Birliği'ndedir. Okul Aile Birliği, okul yönetimi ve öğretmenlerle iş birliği yaparak, eğitimde kalite ve başarının yanı sıra öğrencilerin özellikle manevi değerler doğrultusunda yetiştirilmeleri açısından büyük önem taşır.
Anne-baba, çocuğu için yemeğinde, sporunda, arkadaşında, oyununda kısacası hayatının her alanında Kur'an'ın hayâ ve edebine göre seçim yapmak zorundadır. Çocukların hem dünya hem de ahiret hayatlarını tehlikelerden korumak ve çocukların maddi ve manevi ihtiyaçlarını gidermek anne ve babaların en önemli vazifelerindendir. Bu nedenle çocukların fenni ilimlerin yanında manevi alanda da eğitilmesi adına, çocuk okulda yalnız bırakılmamalıdır. Çocuğu okulda yalnız bırakmamanın en önemli yollarından biri de Okul Aile Birliklerinde görev almaktır.
“Bu kadar işin arasında bir de çocuğun okulunu mu düşüneceğim?” veya “Öğretmeni var.” gibi sorumluluktan kaçma eğiliminde olunmamalıdır. Unutulmamalıdır ki çocuk çiçek gibidir. Bakarsanız çiçek gibi açar, ilgilenmezseniz ya başkası sular ya da solar.
Okul aile birliğine üyelik nasıl kazanılır, nasıl ve ne şekilde sona erer?
Üyeliğin Kazanımı; Derneklerin aksine Okul Aile Birliklerinde, üyelik kişilerin iradi taleplerine ve yetkili organların kabulüne bağlı değildir. Veli, Öğretmen ve Okul İdarecileri birliğin tabii üyeleridir ve bu sıfatları kazandıkları andan itibaren aynı zamanda Okul Aile Birliklerinin de asli üyesi olurlar.
Veliler; velisi bulundukları öğrenciyi okula kaydettirdikleri anda, Öğretmen ve idareciler ise birliğin bulunduğu okula atanıp bilfiil göreve başladıkları andan itibaren Okul Aile Birliğinin asli üyesi olurlar.
Velinin Okul Aile Birliği üyeliği, velisi bulunduğu öğrencinin okul ile olan eğitim-öğretim bağından kaynaklandığından, birden çok öğrencinin velisi olan kişi aynı anda birden fazla okulda Okul Aile Birliği üyesi olur.
İdareci ve Öğretmenlerin Okul Aile Birliği üyeliği ise görevle ilintili olduğundan, idareci ve öğretmenler yalnızca görevli oldukları okulun birlik üyesi olabilir.
Üyeliğin Sona Ermesi; Velilerin Okul Aile Birliği üyeliği, velisi bulundukları öğrencinin okul ile olan ilişiğinin kesilmesi, (mezuniyet, nakil, vb.) ile sonlanır.
İdareci ve öğretmenlerin Okul Aile Birliği üyeliği, okul ile olan görev bağının sona ermesi neticesinde sonlanır.
Okul Aile Birlikleri hangi organlar aracılığı ile yönetilir?
Okul aile birlikleri aşağıdaki organlar aracılığı ile yönetilmektedir.
a) Genel Kurul.
b) Yönetim Kurulu.
c) Denetim Kurulu.
Okul Aile Birliği Genel Kurulunun Görevleri Nelerdir?
a) Okul Aile Birliği Yönetim Kuruluna; öğrenci mevcudu 100’ün üzerinde olan okullarda veliler arasından 4 asil, 4 yedek, Öğrenci mevcudu 100’ ün altında olan okullarda ise veliler arasından 3 asil, 3 yedek üyeyi seçmek.
b) Okul Aile Birliği Denetim Kuruluna veliler arasından 2 asil, 2 yedek; öğretmenler arasından da 1 asil ve 1 yedek üye seçmek.
c) Genel Kurula kadar görev yapan Yönetim ve Denetim kurullarının faaliyet raporlarını görüşerek ibra etmek.
d) Okulun ve öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan ve gelecek dönem faaliyetlerini kapsayan tahmini bütçeyi görüşmek.
e) Okulun ve Öğrencilerin İhtiyaçlarının giderilmesine yönelik yönetim kurulunu yetkilendirmek.
f) Okulun eğitim-öğretim kalitesinin yükseltilmesine ilişkin önerilerde bulunmak.
Okul Aile Birliği’nin görevleri
Öğrencilerin millî eğitiminin genel ve özel amaçları ile temel ilkeleri ve millî manevi değerler doğrultusunda yetiştirilmeleri için okul yönetimi, öğretmenler, veliler ve ailelerle iş birliği yapmak,
Okulun amaç ve hedeflerinin gerçekleştirilmesine, eğitimde kalite ve başarı için okulun stratejik plan çalışmalarına ve uygulamasına destek olmak, eğitimde fırsat eşitliğine imkân vermek ve öğretmenler kurulunca alınan kararların uygulanmasını desteklemek amacıyla velilerle iş birliği yapmak (Öğretmenler kurulunun aldığı kararları yaptırım gücüne sahiptir.)
Öğrencilerin başarısını artırmak amacıyla okul yönetimince planlanan kurs, sınav, seminer, tiyatro, spor, sanat, gezi, kermes ve benzeri eğitim faaliyetlerinin düzenlenmesine katkı sağlamak.
Okul yönetimiyle iş birliği yaparak eğitim ve öğretim faaliyetleri dışındaki zamanlarda okulun derslik, spor salonu, kütüphane, laboratuvar ve atölyeleri gibi eğitim ortamlarının değerlendirilmesine katkı sağlamak.
Okulun ihtiyaçlarını karşılamak için mal ve hizmet satın almak, bu hizmetlere ilişkin sosyal güvenlik primi, vergi ve benzeri ödemelerin yapılmasını sağlamak.
Millî bayramlar, belirli gün ve haftalar ile kültürel yarışmaların düzenlenmesi giderlerine katkıda bulunmak.
Okula yapılan ayni ve nakdî bağışları kabul ederek kayıtlarını tutmak, sosyal, kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenlemek, şartlı bağışları amacına uygun olarak kullanmak.
Kantin ve benzeri yerleri işlettirmek veya işletmek. (Okul Aile Birliği için en önemli gelir getirici faaliyet, kantin ve bunun gibi yerlerin kiraya verilerek gelir elde edilmesidir. Okul Aile Birliği bizzat kantini işletebileceği gibi üçüncü şahıslara işletilmek üzere kiraya verebilir, bu sayede kira geliri elde edebilir.)
Okul yönetimi ile iş birliği yaparak, imkânları yeterli olmayan öğrencilere maddi ve manevi destek sağlamak, aynı amaçla kardeş okullara da katkıda bulunmak.
28/8/2007 tarihli ve 26627 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği’nde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmek.
Eğitim ve öğretimle ilgili kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yapmak.
Eğitim ve öğretimi geliştirmek amacıyla oluşturulan çalışma komisyonlarına katkı sağlamak.
Ulusal ve uluslararası projelere katılmak ve proje amaçlarının gerçekleşmesine katkıda bulunmak.
Eğitim ve öğretimle ilgili diğer etkinliklere destek olmak. (İLKHA)