Fiat-Renault birleşmesi çaresizlikten mi?
Fiat Chrysler ile Renault’yu dünyanın üçüncü en büyük motorlu araç şirketi haline getirecek birleşmenin, sektörün içinde bulunduğu sıkıntılar nedeniyle, çaresizlikten doğan bir birleşme olduğu kaydedildi.
EKONOMİ SERVİSİ
Fransa'da en büyük hissesi devlete ait otomotiv şirketi Renault ile İtalyan-Amerikalı rakibi Fiat Chrysler arasındaki birleşme pazarlığına hükümetten yeşil ışık gelmesiyle anlaşmaya iyice yaklaşılmıştı. Dünyanın en büyük otomotiv şirketleri sıralamasında ilk iki sırada şu anda Volkswagen ile Toyota var. Fiat ve Renault birleşmesi gerçekleşirse şirket yılda 9 milyona yakın araç üretme kapasitesiyle dünyanın üçüncü en büyük üreticisi haline gelecek. Renault'un stratejik müttefiki Nissan ile birlikte düşünülürse o zaman grup dünyanın açık ara farkla en büyük üreticisi haline gelmiş oluyor.
NEDEN ÇARESİZLER?
Bloomberg'de yayınlana bir yoruma göre öncelikle Fiat'ın da Renault'un da zarar etmediği ya da batma tehlikesiyle yüz yüze olmadığı hatırlatıldı. "Peki, o zaman neden böyle bir adım atıyorlar?" sorusuna yanıt verilmeye çalışıldı. Her şeyden önce iki şirketin de sektörün karşı karşıya bulunduğu bir gerçek nedeniyle zorlandığı kaydediliyor: o da otomobil satışlarının dünya çapında yavaşlıyor olması. Buna elektrikle çalışan araç geliştirmek için gereken yatırımlar ve giderek sıkılaşan karbon salınımı hedeflerine uymanın maliyeti eklendiğinde sektörün sıkıntıları iyice ortaya çıkıyor. Teklifi getiren Fiat olduğundan, bu sıkıntılarla baş etmenin yolunu dev boyutlarda büyüme olarak gördüğü anlaşılıyor.
BÜYÜME GERÇEKTEN BU SORUNLARI ÇÖZEBİLİR Mİ?
Fiat'ın mali kaynaklarının kısıtlılığı nedeniyle elektrikli araç geliştirme alanında iddiası olmadığı, ancak Renault'un özellikle Avrupa'da çok talebi olan bu alanda öncü bir firma olduğu verilerle sabit. Fiat ise Jeep ve Ram gibi çok tutulan markaları sayesinde ABD piyasasında popüler ve çok kârlı olan kamyon ve SUV araçlar kategorisinde başarılı bir isim. Avrupa piyasalarında daha zayıf olan Fiat'ın kendisine partner olarak örneğin Peugeot değil de Avrupa piyasasında daha başarılı olan Renault'u seçmiş olmasının sebebi de burada yatıyor. Buna maliyetler ve yatırımlarda yapılacak tasarruf hesapları da ekleniyor.
EVDEKİ HESAP
Fiat birleşmenin yılda 5 milyar euro civarında bir toplam tasarruf sağlayabileceğini düşünüyor fakat bu tutar gerçekçi olmayabilir. Fiat maliyet düşürmenin en hızlı ama en de acı reçetesi olan fabrika kapatma yoluna gitmeyeceğini açıkladı. Onun yerine ortak hammadde alımları, ortak platformlar ve araştırma geliştirme faaliyetlerinden tasarruf edileceğini söylüyorlar. Bu yolla sağlanabilecek olan tasarrufun 3,5 milyar euro civarında kalması daha muhtemel. Bunların ötesinde iki şirket birleşme sonrasında dünya piyasalarında hisselerinin değerleneceğini umuyor.
Kaynak, BBC