• DOLAR 32.529
  • EURO 34.92
  • ALTIN 2453.245
  • ...
9 soruda otomobil kışa nasıl hazır olur?
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

İstatistiklere göre kışın hem trafik kazaları hem de yolda kalma oranları artmaktadır. Sürücüler, araçlarını kışa uygun hale getirirse bu oranlarda da azalmalar görülmektedir.

AKSAKLIKLAR CAN VE MAL KAYBINA NEDEN OLUYOR

Kış koşullarına hazırlanmamış araçlarda oluşabilecek sorun ve aksaklıklar can ve mal kayıplarına neden olabiliyor. Genel kanının aksine, otomobillerin kış bakımlarının yapılması için kar yağışının başlaması veya hava sıcaklıklarının eksi derecelere düşmesi gerekmiyor. Unutmamalıdır ki ideal ve sorunsuz sürüş, sürekli bakımlı olan araçlarla mümkün olabilmektedir. Yola çıkmadan önce gerekli hazırlıklar/kontroller yapılmalıdır. Kasım ayında kış lastiklerinizi taktırmak, bir sonraki kış döneminde kullanmak üzere nisan ayında çıkartmak en önemli husustur.

İZLENMESİ GEREKEN 9 ADIM ŞU ŞEKİLDE:

KIŞ AYLARINDA MOTOR BAKIMINDA NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR?

Otomobilin mekanik aksamlarının bakımı kış aylarında kritik öneme sahiptir. V kayışının, hava filtresinin ve motorun soğutma işlevini sağlayan antifriz sıvısının kontrolünün yapıldığından emin olunmalıdır. Özellikle eski model araçlarda termostat ve devirdaim pompasındaki işlev bozuklukları, motorun ısınma/soğutma standartlarını değiştirerek yakıt tüketimini artırır ve arıza durumunda kalıcı hasarlara yol açabilir. Bulunduğunuz bölgenin sıcaklık değerlerine uygun antifriz sıvısı ve yüzdesinin kullanıldığından emin olunmalıdır.

KIŞ BAKIMI NEDEN ÖNEMLİDİR?

Sıcaklıkların büyük ölçüde düştüğü ve soğukların kendini iyiden iyiye hissettirdiği bu günlerde sorunsuz bir otomobil için mutlaka otomobilinizi kışa hazırlamalısınız. İklim koşullarının ani değişmeler gösterdiği bir dünya gerçeği var ortada. Bundan dolayı sonbaharda bile sıfırın altında sıcaklarla, karla, buzla ve aşırı derecede yağışlarla karşılaşmak mümkündür. Normal şartlarda sorun olmayan bir olumsuzluk, kış şartlarında tehlikeli olabilmektedir. Bu nedenle, kış bakımı büyük önem taşımaktadır. Yoğun yağışlı ve sert kış şartlarında hasar ve yaralanmalı kazalardan korunmanın yolu, mecbur kalmadıkça araç kullanmamaktır. Soğuk, sisli, yağışlı ve karlı havaların yaklaştığı şu günlerde otomobil kullanmak her zaman olduğundan daha fazla risklidir.

ANTİFİRİZ KONTROLÜ NEDEN ÖNEMLİDİR?

Antifriz, sıfır derece ve altında radyatör suyuna katılarak suyun donmasını önleyen kimyasal madde. Antifriz ayrıca radyatörü ve soğutma sistemini pas ve korozyondan korumak amacıyla da kullanılır. Türkiye iklim koşullarında maksimum koruma için %33 ile %50 arasında antifriz kullanımı tavsiye edilmektedir. Karışım yaparken sert sulardan kaçınılması gerekir. Çünkü sert sular antifrizin içindeki koruyucu katıkların etkisini azaltır. Bu nedenle musluk suyu yerine yumuşatılmış ve distile edilmiş su kullanılması tavsiye edilir. Aracınızın radyatöründeki antifriz ve su karışımının ideal ölçüde olması gerekir. Bu karışımdaki ölçünün değişmesi, sıcak ve soğuk koşullarda aracın performansını olumsuz yönde etkiler.

KIŞ LASTİĞİ NEDİR?

