• DOLAR 34.661
  • EURO 36.355
  • ALTIN 2928.15
  • ...

EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, bu yıl fiyatların geçen yıla göre iyi gitse de elmanın geleceğinin ihracatta olduğunu bildirerek, “İç pazar doymuş durumda. Üretici elma bahçelerine yatırım yapmaya devam ediyor. Elmayı taze veya işleyerek ihraç etmekten başka çıkış yolu görünmüyor. 2,9 milyon ton elma üretiyoruz, 140 bin tonluk ihracat yetmiyor. İhracatımızı artırmamız gerekiyor” dedi. Şemsi Bayraktar, TZOB`un hazırladığı elma raporunu açıkladı. Dünyada üretilen elmanın yaklaşık yüzde 3`ü olan 2,9 milyon tonunu Türkiye`nin karşıladığı bilgisini veren Bayraktar, elmada iç pazarın doyması, ihracat yetersizliğine dayalı pazarlama sorunları nedeniyle Türkiye`nin Çin, ABD`den sonra üçüncü olduğu üretimde, Polonya ve Hindistan`a da geçilerek beşinci sıraya gerilediğine dikkati çekti. Bayraktar`ın açıklamasının ana başlıkları şöyle oldu:

POTANSİYELİN KULLANILMAMASI ÜLKE EKONOMİSİ AÇISINDAN BÜYÜK KAYIP

“İç pazar doymuş durumda. Üretici elma bahçelerine yatırım yapmaya devam ediyor.

Elmayı taze veya işleyerek ihraç etmekten başka çıkış yolu görünmüyor.

Dünyadaki 6 bin 500 üzerindeki elma çeşidinden 500`e yakını bu topraklarda bulunuyor.

Üretim ve çeşidi çok daha fazla artırma imkanı varken, dünyada elmaya talep de bulunurken, potansiyelin kullanılmaması ülke ekonomisi açısından büyük kayıptır.

Rusya ambargosunun yanı sıra Suriye ve Irak olmak üzere Ortadoğu`da yaşanan gerginlikler, 2016 yılında elma ihracatımızı olumsuz etkilemiş iç piyasada fiyatların düşmesine neden olmuştu.

2016`da 38,5 milyon dolarlık elma ihracatımızın 21,5 milyon dolarını Irak`a, 3,9 milyon dolarını Suriye`ye yaptık.

Rusya ambargosu kalksa da bu ülkelerdeki istikrarsızlığın elma ihracatımızı olumsuz etkileme ihtimali bulunmaktadır.

Ortadoğu`da süren gerilimin ihracatımıza etkisinin en aza indirilmesi, üreticimizin mağdur olmaması için gereken önlemler alınmalıdır.

Son yıllarda bodur ve yarı bodur elma çeşitlerinin dikilmesiyle bahçelerin yenilendi.

Tüketici talebinin daha yoğun olduğu yeni elma çeşitleri üretildi. Büyük yatırım yapıldı. Üreticimizin emeğinin karşılığını alması gerekir. Aksi takdirde yapılan bütün yatırımlar heba olacak.”