Ayakkabı ihracatında hedef markalaşma
Ayakkabı üretiminde önemli üretim noktalarından olan Gaziantep’te sektör temsilcileri, şu ana kadar “fason” üretim başlığında Türkiye’nin her tarafına gönderdiği ayakkabılar konusunda artık yeni bir sayfa açmak istiyor.
Yıllardır Türkiye'nin önde gelen ayakkabı markalarına fason üretimin gerçekleştirildiği, Türkiye'deki ayakkabı ihtiyacının yüzde 20'sinin karşılandığı Gaziantep’te sektör temsilcileri, kendi markalarıyla dünya pazarlarına açılmayı ve markalaşmada dünya ile yarışmayı hedefliyor.
Geçtiğimiz yıllarda babadan kalma geleneksel yöntemleri fabrikasyon üretime geçerek geliştiren ve bu anlamda da önemli bir yol kat eden Gaziantepli ayakkabıcılar, bundan sonraki süreçte ise fason üretimdeki başarılarını kendi markalarını oluşturarak taçlandırmanın hesabını yapıyor.
Bu kapsamda çalışmalar yürüten Gaziantep Ayakkabıcılar Odası, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ile koordineli hareket ederek, hedef pazarların belirlenmesinin ardından “Made in Gaziantep” markası ile kendi markalarını oluşturmanın çabasını gösteriyor.
Konuyla ilgili İLKHA’ya değerlendirmelerde bulunan Gaziantep Ayakkabıcılar Odası Başkanı Mehmet Emin İnce, inovasyon, markalaşma ve ihracatın en büyük hedeflerinin olduğunu, ayakkabı sektöründe markalaşarak ihracat hedeflerine ulaşacaklarını söyledi.
Türkiye'nin ayakkabı ihtiyacının önemli bir bölümünün Gaziantep'ten karşılandığını ifade eden İnce, tasarım konusunda uzmanlaşıp, katma değeri yüksek üretim yapmak istediklerini, rakiplerinin önüne geçerek ar-ge'yi arttırıp, kendi markalarını oluşturmak istediklerini belirtti.
“Önceliğimiz e-ticaret, ihracat ve markalaşmak”
İnce, üretimde büyük kapasitelere sahip olan Gaziantep’in, markalaşma konusunda gelinen noktada olmadığını ve ayakkabıda artık marka olmak istediklerini belirterek, “Biz, göreve geldikten sonra çok kısa bir süre içerisinde sektörün sorunlarına ve çözümüne nasıl katkı sağlayacağımızı görüşmek için bir ekip kurduk. Bu ekibimizle ve doğru çalışma grupları ile birlikte kendi içimizde görev paylaşımı yaptık. Bunun dışında fuar, dış pazarlara açılma, e-ticaret, markalaşmanın bizim öncelik konumuz olduğuna karar verdik.” dedi.
“İtalya ofisi için yaptığımız ön başvurumuz kabul edildi”
Güneydoğu Anadolu İhracatçılar Birliği’nin katkılarıyla Türk ticaret merkezlerinde İtalya ve Hollanda gibi hedef ülkelerde ofis açmak için başvuruda bulunduklarını belirten İnce, “İtalya ofisi için yaptığımız ön başvurumuz kabul edildi. Bu bizim için sevindirici oldu. Daha sonra üyelerimizle birlikte Tayvan ve İtalya seyahati gerçekleştirdik. Şu anda da Hollanda içinde yoğun bir şekilde lobi çalışmalarımız devam ediyor. Bir yıllık krizden dolayı ne yapabiliriz için çok çaba gösterdik. Afrika'dan Rusya'ya kadar geniş bir pazarda 15 ülke ile ticari ateşelerimizle irtibat kurarak burada profesyonel ayakkabıcılarla temasa geçtik. Onları Gaziantep'e fuarımıza davet ettik. Fuarda onları ağırladık. Fuarda 30'a yakın firmamızı işletmelerle görüştürüp alışveriş yapmalarına katkı sağladık. Yine İpekyolu Kalkınma Ajansımızın da katkılarıyla yurtdışından bir heyet getirerek ayakkabıcı esnafımızla buluşturduk. Bu görüşmeden de olumlu sonuçlar çıktı.” ifadelerini kullandı.
Ayakkabıcılar olarak önceliklerinin ihracat olduğunu belirten İnce, özellikle de yılda iki defa yaz ve kış sezonu olarak fuarlar açtıklarını ve bu fuarlarda yurtdışından gelen heyetleri sektör temsilcileriyle bir araya getirdiklerini kaydetti.
“Kendi markamızla dünya pazarına açılmayı hedefliyoruz”
Başarının tesadüflerle değil, çok çalışmakla olduğunun altını çizen İnce, ayakkabı sektörü olarak en büyük hedeflerinin markalaşmak olduğunu belirterek, şunları söyledi:
“En büyük eksiğimiz markalaşmaydı. Markalaşma trenini kaçırmıştık. Bu konuda Gaziantep olarak ne yapacağımıza yönetim kurulumla birlikte oturup çalıştık. Bunun neticesinde bizim e-ticaretten başka çıkış yolumuzun olmadığına karar verdik. Bu heyecanımızı valimizle paylaştık. Valimizde bunu takdirle ve olumlu karşıladı. Kalkınma ajansımızla birlikte şu an bu işi çok iyi yapan profesyonel bir ekiple ön protokol imzaladık. Şimdi e-ticarete yönelik büyük bir proje hazırlıyoruz. ‘Made in Gaziantep Shoes’ markasıyla Türkiye ve dünya pazarına açılmayı hedefliyoruz. E-ticaret ile Gaziantep’teki tüm ayakkabı sektörünün ekonomisine de dokunmuş olacağız. Eğer bunu da inşallah başarırsak şehrimize marka değer katmış ve katkı sağlamış olacağız.”
İstanbul'dan sonra Türkiye'nin en büyük ikinci Ayakkabı Test Laboratuvarını Gaziantep’e kurduklarını belirten İnce, Gaziantep Üniversitesi Naci Topçuoğlu Meslek Yüksekokulu'nda kurulan “Ayakkabı Test Laboratuvarı” ile bölgede üretilen ayakkabıların, gerekli testlerin ardından piyasaya gireceğini belirtti.
“Yılın ilk altı ayında 575 milyon dolarlık ihracat yaptık”
Yılın ilk 9 aylık sürecinde krizi fırsata çevirmek için çabaladıklarını belirten İnce, “Bu bağlamda 20 yıldır hedeflediğimiz bir milyar dolar rakamını bu senenin ilk altı ayında 575 milyon dolarlık ihracat yaparak hedefin üzerine çıkacağımızı şu anki göstergelerle görmekteyiz. İnovasyon, ar-ge ve tasarım ayakkabı sektörünün olmazsa olmazı, bunun içinde çalışmalarımız devam etmektedir.” diye konuştu. (İbrahim Koçyiğit-İLKHA)