• DOLAR 34.652
  • EURO 36.45
  • ALTIN 2925.158
  • ...

EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye’de mahalle aralarında küçük işletmeler ya da seyyar araçlarla satış yapan çiğ köfteciler, son yıllarda markalaşma çalışmaları ile sıçrama yapmayı başardı. Özellikle riski az yatırım bedelleri, tüketim oranının yüksek olması ve büyüme fırsatı bulunması sektörü bir adım ileri taşıdı. Bugün Türkiye’nin dört bir yanında kurulan çiğ köfte kurumsal zincirleri, şimdi de yurtdışını gözüne kestirdi. Son yıllarda Avrupa başta olmak üzere Ortadoğu ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri’nde açılan çiğ köfte restoranlarının ilgi görmesi nedeniyle markalar yeni yatırımlar için düğmeye bastı. Asıl hedefin 2020 olduğunu anlatan sektör temsilcileri, “Bu yılın sonuna kadar Türkiye’de bin 500’e yakın yeni şube açılacak. Yurtdışı pazarlarda fırsatlar kollanıyor. 2020’de çiğ köfte markalarımızı yurtdışında onlarca ülkede görmek mümkün olacak” dedi.

SEKTÖR NASIL BÜYÜDÜ?

Sektörün son 10 yıllık büyüme performansı hakkında bilgi veren sektör temsilcileri, şöyle konuştu: “Türkiye’de bayilik veren 15’ten fazla çiğ köfte markası bulunuyor. Türkiye’de markalar için İstanbul çok önemli bir pazar. Hatta yatırımda ilk sırada geliyor. Ancak önümüzdeki yıllarda Akdeniz ve Ege illeri de markalar için büyük önem taşıyor. 2019 yılında en çok şubenin yine İstanbul’da açılması planlanıyor.”

30 METREKARE ŞART

Markaların birçok fırsatı da girişimcilerine sunduğunu anlatan temsilciler, “Yeni açılacak bir şube için en önemli konu dükkanın cadde üzerinde yer alması. Şubelerin yaya ve araç trafiğinin yoğun olduğu bölgelerde olması gerekiyor. Yeni açılacak bir dükkanın en az 30 metrekarelik alana sahip olması lazım. Markalar sürekli olarak yatırımcının yanında. İlk etapta markaların ekipleri ve yatırımcılar yeri (lokasyon) belirliyor. Markanın konseptine uygun dekorasyon çalışmaları tamamlanıyor. Birçok marka bayilerden herhangi bir şekilde cirodan pay almazken, reklam katkı payı isteyebiliyor” dedi.

6 AYDA GERİ DÖNDÜRÜYOR

Çiğ köfte markası ile girişimcinin el sıkışmasıyla yatırımın başladığını anlatan temsilciler, şu bilgiyi verdi: “Üç ay gibi kısa bir sürede yer belirlenip yatırım tamamlanıyor. Bu sürede personel temini sağlanıyor ve eğitimler veriliyor. Hemen ardından pazarlama ve tanıtım çalışmaları başlıyor. Yatırımın geri dönüşü için en önemli konu ise dükkanın kira ve personel gideri. Türkiye’de doğru lokasyonda açılan bir çiğ köftecinin geri dönüşü maksimum 6 ay olarak hesaplanıyor. Ancak bölge ve şube içine yapılan masraflara göre yatırım maliyetinin dönüşü değişkenlik gösterebiliyor.”

İLK SIRADA HİJYEN VAR

Yatırımcılarda aranan özellikler hakkında da bilgi veren sektör temsilcileri, şu konulara dikkat çekti: “Yatırımcılarımız tedarik zinciri yönetimi, operasyonel ve pazarlama tecrübesi ile satın alma gücünden faydalanıyor. Markaların sektördeki gücü, yatırımcılarına hazır sistem içerisinde yatırım yapma imkanı sağlıyor. Hızlı servis restoran zinciri kategorisinde hijyen çok önemli. Bu sistem içerisinde yatırımcılarımız işletmelerine gerekli özeni gösterdiği sürece yatırımlarının karşılığını alabilirler. Güleryüz, hız ve lezzet kurumsal markaların vazgeçilmezi olmalı.”

Kaynak, İTO