• DOLAR 34.547
  • EURO 36.015
  • ALTIN 3005.461
  • ...
Emeğin karşılığını almanın da en iyi yolu “teknoloji”
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Türkiye Teknoloji Buluşmaları Toplantısı, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ve TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu’nun katılımıyla Balıkesir’de gerçekleştirildi. TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, dijital teknolojinin, Türkiye gibi sanayi devrimini kaçırmış ülkelere yeni imkânlar sunduğunu söyledi.

“İŞİN UNUNDA DEĞİL, ÜNÜNDEYİZ!”

Eskiden dünyanın en büyük şirketlerinin, finans, enerji, demir-çelik veya otomotiv gibi sektörlerden çıktığını ve 50-60 yıllık mazilerinin olduğuna dikkat çeken Hisarcıklıoğlu, “Bugün en büyük şirketlerin tamamına yakını, teknoloji alanında. Mazileri en fazla 5-10 senelik genç firmalar, eskilerin yerini alıyor. Eskiden milyar dolarlık şirket çıkarmak, birkaç ülkenin tekelindeydi. Internet ve dijital dünya, bunu da değiştirdi. Bakın dünyada şu ana kadar, küresel çapta 326 adet unicorn, yani değeri 1 milyar dolara ulaşan, start-up firmaları var. Bunların içinde Nijeryalı var, Kolombiyalı var, Estonyalı var, Portekizlisi var, Arjantilisi var” dedi. Türkiye’nin hiç unicorn çıkaramadığına dikkat çeken TOBB Başkanı, “Zira işin ununda değil, ünündeyiz. İnterneti, dedikodu, hakaret ve laf yetiştirmek için kullanıyoruz. Ama dijital dönüşüm kaçınılmaz. Hayatımıza iyi mi, kötü mü gelecek, henüz bunu bilmiyoruz. Ama geleceği kesin” şeklinde konuştu.

“BU DEVRİN TİCARET YOLU İNTERNET”

Eskinden tarihi ipek yolu ve baharat yolunun olduğunu anlatan Hisarcıklıoğlu, artık 5 milyar insan, 25 trilyon dolarlık pazarın ekranın ucunda olduğunu anlattı. Türkiye’nin sanayi devrimini ıskaladığını ve bunun sıkıntısını yıllardır çektiklerini belirten Hisarcıklıoğlu şunları kaydetti: “Şimdi sizlerin önünde yeni bir fırsat var. Sizlerle bu internet devrimini yakalamamız lazım. Çarpıcı bir de örnek vereyim. Duymuşsunuzdur. Amerika’nın ünlü perakendeci Sears iflas noktasına gelmiş. Gençler bilmez, ama eskiden özellikle yurtdışında, telefon rehberleri gibi kalın, mal katalogları olurdu. Posta sistemi vasıtasıyla siparişi verir ve yine aynı sistemle malınızı teslim alırdınız. 20. yüzyılın inovasyonu bu katalogdan satışlardı. 2007 yılında Sears’ın mağaza sayısı 4 bine, çalışan sayısı 360 bine ulaştı. O sırada yeni ortaya çıkmış Amazon’unsa, ancak birkaç bin çalışanı vardı. Şu an Sears’ın çalışan sayısı 90 bine geriledi. Amazon’un çalışan sayısı 570 bine ulaştı.

TEKNOLOJİYİ HER ALANDA KULLANAN KAZANIYOR

Kazananların, sadece internet üzerinden satış yaparak kazanmadığını, teknolojiyi her alanda kullandıkları için kazandıklarını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, “Tedarikte kullanıyor, üretimde kullanıyor, satışta kullanıyor, üretimde kullanıyor, ürün takibinde kullanıyor. İşini yaparken teknolojiyi kullanan şirket rakiplerine göre farklılaşıyor, öne çıkıyor” dedi.  Hisarcıklıoğlu bu nedenle Türkiye’de bir ilke daha imza attıklarını ve TOBB ETÜ’de Yapay Zeka Mühendisliği bölümünü kurduklarını söyledi. Hisarcıklıoğlu burada, gençleri, dijital dünyaya hazırlayacaklarını anlattı. Hisarcıklıoğlu, küresel bir teknoloji şirketiyle birlikte İstanbul’da yeni bir girişimcilik merkezi kuracaklarını ve bu merkezde de Türk girişimcilerini dünyaya açacaklarını söyledi.

“AMA ORALARDA BU ÜRÜNLERİ, BİZ DEĞİL ARACILAR SATIYOR”

Dünyada iş yapma biçiminin artık değiştiğini vurgulayan TOBB Başkanı şöyle devam etti: “Eskiden başkası ne yapıyorsa sen de onu yap dönemi vardı. Farklılaşmanın en iyi yolu teknolojiyi kullanmak. Emeğin karşılığını almanın da en iyi yolu bu. Bakın, Türkiye’nin kıyafet, züccaciye ve mücevher gibi tüketici ürünleri ihracatı, 2018 yılında 39 milyar dolar oldu. Avrupalısı, Amerikalısı, Türkiye’de üretilen gömleği giyiyor, mücevheri alıyor, tencereyi kullanıyor. Ama oralarda bu ürünleri, biz değil aracılar satıyor. Biz, aracıya 1’e satıyoruz, gönderiyoruz. Bizden 1’e alan aracıysa, son kullanıcıya, tüketiciye 1,5’e satıyor. Malı üreten biz, satan biz, kazanan yurtdışındaki aracı. İşte, e-ihracatla birlikte aracıyı devre dışı bırakıp son tüketiciye doğrudan satış yapabiliriz. Böylece daha çok kazanırız. Fırsat çok büyük. 2018 yılında e-ihracatımız 500 milyon dolar civarındaydı. Ama bunun 50-100 katı potansiyel var. Sizlerin bu fırsatı kaçırmaması lazım. Hayat artık, dijital dünyada. Biz de artık orada olmak zorundayız. Daha fazla tüketiciye ulaşmak istiyorsan çözümü burada. Daha verimli çalışmak istiyorsan çözümü burada. İşinde yenilik, farklılık yapmak istiyorsan çözümü burada”.

Bu haberler de ilginizi çekebilir