Türkiye`de internet hayata damgasını vuruyor
TÜİK araştırma sonuçlarına göre; Türkiye genelinde internet kullanımı %72,9`a, hanelerin internete erişimi %83,8`e, internet üzerinden kamu kurum/kuruluşları ile iletişime geçmek ve hizmetlerinden faydalanma oranı %45,6`a ve internet üzerinden alışveriş yapma oranı %29,3`e yükseldi.
TEKNOLOJİ SERVİSİ
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2018 yılı “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması” sonuçlarını açıkladı. Buna göre:
İNTERNET KULLANAN BİREYLERİN ORANI %72,9 OLDU
Bilgisayar ve İnternet kullanımı 2018 yılında 16-74 yaş grubundaki bireylerde sırasıyla %59,6 ve %72,9 oldu. Bu oranlar 2017 yılında sırasıyla %56,6 ve %66,8 idi.
Bilgisayar ve İnternet kullanım oranları 16-74 yaş grubundaki erkeklerde %68,6 ve %80,4 iken, kadınlarda %50,6 ve %65,5 oldu.
HER ON HANENİN SEKİZİ İNTERNET ERİŞİM İMKÂNINA SAHİP
Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarına göre 2018 yılı Nisan ayında hanelerin %83,8`i evden İnternete erişim imkânına sahip oldu. Bu oran 2017 yılının aynı ayında %80,7 idi.
Temel göstergeler, 2009-2018
GENİŞBANT İLE İNTERNETE ERİŞİM SAĞLAYAN HANELERİN ORANI %82,5 OLDU
Genişbant ile İnternete erişim sağlayan hanelerin oranı 2018 yılı Nisan ayında %82,5 oldu. Buna göre hanelerin %44,5`i sabit genişbant bağlantı (ADSL, kablolu İnternet, fiber vb.) ile İnternete erişim sağlarken, %79,4`ü mobil genişbant bağlantı ile İnternete erişim sağladı. Genişbant İnternet erişim imkânına sahip hanelerin oranı önceki yıl %78,3`tü.
BİREYLERİN %45,6'SI E-DEVLET HİZMETLERİ KULLANDI
Kişisel amaçla kamu kurum/kuruluşları ile iletişime geçmek veya kamu hizmetlerinden yararlanmak için 2017 yılı Nisan ayı ile 2018 yılı Mart aylarını kapsayan on iki aylık dönemde İnterneti kullanan bireylerin 16-74 yaş grubu bireyler içerisindeki oranı %45,6 oldu. Bu oran önceki yılın aynı döneminde (2016 Nisan-2017 Mart) %42,4`tü. Kullanım amaçları arasında kamu kuruluşlarına ait web sitelerinden bilgi edinme %41,7 ile ilk sırayı aldı.
İNTERNET ÜZERİNDEN ALIŞVERİŞ YAPMA ORANI %29,3 OLDU
İnternet üzerinden kişisel kullanım amacıyla mal veya hizmet siparişi veren ya da satın alan 16-74 yaş grubundaki bireylerin oranı, 2017 yılı Nisan ayı ile 2018 yılı Mart aylarını kapsayan on iki aylık dönemde %29,3 oldu. Önceki yılın aynı döneminde (2016 Nisan- 2017 Mart), bu oran %24,9 olarak gözlendi.
Cinsiyete göre İnternet üzerinden alışveriş yapma oranı erkeklerde %33,6 olarak gerçekleşirken kadınlarda %25 oldu. Bu oranlar bir önceki yılın aynı döneminde sırası ile %29 ve %20,9 oldu.
İNTERNETTEN EN ÇOK %65,2 İLE GİYİM VE SPOR MALZEMESİ SATIN ALINDI
İnternet üzerinden alışveriş yapan bireylerin %65,2'si giyim ve spor malzemesi satın aldı. Bunu %31,9 ile seyahat bileti, araç kiralama vb. %26,8 ile ev eşyası (mobilya, oyuncak, beyaz eşya, vb; tüketici elektroniği hariç), %22,1 ile gıda maddeleri veya günlük gereksinimler ve %20,6 ile kitap, dergi, gazete (e-kitap dahil) takip etti.
Giyim ve spor malzemeleri hem erkekler hem de kadınlar tarafından sırasıyla %55,9 ve %77,3 ile İnternet üzerinden en çok satın alınan ürün grubu oldu. Cinsiyete göre en az satın alınan ürün grubu ise erkeklerde %4,6 ile ilaç olurken, kadınlarda %2,8 ile oyun yazılımı, diğer bilgisayar yazılımı ve yazılım güncellemeleri oldu.