Kış lastiği ile ilgili RMA (Rubber Manufacturers Association - Kauçuk Üreticileri Birliğinin) ve ASTM (American Society for Testing Materials - Amerikan Malzeme Test Birliği) şartlarını sağlayan lastiklerde kar tanesi (snowflake) işareti/sembolü kullanılır. Bu sembolü taşıyan lastikler, kış lastiğidir. Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C'nin altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yol tutuşu azalmaktadır. Kış lastiklerinin ise, özel profillerinin yanı sıra, üretildikleri malzeme daha yumuşaktır ve 7 °C'nin altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırmaktadır. Kış lastiği diye adlandırılan lastik, fren özelliğinin yanında çekiş özelliği de artırılmış lastiklerdir. “Kış lastiği risk yönetimi sağlarken, kar zinciri kriz yönetimine sebebiyet verir”.

HANGİ ARAÇLARDA KIŞ LASTİKLERİ ZORUNLUDUR?

Ticari araçlarda kış lastiği kullanma zorunluluğu 1 Aralık'ta başlamaktadır. Teknik açıdan, hava sıcaklığı 7 derecenin altına düşünce kış lastiği kullanılmalıdır. Aracın fabrika verilerine uygun ebatta lastik seçilmeli ve en az 4 mm diş derinliğinde kış lastiği kullanılmalıdır. Yasal olarak 2012 yılında yayınlanan bir genelge ile tüm Türkiye'de hafif ticari araçlar, otobüsler ve kamyonların 01 Aralık – 1 Nisan tarihileri arasında kış lastiği takması zorunludur.

ISITMA VE KLİMA SİSTEMİNDE NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR?

Tüm teknik ve mekanik kontrolleri yaptıktan sonra aracın kalorifer ve klima sisteminin verimli çalıştığından emin olunmalıdır. Kalorifer hortumları ve radyatörünün sürüş sırasında arızalanması yalnızca üşümenize değil, camlarda oluşacak buharın giderilmesinde güçlüğü de neden olabilir. Klimalı araçlarda polen filtresinin performansı önemlidir. Ayrıca cam ve varsa ayna ısıtıcılarının fonksiyonu da kontrol edilmelidir.

KIŞ KOŞULLARINDA AKÜLERİN PERFORMANSI AZALIR MI?

Soğuk havalarda aküdeki kimyasal reaksiyonlar yavaşlar ve doğal olarak performansı da bir miktar düşer. Buna ek olarak kış aylarında rezistans ve far gibi elektrikli ekipmanların daha fazla kullanılması nedeniyle akü daha büyük bir yük altında çalışır. Bakımlı tip akülerde, akü suyu ve asit yoğunluğu gibi kontrollerin yapılması yolda kalmamak adına önemlidir. Ömrünü doldurmaya yakın aküler kış ayının sertliği hissedilmeden önce değiştirilmelidir.

SİLECEKLER VE SİLECEK SUYU KONTROLLERİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR NELERDİR?

Kış aylarında güvenli bir sürüş için silecekler ve silecek sıvısı önemlidir. Yağışlı havalarda en büyük yardımcınız olacak bu konular sürekli kontrol edilmelidir. Silecek lastiklerinde herhangi bir aşınma ve yırtılma varsa yada çok gürültülü ve atlayarak silme sağlıyorsa silecek lastiği hemen değiştirilmelidir. Sıfır derecenin altındaki sıcaklıklarda, sileceklerin donarak cama yapışmaması için araç park edildiğinde sileceklerin kaldırılması, silecek suyunun donmaması için de özel silecek sıvısının kullanılması gerekir. Donma eşiği yüksek silecek sıvısı kullanılmalı, kireçli su kullanmaktan kaçınılmalıdır. Ayrıca silecek suyu püskürtücülerinde bir tıkanıklık varsa bunlar toplu iğne ile açılabilir ve yönleri ayarlanabilir.

KIŞ AYLARINDA ARAÇLARIN EL FRENİ ÇEKİLMELİ MİDİR? NEDEN?

Bu durum özellikle kampanalı fren tertibatına sahip araçlar için geçerlidir. Islak zeminlerde kampanalar arasına giren su, soğuk kış gecelerinde donarak balataların kampananın iç yüzeyine yapışmasına neden olmakta ve fren sistemi arızalanabilmektedir. Park yeriniz düz bir zeminse, araç vitese takılı ve uygun önlemler alınarak park edilmelidir.

Kaynak Milli Gazete

Bu haberler de ilginizi çekebilir