• DOLAR 34.661
  • EURO 36.355
  • ALTIN 2928.15
  • ...

EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, yetiştiricilik maliyeti yüksek olan narın buna uygun fiyattan alıcı bulamamasının en büyük sorun olduğunu bildirerek, “üretim planlaması yapılması, tüketim ve ihracatın artırılması, ürünün uygun şartlarda depolaması tek çıkar yol” dedi. Bayraktar, hasadı devam eden nar konusunda yaptığı açıklamada, 1988`de 45 bin ton olan nar üretiminin 2006 yılında 91 bin, 2013`de 383 bin, 2016`da 465 bin tona yükseldiğini, 2017`de 492 bin tona ulaşmasının beklendiğini belirtti. Türkiye`de 2016`da üretilen narın dörtte bire yakını olan 111 bin tonunun Antalya`da üretildiğine dikkati çeken Bayraktar, Antalya`yı, 73 bin tonla Muğla`nın, 67 bin tonla Mersin`in, 45`er bin tonunun Adana ve Denizli`nin izlediğini vurguladı.

“Tüketim Ve İhracat Üretim Artışını Desteklemiyor

Üretimdeki artışı, tüketim ve ihracatın desteklemediğini, narın yeterli fiyattan alıcı bulamamasının en büyük sorun olduğunu bildiren Bayraktar, şunları kaydetti:  “Tüketim 2013 yılından bu yana pek fazla değişmedi. 2000 yılında 0,8 kilogram olan üretim, 2013`de 2,7 kilograma çıktıktan sonra 2014`de 2,9, 2015`de 3,1 kilogramda kaldı. Kişi başına 3,1 kilogram tüketim yetersizdir. Nar tüketimi artırılmalıdır. Nar sağlık açısından önemli bir meyvedir. Tüketimin artırılması için narın faydaları konusunda tüketicilerin bilinçlendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Narda, nar suyu, nar ekşisi, nar sosu gibi işlenmiş ürün tüketiminin de artırılması gerekir.”

“İhracata Da Ağırlık Verilmeli”

Artan nar üretiminin arz fazlasına neden olmaması için iç tüketimin yanı sıra ihracata da ağırlık verilmesi zorunluluğu bulunduğunu vurgulayan Bayraktar, şu bilgileri verdi: “Nar yetiştiriciliğinde girdi fiyatları, bahçe bakım ve işçilik maliyeti yüksektir. Sadece iç pazar, nardaki sorunu çözmeye yetmemektedir. İhracata da destek verilmelidir. Mevcut pazarlar olan Irak, Belarus, Almanya, Ukrayna ve Rusya`ya ihracat artırılmalı, yeni pazarlar bulunmalıdır. Ülke potansiyeli çok daha fazla nar ihracatına olanak tanımaktadır. Nar gibi değerli bir ürünün iyi bir şekilde tanıtımı yapılırsa, standardizasyon da sağlanırsa, pazar bulmada sıkıntı yaşanmaz.”