Kur`an-ı Kerim`i okuma adabı
Muhammed Yararlı / Doğruhaber
Kur`an okuyan, Allah Teâlâ ile konuştuğunu düşünmeli ve Allah Teâlâ`yı görür gibi okumaya çalışmalıdır.
1- Kur`an-ı Kerim Okumadan Önce Ağzın Temizlenmesi
Kişi, Kur`an-ı Kerim okumak istediğinde, ağzını misvak ya da başka bir şeyle (fırça gibi) temizlemelidir.
2- Kur`an-ı Kerim`in Abdestli Olarak Okunması
Kur`an-ı Kerim`in abdestli olarak okunması müstehaptır.
Müslümanların icmaı ile dokunmamak kaydıyla abdestsiz okunması da caizdir.
3- Kur`an-ı Kerim`in Teyemmüm Alınarak Okunması
Cünüp kişi ve hayızdan temizlenen kadın, su bulamadıklarında teyemmüm alırlar.
Bundan sonra onlara Kur`an-ı Kerim okuma ve namaz gibi tüm ibadetler mübah olur. Bu teyemmümden sonra tekrar abdestleri bozulursa, onlara namaz haram olur; ancak Kur`an-ı Kerim okuyabilir, camide oturabilir ve abdestsiz kişiye haram olmayan şeyleri yapabilirler.
4- Kur`an-ı Kerim`in Okunduğu Yerin Makbul Ve Temiz Olması Gerekir
Kişi, Kur`an-ı Kerim`i makbul ve temiz bir yerde okumalıdır. Bundan dolayı âlimlerden bir topluluk, Kur`an-ı Kerim`in camide okunmasını müstehap saymışlardır. Çünkü cami, hem temizdir hem de şerefli bir mekândır.
5- Kur`an-ı Kerim`in Kıbleye Yönelik Olarak Okunması
Kur`an-ı Kerim`in kıbleye dönük okunması müstehaptır. Hadiste varit olmuş ki: “En hayırlı meclis, kıbleye dönük oturulanıdır.” En güzel olan okuyuş oturularak kıbleye karşı olanıdır. Ancak ayakta, uzanarak, yatağında veya başka durumlarda okunması da caizdir.
6- Kur`an-ı Kerim Okumaya İstiaze İle Başlamak
Âlimlerin çoğuna göre kişi, Kur`an-ı Kerim okumaya başladığında önce istiaze etmeli yani ‘Euzubillahi mineşşeytanirracim` demelidir. Ancak bir kısım selef, “Euzu billahissemi`lalimi mineşşeytanirracim” şeklinde de söylemişlerdir.
7- Kur`an-ı Kerim Surelerinin Başlarındaki Besmelelerin Okunması
Birçok âlime göre besmele sureden bir ayettir. Bu yüzden Kur`an-ı Kerim okuyan kişi, Tevbe”Bera`e” suresinin dışındaki diğer tüm surelerde, besmele getirmeye dikkat etmelidir. Kişi, besmeleyi okumazsa, birçok âlime göre, Kur`an`ın bir kısmını terk etmiş sayılır.