Randevu alan hasta gitmese de ücret ödüyor mu?
Hastanelerden randevu almak için Sağlık Bakanlığı`nın 182 numaralı hattını arayıp randevu alan vatandaşlar gitmese bile muayeneye ücreti ödüyor.
'182 Hastane Randevu Merkezi'ni hattını arayan vatandaşlar, her arama için 4,72 lira telefon ücreti ödüyor. Bununla birlikte, birinci basamak sağlık hizmetlerinden faydalandığında 3 lira, kamu hastanelerinde 5 lira ve özel hastanelere gittiğinde 12 lira muayene parası alınıyor. Tüm bu kesintiler, hasta eczaneye ilacını almaya gittiğinde karşısına çıkıyor, ödemediği takdirde ilacını alamıyor. Hasta, çeşitli sebeplerle randevusuna gidemediğinde de aynı ücreti ödemek zorunda.
Eczacıların bu konuda zorlandığını belirten 13. Bölge Eczacı Odası Ağrı İl Temsilcisi Mehmet Akbaş, bu durumun sıkıntı meydana getirdiğini ifade etti.
Mehmet Akbaş, "Vatandaşlarımız 182 hattını arayarak hastanelerden randevu aldıkları zaman, 4,72 TL`lik bir ücret kendilerinden tahsil ediliyor. Ayrıca vatandaşımız aldığı randevuya herhangi bir nedenle gitmediği zaman oradan doğan muayene ücretlerini devlet tahsil etmektedir. Ve eczacılarımızda bu tahsilden dolayı zorlanmaktadır. Çünkü hastayı ikna edememektedir. Hasta doktora gitmediğini söylüyor, doğrudur gitmemiş ama o randevu ücreti tahsil ediliyor. Burada eczacılarımız zor durumda kalıyor." dedi.
“Halkın cebinden milyonlarca lira çıkıyor”
Hastanın ödediği ücret ile ilacın ücreti arasında ciddi fark olduğunu kaydeden Eczacı Akbaş, "Ezacılar olarak aldığımız ücretler sadece muayene ücretleri ile sınırlı kalmıyor, ilaç farklarından oluşan ücretler var, muayenelerden dolayı oluşan ücretler var bir de katkı payından dolayı oluşan ücretler var. Yani çoğu reçete hastanın ödediği farktan daha az bir ücrete tekabül ediyor. Hastanın ödemiş olduğu ücret ile ilacın ücreti arasında dağlar kadar fark ortaya çıkıyor. Hasta o zaman diyor ki, ‘Benim ilacımı SGK'sız ver.` Onu verdiğin zaman da muayene yine silinmiyor. Silinmediği için de ücret daha sonra tahsil edilmiş oluyor. Yani bunu halka anlatmak çok zor olduğundan dolayı bence sistemin düzelmesi gerekiyor. 182 hattını arayan hasta hastaneye gitmeyip fiziki müracaat gerçekleştirmemiş, hekim herhangi bir muayene ve reçete düzenlememiş ise bu ücretin düşmesi lazım. Çünkü burada hem hasta mağduriyeti, eczacı mağduriyeti meydana gelmektedir ve halkımızın cebinden milyonlara varan muayene ücreti çıkmaktadır." ifadelerini kullandı.
“Para hesabı nedeni ile hasta ile ilgilenemiyoruz”
Bu sorunun teknik altyapıdan kaynakladığını düşündüğünü söyleyen Akbaş, sözlerini şöyle sonlandırdı: "Bir eczacının görevi hekimin yazmış olduğu ilacı düzgün bir şekilde tarif etmektir. Ama biz o zamanı bulup da hastaya tarif edemiyoruz. Maalesef paranın cebelleşmesini yaşıyoruz. Bunun muayene ücreti var mıydı yok muydu? Cebelleşmesi yaşıyoruz. Yapmamız gereken asli vazifemizi yapmamış oluyoruz. Hastaya ayırmamız gereken danışmanlık zamanını, ücretlerle tüketiyoruz. Bu durum nedeni ile hasta kızıyor, ilacını almıyor. Kendisinden fazla ücret tahsil ettiğimizi iddia ederek bizimle tartışıyor. Bu şekilde çok önlü mağduriyetler meydana gelmiş oluyor .” (Ömer Adıgüzel - İLKHA)