• DOLAR 34.602
  • EURO 36.713
  • ALTIN 2904.317
  • ...

EKONOMİ SERVİSİ

E-ticaret ve Dijital Pazarlama Semineri'nde, global ve ulusal e-ticaret perakendecileri deneyimlerini paylaştı. Alibaba.com, hepsiburada.com ve n11.com gibi sektörün önde gelen kuruluşlarının temsilcileri e-ticarette başarının püf noktalarını anlattı. Vergilendirme ve tüketicinin korunması konularındaki sunumlar da ilgiyle izlendi.

ALİBABA.COM’UN BAŞARI SIRLARI

“e-Pazaryerleri” başlıklı sunum yapan TradeFive CEO’su ve Alibaba.com Türkiye Temsilcisi Orkan Aytulun, Türkiye’deki 1.5 milyon KOBİ arasında yapılan bir araştırmaya göre, yüzde 4’ünün dijitalleşmesini tamamladığını söyledi. Aytulun, Türkiye’deki KOBİ’lerin yüzde 49’unun ise internette olmadığını belirtti. Dünya ekonomisinin 2020 yılında 90 trilyon dolarlık bir hacme ulaşacağını ve bunun 9.9 trilyon dolarının e-ticarette olacağını kaydeden Orkan Aytulun, “e-ticaretin de 6.7 trilyon dolarının B2B üzerinden gerçekleşmesi öngörülüyor” dedi. Aytulun, globalleşmenin Türkiye için halen bir tercih olduğuna, oysa birçok ülkenin bunu mecburiyet haline getirdiğine dikkat çekti. e-ticaret konusunda KOBİ’lere tavsiyelerde de bulunan Aytulun, öncelikle ürünlerine güvenmeleri gerektiğini söyledi. Orkan Aytulun, Alibaba.com’un başarı faktörlerini, ‘ilgi, ürün, algoritma ve destek’ olarak sıraladı.

DİJİTALLEŞMEDE FIRSAT YANINDA RİSKLER DE VAR

“Dijital Pazarlamada Fırsatlar ve Tehditler” başlıklı sunum yapan İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Adnan Veysel Ertemel, dijitalleşmenin her sektör için karşılaşılabilecek en büyük fırsat, başa gelebilecek en büyük tehdit olduğunu söyledi. “Çağımızın petrolü veridir” diyen Ertemel, 2001 yılında dünyanın en büyük beş şirketi arasında bir bilişim şirketinin olduğuna, bugün ise en büyük beş şirketin beşinin de bilişim şirketi olduğuna dikkat çekti. Ertemel, veriyi rekabette avantaja çevirmek için her aşamada işlemenin kritik önemde olduğunu da kaydetti. Dijital dünyanın en önemli avantajlarından birinin ölçümleme olduğunu belirten Ertemel, firmalara, “Sadece genel geçer oranlara değil, farklı kategorilerdeki oranlara da odaklanın. Maliyete değil, değere odaklanın” tavsiyesinde bulundu.

HEPSİBURADA.COM ‘EFSANE CUMA’YI ANLATTI

“e-ticarette Tedarik Zinciri Yönetimi” başlıklı sunum yapan Hepsiburada.com Operasyon Grup Başkanı Taner Timirci, e-ticaretteki yüzde 4’lük seviyenin kırılma noktası olduğunu, Türkiye’nin bu seviyeyi aştığı için yüzde 10’ları kolaylıkla yakalayabileceğini söyledi. Hepsiburada.com’un geldiği nokta konusunda da bilgi veren Timirci, aylık tekil ziyaretçi sayılarının 32 milyona, ürün çeşidinin 18 milyona ulaştığını kaydetti. Her yıl kasım ayında gerçekleştirdikleri ‘Efsane Cuma’ aktivitesinin geçtimiz yıl 3’üncüsünü yaptıklarını belirten Timirci, o hafta normalin 40 kat fazlası bir hacme ulaştıklarını, iş ortaklarıyla beraber 550 milyon adet ürünü hazır ettiklerini, bunun 183 bin 350 TIR dolusu ürün anlamına geldiğini söyledi.

N11.COM’DAN E-TİCARET TÜYOLARI

“e-ticarette Tedarik Zinciri Yönetimi” başlıklı sunum yapan n11.com Tedarik Zinciri ve Uluslararası İş Geliştirme Direktörü Ramazan Altınay, gelişmekte olan ülkelerde e-ticaretin ortalama yüzde 38 büyüdüğünü, önümüzdeki dönemde bunun yüzde 64 seviyelerini yakalayacağını söyledi. Altınay, n11.com’un yıllık ortalama yüzde 60 büyüdüğünü, aylık tekil ziyaretçilerinin 34 milyon, iş ortaklarının 115 bin, aktif ürün sayılarının ise 14 milyon olduğunu kaydetti. Güçlerini Türkiye’nin dört bir yanında üretim yapan KOBİ’lerden aldıklarını belirten Altınay, KOBİ’lere ayrıca e-ihracat hizmeti verdiklerini, lojistik ve gümrük süreçlerini de kendilerinin üstlendiğini söyledi. Altınay, henüz e-ticarete başlamamış KOBİ’lere e-pazaryerleri ile bu alana adım atarak, dijital ekonominin dev iş hacminden faydalanması tavsiyesinde de bulundu.

E-TİCARET GENEL VERGİ MEVZUATINA TABİ

“e-ticaretin Vergilendirilmesi” başlıklı sunum yapan Gelir İdaresi Başkanlığı Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı Gelir Grup Başkanı Abdullah Kiraz, uygulamalar hakkında ayrıntılı bilgi verdi. e-ticaret konusunda ayrı bir vergi kanunu olmadığını belirten Kiraz, genel vergi mevzuatı içinde uygulama yapıldığını söyledi. e-ticaret uygulamalarıyla ilgili 17 tebliğin olduğunu kaydeden Abdullah Kiraz, bunların kaldırılarak tek tebliğ haline getirileceği bilgisini de verdi. Kiraz, sunumunda facebook reklamlarından alınmaya başlanan KDV’ye de değindi. Abdullah Kiraz, yurtdışında yerleşik kuruluşların 3 No’lu KDV beyannamesine tabi olması kapsamında uygulama yapıldığını vurguladı. Kiraz katılımcılara, www.egirisimci.gov.tr adresinden e-ticaret ile ilgili düzenlemeleri inceleme tavsiyesinde bulundu.