• DOLAR 32.455
  • EURO 34.829
  • ALTIN 2438.673
  • ...

 

EKONOMİ SERVİSİ

Çin Halk Cumhuriyeti dünya ekonomisini domine etmeye hazırlanıyor. Çin, önümüzdeki 15 yılda 30 trilyon dolar ithalat hedefi koydu. Bugüne kadar ihracatçı kimliği ile öne çıkan Çin`in daha dengeli dış ticaret politikası izleme kararı Türkiyeli ihracatçının ilgisini Çin`e yöneltmesine yol açtı. Çin`in Şanghay şehrinde 5-10 Kasım 2018 tarihlerinde düzenlenen “Çin İthalat Fuarı”na Türkiye 725 metrekarelik stantta 38 firma katılarak Türkiye`nin Çin`e yaptığı ihracatı arttırmak için ürünlerini sergiledi. Çin İthalat Fuarı`na Ege İhracatçı Birlikleri, info stant ile katılarak Ege Bölgesi`nde üretilen gıda ve sanayi ürünlerinin tanıtımını yaptı. EİB standında İzmir Ticaret Odası ve Ege Sanayicileri ve İşadamları Derneği temsilcileri de hazır bulundu.

AMAÇ ÇİN`E KARŞI VERİLEN DIŞ TİCARET AÇIĞINI AZALTMAK

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, Çin`in de ilk kez ithalat fuarı düzenlediğini, Türkiye ile Çin arasındaki dış ticaretin Türkiye aleyhine ilerlediğini amaçlarının Çin`e karşı verdiğimiz dış ticaret açığını azaltmak olduğunu kaydetti. Çin`in ithalat fuarı düzenleme kararını dışa açılma politikasında dönüm noktası olarak nitelendiren Girit, “Bugüne kadar ihracat odaklı bir politika izleyen Çin`in bundan sonraki süreçte daha dengeli bir dış ticaret politikası tercih edeceği anlaşılıyor. Çin Devlet Başkanı Xi Jinping fuarın açılış konuşmasında 1,3 milyar nüfusa sahip Çin`in önümüzdeki dönem ithalatın artırılması için gümrük tarifelerinin ve ithalat sırasında oluşan maliyetlerinin azaltılması için adımlar atılacağı müjdesini verdi. Jinping konuşmasında önümüzdeki 15 yıllık dönemde Çin`in mal ithalatının 30 trilyon doları, hizmet ithalat rakamlarının ise 10 trilyon doları aşacağı bilgisini paylaştı. Bu yaklaşım Çin`e ihracatını arttırmak isteyen Türk ihracatçılarını heyecanlandırdı” şeklinde konuştu.

ÇİN`E İHRACATTA ASLAN PAYI MADENCİLİK SEKTÖRÜNDE

Türkiye, Çin`e 2017 yılının Ocak – Eylül döneminde 2 milyar 409 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirmişken, 2018 yılının aynı zaman aralığında yüzde 3`lük artışla 2 milyar 474 milyon dolarlık ihracata imza attı. Türkiye`den Çin`e yapılan ihracatta madencilik sektörü 1 milyar 267 milyon dolarlık tutarla aslan payını alırken, Çin`e gerçekleştirdiğimiz ihracattan yüzde 51 pay aldı. Kimya sektörü, 389 milyon dolarlık ihracatla en fazla ihracat yapan ikinci sektör olurken, Çin, 127 milyon dolarlık Türk tekstil ürünleri tercih etti. Çin`in ithalatını arttırma politikası sonrasında Türkiye`nin Çin`e sanayi ve madencilik ürünleri ihracatı yanında; zeytinyağı, kuru meyve, yaş meyve sebze ve mamulleri, su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörlerinde önemli artışlar bekleniyor.