Adana Metrosu'nun borçları bitmiyor
Bir milyar doları aşan inşa bedeline karşın işletmesinde zarar ettiği belirtilen Adana Metrosu'nun borcu kentin sırtında kambur olmaya devam ediyor.
Dönemin Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak’ın dış kaynaklı borçla inşa ettirdiği Adana Metrosu’nun borcu bitmek bilmiyor. 11 yıllık inşaat aşamasının ardından 2010 yılında biletli yolcu taşımaya başlayan metronun halen 500 milyon TL’nin üzerinde borcu bulunduğu belirtilirken bu borç yüzünden Büyükşehir Belediyesi bütçesinin büyük bölümünden kesinti yapıldığı ifade ediliyor.
AK Parti’den metro konusunda ilginç açıklama
AK Parti Adana İl Başkanı Fikret Yeni’nin basına yaptığı açıklamada; Adana Metrosu’nun, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına devredilmesi konusunda Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Hüseyin Sözlü'ye güvenmediklerini söylemesi akılları karıştırırken, Adana’yı borç çıkmazına sokan metro yeniden gündeme geldi.
Gazetecilerin sorularını yanıtlayan Yeni, "Metro'yu neden Ankara'da, İstanbul'da olduğu gibi bakanlığa devretmiyorsunuz" şeklindeki soruya, "Çünkü Sayın Sözlü'ye güvenmiyoruz. Kaynakları yanlış kullanıyor. Paralar heba oluyor. Borçlanma yetkisi istediler, engellemedik ama paralar hizmete kullanılmadı." ifadelerini kullandı.
AK Parti Adana İl Başkanı Yeni, Adana Metrosu’nun, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına devredilmesiyle belediyenin büyük bir mali refaha kavuşacağını ancak bu boşa düşen gelirin Başkan Sözlü tarafından Adana'ya hizmet olarak yansıtılmasından umutlu olmadıkları şeklindeki ifadeleri ise dikkat çekti.
“Adana Metrosu’nun proje ve güzergâhında büyük hatalar yapıldı”
Adana Metrosu’nda yapılan hatalar ve bitmeyen borçları hakkında İLKHA’ya değerlendirmelerde bulunan Adana İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Nazım Biçer, “Adana Metrosu’nun proje ve güzergâhında büyük hatalar yapıldı. Metromuzun güzergâhında ne havaalanı ne otogar ne üniversite ne de bir hastane var. Bu böyle olunca yolcu kapasitesi de çok düşük seviyelerde kalıyor. Metro zarar ettiğinden borç yükü Adanalıya yansıyor. Adana Büyükşehir Belediyesi bütçesinin yüzde 40 kadarı metro borcunun faizini ödemeye gidiyor. Ana borcu ise 500 milyon TL’nin üzerinde.”şeklinde konuştu.
“Metro, Adana’nın kaldıramayacağı büyük bir kambur durumunda”
Diğer büyük illerde metro işletmelerinin Ulaştırma Bakanlığına devredilmiş durumda olduğunu ifade eden Biçer, “Şu an metro, Adana’nın kaldıramayacağı büyük bir kambur olarak ortada duruyor. Bu böyle iken AK Parti İl Başkanı Fikret Yeni’nin açıklamalarının siyasi olduğunu düşünüyorum. Hatalar zinciri üzerine inşa edilmiş metro borcu yüzünden kente ciddi anlamda bir yatırım yapılamıyor. Bunun acısını ise Adanalılar hizmet alamama şeklinde çekiyor.”diye belirtti.
“Adanalıların hizmete ihtiyacı var”
Mevcut metro borcunun on yıllarca sürebileceğine dikkat çeken Biçer, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Başbakanlığı döneminde Adana Metrosu’nun Ulaştırma Bakanlığına devredilmesi konusunda bir açıklamasının olduğunu, bu konuda AK Parti’den gereğinin yapılmasını beklediklerini söyledi.
Adana İnşaat Mühendisleri Odası Nazım Biçer, “Adana’mız, Türkiye’nin 4’üncü büyük kenti iken şu anda sanayi ve tarımda çok gerilerde. Kentimiz, medyada ekonomisi yerine suç ve adliye vukuatlarıyla anılır oldu. Adanalıların hizmete ihtiyacı var. Burada A, B partisinin önemi yok, önemli olan Adana, önemli olan hizmet. Artık siyasi hesaplaşmaların bir kenara bırakılıp hizmet üretilmesini umuyoruz.” diyerek sözlerini sonlandırdı. (Ayhan Kaya-İLKHA)