Uçakların Peşpeşe Düşmesi Akıllarda Soru İşareti Bıraktı
2002 yılında 632 milyon dolar ödenerek İsrail`de modernize ettirilen uçaklar, o tarihten itibaren adeta `patır patır` düşmeye başladı.
Eski Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel`in övünerek bahsettiği, hatta 1998 yılındaİsrail`e yaptığı bir ziyarette bizzat hangarlarda incelediği F-4 modernizasyon projesi kapsamında elden geçirilen uçakların peş peşe düşmesi, “Dünyanın hurdaya ayırdığı uçakları biz neden hala uçuruyoruz” sorusunu gündeme getirdi.
Türk Silahlı Kuvvetleri`nin (TSK), 54 adet F-4`ü 632 milyon dolar (1,643 milyar TL) ödeyerek modernize ettirdiği dönemde (1998-2003) İsrail`in kendi envanterindeki F-4`leri hurdaya ayırması ise son derece ilginç. Daha da ilginç olanı, 2002 yılından bu yana, yani modernizasyonun ardından toplam 12 adet F-4 savaş uçağının düşmüş olması ve bunların tamamının İsrail`de elden geçirilmiş olması.
Modası geçmiş, dünyanın artık F-4`leri hurdaya ayırdığı bir dönemde uçak başına 11 milyon 700 bin dolar (30.4 milyon TL) ödeyerek yaptırdığımız modernizasyon sonrası uçakların peş peşe düşüşü o dönemde yapılan askeri anlaşmaları bir kez daha gündeme getiriyor.
1958`DE ÜRETİMİNE BAŞLANDI
İlki 1958 yılında Amerikan McDonald Douglas firması tarafından üretilen F-4`ler ilk defa 1960 yılında Amerikan donanmasında kullanılmaya başlamış. Amerikan ordusu, özellikle Vietnam savaşında kullandığı F-4`leri tam 19 yıl önce 1996 yılında hurdaya ayırmış. Bu güne kadar 5 bin 195 adet üretilen F-4 savaş uçaklarını İsrail de 2004 yılında hurdaya ayırmış. F-4`ler Türkiye dışında; ABD, İsrail, Avusturya, Mısır, Almanya, Yunanistan, İran, Japonya, Güney Kore, İspanya ve İngiltere orduları tarafından da kullanılmış.
2002 yılında 632 milyon dolar ödenerek İsrail`de modernize ettirilen uçaklar, o tarihten itibaren adeta `patır patır` düşmeye başladı.
2002 yılından bugüne kadar ülkemizde yaşanan F-4 uçağı kazalarında 15 pilot hayatını kaybetti.
10 Ocak 2002: Sivas Gürün`de 173. Filo`ya ait iki F-4 çarpıştı, pilotlar fırlatma koltukları ile uçaklardan atladı.
...
9 Ocak 2003: Malatya`da 173. Filo`ya ait iki F-4 kol uçuşu sırasında birbiriyle çarpıştı. Olayda Yzb. Fazıl Taştan, Yüzbaşı Ali Rıza Sadak, Üsteğmen Semih Desticioğlu ve Üsteğmen M. Fatih Ongun hayatını kaybetti.
...
22 Haziran 2005: Malatya`da düşen RF-4E uçağında Yüzbaşı Mustafa Akyüz ve Pilot Üsteğmen Melih Çelik atlayarak kurtuldular
...
17 Mart 2009: Konya`da askeri eğitim uçuşu yapan F-4 düştü, 1 pilot hayatını kaybetti 1 pilot yaralandı.
...
3 Ekim 2011: 173. Filo`ya ait F-4, Konya`da yapılan tatbikatta düştü. Kazada Binbaşı Serdar Kandemir ve Üsteğmen Engin Kayadibi hayatını kaybetti.
...
22 Haziran 2012: 173`üncü Filo`ya ait F-4 uçağı Akdeniz açıklarında Suriye tarafından atılan füze ile düşürüldü. Kazada Yüzbaşı Gökhan Ertan ile Teğmen Hasan Hüseyin Aksoy yaşamını yitirdi
...
30 Eylül 2013: Sivas`ın Kangal ilçesi yakınlarında düşen 173. Filo`ya ait F-4 uçağında Binbaşı Serdar Çeliker, Yüzbaşı Fatih Tüm atlayarak kurtuldu.
...
24 Şubat 2015: Malatya`dan havalanan ikili RF-4 kolu havada çarpıştı. Uçakta bulunan dört pilot hayatını kaybetti.
...
05 Mart 2015: Konya`da F-4 eğitim uçağının düşmesi sonucu Hava Pilot Kurmay Binbaşı Mustafa Tanış ile Hava Pilot Yüzbaşı Mustafa Delikanlı hayatını kaybetti.
İHA