Varank ‘Türkiye’nin Otomobili’nin ayrıntılarını açıkladı
ST Bakanı Varank, 2022 yılında satışa çıkması planlanan ‘Türkiye’nin Otomobili’nin bu yılın sonunda elektrikli otomobil prototipinin ortaya çıkacağını ifade ederek, 500 kilometre menzili yakalayacak bir araç üzerinde çalışıldığını söyledi.
EKONOMİ SERVİSİ
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Türk Patent ve Marka Kurumu'nda (TÜRKPATENT) düzenlenen iftarda basın mensuplarıyla bir araya geldi. İftar sonrası basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Varank, yerli otomobilde gelinen sürece ilişkin bilgi verdi. Bakan Varank’ın konuşmasında öne çıkan ifadeler şunlar oldu:
OTOMOTİV SANAYİNİ DÖNÜŞTÜRECEK
(Türkiye’nin Otomobili Projesi’nde hangi aşamadayız?) “Biz bunu sadece bir otomobil projesi olarak görmüyoruz. Dünyada müthiş bir değişim, dönüşüm var. Otomobil endüstrisi de bu dönüşümün, değişimin en hızlı yaşandığı sektörlerden biri. Türkiye’nin Otomobili Projesi’ni bir teknoloji projesi olarak, bizim otomotiv sanayimizi dönüştürecek, güçlü ülkelerle rekabetçi hale getirecek bir proje olarak görüyoruz. Baktığınızda artık elektrik motorlarıyla, yazılımlarıyla, otonom sürüşüyle, pil teknolojileriyle otomobil endüstrisi tamamen başka bir yöne gidiyor. Biz de bu projeyle, bu fırsat penceresini doğru zamanda yakaladığımıza inanıyoruz. Kendi otomobilimizi tamamen elektrikli olarak rakipleriyle yarışacak şekilde bir proje olarak ortaya koyacağız ve bir ekosistem ortaya çıkaracağız.”
BU OTOMOBİLİ YAPMAK BU KADAR ZOR MU?
Tabii şöyle bir eleştiri var: Bu otomobili yapmak bu kadar zor mu? “Az çok sanayiyle haşır neşir olanlar bu soruya kolay cevap verebilirler. Biz sadece tek bir Ar-Ge projesi, bir otomobil yapmıyoruz ya da bu arkadaşlar bunu yapmıyor, bir marka ortaya çıkarmaya çalışıyorlar. Bu markanın dört dörtlük olması, tutunabilmesi, satılabilmesi, kendini devam ettirebilmesi lazım. Dolayısıyla iş akışlarını yapıyorlar, 15 yıllık bir plan yapmışlar. Bu 15 yıl içerisinde 5 tane model 3 tane facelift, bunların planlamasını yapmışlar. Dolayısıyla siz ortaya tek bir ürün çıkarabilirsiniz, ama bunun satılabilir olması için bayi ağının olması lazım, yedek parçasının, tedarikçilerinin olması lazım, servisinin olması lazım, pazarlamasını güzel yapmanız lazım. Yurt dışına ihracat yapacaksınız, o standartlarda, o kalitede ve rakipleriyle yarışabilecek olması lazım. Dolayısıyla bunların tamamını profesyonelce planladıkları için bu iş aslında bu kadar uzun sürüyor. Ama dediğim gibi iş akışları çerçevesinde ilerliyorlar, 2019’un sonunda inşallah prototipi göreceğiz.”
FABRİKA NEREDE OLACAK?
(Ar-Ge merkezi nerede olacak?) “Güzel bir yerde de Ar-Ge merkezini açmak istiyorlar. Onu da yakın zamanda ilan edebiliriz. Açılışını yaparız.” (Hangi segmente girecek?) “İlk modelin segmentini söylemiyoruz. Ama kafalarındaki plan şöyle: Tüm modelleriyle küresel pazarlarda da rekabet edecek bir fiyat yakalamak istiyorlar. (Fabrikayı endüstri bölgesi mi, yoksa organize sanayi bölgesinde mi olacak?) Siz bir yatırım yapmak isterseniz, tedarikçiye en yakın yeri tercih edersiniz. Yani ekosistemden en verimli şekilde faydalanacağınız yerde kurmak istersiniz. Bunun görüşmelerini yapıyorlar. O konudaki bilgiler ticari sır niteliğinde olduğu için açıklamıyoruz.”
MARKA VE İSİM ÇALIŞMALARI DA BAŞLADI
(Dünyadaki örnekleriyle yarışabilecek bir menzile ulaşacak mı?) “Ulaşacak. 500 kilometreyi yakalayacak bir araç üstünde çalışıyorlar.” (İsim üzerinde bir çalışma var mı?). “Prototip çalışmalarına paralel marka kimliği ve isim çalışmalarına da başladılar.”
BEKLİYORLAR BU OTOMOBİLİ
(Türkiye’nin otomobiline kamu sipariş verecek mi?) “MEMUR-SEN’in öyle bir kampanyası vardı, ‘Yerli otomobil çıkarsa biz şu kadar sipariş vereceğiz’ diye. Aslında talep olacağa benziyor, insanlar bekliyorlar bu otomobili. Piyasaya çıktığında göreceğiz.