Mahkemeden Örnek Karar
Sakarya`da bir vatandaşın şikâyetini değerlendiren mahkeme, araçların hızını yavaşlatmak için konulan kasislerle ilgili önemli bir karar verdi. Mahkeme, standartlara aykırı yapılan kasislerin kaldırılmasını istedi
Türkiye`de araçların hızının yavaşlatılması için yaygın bir şekilde kullanılan tümseklerle (kasis) ilgili Sakarya 2. İdare Mahkemesi emsal niteliğinde bir karar aldı. Bir sürücünün başvurusu üzerine mahkeme TSE standartlarına aykırı yapılan ve işaretleme yapılmayan tümseklerin kaldırılması yönünde karar verdi. Sakarya`daki tümsekler sökülecek.
Sakarya`da seyyar satılıcılık yapan Kadir Kermen, Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından işaretleri olmayan ve mevzuatlara aykırı yapılan tümseklerin kaldırılması için Sakarya 2. İdare Mahkemesi`ne başvurdu. Sakarya Büyükşehir Belediyesi`nin savunmasını yeterli bulmayan mahkeme, belediyenin davaya itirazını reddetti. Mahkemeye sunulan bilirkişi raporunda tümseklerin tek tek incelendiği, hatalı ve mevzuata uygun olmadığı vurgulandı.
Mahkeme, şehrin çeşitli yerlerinde yapılan 20 tümseğin TSE tarafından getirilen standartlara uygun olmadan inşa edildiği, gerekli bakımın (levha, işaret konulması) yapılmadığı, bir kısmının ise trafik akışı açısından uygun olmayan yerlere yapıldığı gerekçesiyle kaldırılmasına hükmetti.
Kadir Kermen, işaretleme yapılmaması ve tümseklerin hatalı inşa edilmesi sebebiyle aracının arızalandığını ve üzerindeki malların döküldüğünü belirterek, davayı bu sebeple açtığını kaydetti. Mahkemenin kararından memnun olduğunu ifade eden Kermen, "Gelişigüzel yapılan ve işaretlemesi olmayan tümsekler kazalara sebep oluyor. Ayrıca araçlarda büyük maddi hasar bırakıyor. Belediyeler bundan sonra kafalarına göre buldukları yere tümsek yapamayacaklar." dedi.
Kasislerle ilgili olarak Türk Standardları Enstitüsü`nün (TSE) Yol Sathı Hız Kontrol Elemanları Tümsekler TS 6283 Standardı ise şöyle: "Araçların hızlarını ayarlayabilmesi için yola girişten itibaren ilk tümseğin 20 metrede olması; tümseğin genişliğinin araçların dingil mesafesine bağlı olarak 3,6 m-3,8 m olması; tümseklerin, yapılacağı yolun kaplama maddesi ile aynı cinsten olması; taşıt yolunu bordürden bordüre kat etmesi; asfalt yollarda yapılacak ise mastik asfalt kullanılması; sürücüler tarafından görülebilmesi için beyaza boyanması; tümseklerin yapımında yol sathı yağmur suyunu kolayca drene edebilecek tedbirler alınması."