Reklamla darbenin mesajını vermişler
FETÖ`nün medya ayağına ilişkin 15 Temmuz darbe girişimi kapsamında tutuklanan ve firari gazeteciler için 3`er kez ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası talep edildi. İddianamede Zaman gazetesinin reklam filmi de yer aldı.
Darbe girişimi soruşturması kapsamında tutuklanan gazeteciler Nazlı Ilıcak, Ahmet Altan, Mehmet Altan ile haklarında yakalama kararı bulunan Tuncay Opçin, Emre Uslu ve Ekrem Dumanlı'nın da aralarında olduğu 17 kişi hakkında iddianame hazırlandı.
FETÖ'nün gazetecilere 15 Temmuz darbe girişimini önceden bildikleri ve bu konuda çağrışım yapan mesajlar verdikleri belirtilen iddianamede, Zaman gazetesi eski genel yayın yönetmeni Ekrem Dumanlı'nın basın yayın üzerinden gerçekleri değil örgütün amacına göre bilgi edinmesini sağlayan "imam" olduğu ifade edildi.İddianamede Zaman gazetesinin çok konuşulan reklamının da darbe mesajı olduğu belirtildi.
İddianamede, Zaman gazetesinin reklam filmiyle, örgüt lideri Gülen'in haberleşme ve talimat iletim yöntemlerinden "şifreli ve bilinçaltı mesaj verme" yöntemiyle, darbe girişimi öncesinde toplumsal algı zemini yaratmaya çalışıldığı belirtildi.
Reklamın yayım tarihi ile darbe girişimi günü arasındaki denklik
Gülen bir bebeğe ait görüntünün bulunduğu reklam filminin 5 Ekim 2015'te yayınlandığı anımsatılan iddianamede, bu reklamla darbe girişimi arasındaki sürenin bebeğin doğum tarihi olan 9 ay 10 güne denk geldiğine dikkat çekildi.
Darbe girişiminin başarılı olması halinde sıkıyönetim ilanıyla sokağa çıkma yasağının getirilerek ülke genelinde oluşacak görüntünün reklam filminde insansız sokaklar olarak gösterildiği anlatılan iddianamede, darbe girişimi olayında TBMM başta olmak üzere bir kısım yerleşim yerlerinin ve kamu kurumlarının bombalanmasıyla reklam filminde kullanılan savaş ve tehdit durumunda uyarı amaçlı çalınan siren seslerinin benzerliğine işaret edildi.
Toplumsal algı zemini oluşturma amacı taşıyor
İddianamede, reklam filminde gazetenin logosu ekrana gelirken duyulan top sesinin filmde gösterilen yerleşim yerini bombaladığı algısını vermesi nazara alındığında darbe girişimiyle reklam filminin benzerlik göstermesinin tesadüf olamayacağı, darbe sonrası dönem ve darbe girişimin hedef aldığı siyasal iktidara karşı kamuoyu ve toplumsal algı zemini oluşturma amacı taşıdığı aktarıldı.
Reklamın yayınlanmasından 9 ay 10 gün sonra örgüte mensup bir kısım asker şahıslarca darbe girişiminde bulunulduğu, reklam senaryosunu hazırlayan kişiler arasında bulunup hakkında yakalama emri düzenlenen firari Ekrem Dumanlı'nın reklamın yayınlandığı tarihte darbe iması ve terör örgütüyle ilgili soruşturmalar yürüten savcılar ve davalarına bakan hakimler başta olmak üzere kamu görevlileri ile mevcut hükümeti tehdit eden nitelikteki köşe yazısını kaleme aldığı anlatıldı.
Somut olayda şifreli mesaj gönderme yönteminin TSK içerisine sızmış terör örgütü mensuplarına mesaj gönderme amacı taşıdığının, darbe girişimi sonucuyla birlikte ele alındığında bariz olduğu, darbe girişimi faaliyetinin bağlantılarının deşifre edilmesine devam edildiği belirtilen iddianamede, eylemlerin öncesinden planlı, sistemli ve gizliliğe azami riayet edilerek gerçekleştirildiğinin anlaşıldığı kaydedildi.
Ekrem Dumanlı algı yönetiminin başı
İddianamede, Ekrem Dumanlı'nın FETÖ'nün yazılı basın yayın üzerindeki algı yönetimini, örgüt ideolojisinin kitlelere aşılanmasını, Türkiye'de olup bitenlerin örgütün gözünden ve yararına servis edilmesini, bir olayın örgüt lehine dezenformasyonunu, topluma gerçeklerin çarpıtılıp aktarılmasını, toplumun gerçekleri değil örgütün amacına göre bilgi edinmesini sağlayan "imamı" olduğu belirtildi. (İLKHA)