• DOLAR 34.544
  • EURO 36.479
  • ALTIN 2878.97
  • ...
"Çevre ve iş güvenliği önlemleri yetersiz"
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

BURSA – İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi, 5 Ekim 2014 Pazar günü saat 13.00 sularında Orhaneli Karayolu inşaatında yaşanan şev kayması ile ilgili bir basın toplantısı düzenleyerek, kaza sonrası alınmayan tedbirlerin yeni facialara yol açabileceğini kamuoyu ile paylaştı. Toplantıda konuşan İMO Bursa Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Basri  Akyıldız, çevre ve iş güvenliği önlemlerinin yetersizliğinden yakındı.

Basri Akyıldız ve Yönetim Kurulu üyeleri, Bursa-Orhaneli Karayolu inşaatında yaşanan şev kaymasında facianın kıyısından dönüldüğünü vurguladılar.


Bursa-Orhaneli Karayolu Misi Köyü civarında devam etmekte olan yol çalışması sebebiyle Eylül ayı başlarında da bir şev kayması yaşandığını hatırlatan Basri Akyıldız, geçtiğimiz Pazar günü yolun aynı bölümünde yeniden bir şev kayması yaşanmasını tedbirsizlik olarak nitelendirdi.

İMO Bursa Şubesi olarak kazanın hemen sonrasında bölgede bir dizi teknik inceleme yaptıklarını ifade eden Akyıldız, yapılan teknik incelemeler neticesinde bir takım tespit ve uygulama önerileri hazırladıklarını dile getirdi.

Çevre ve iş güvenliği önlemleri yetersiz


İnceleme sonrasındaki tespitlere göre, çevre ve iş güvenliği önlemlerinin yetersiz olduğunu dile getiren Akyıldız, yoğun trafik akışı olmasına rağmen bu konuda da yeterli önlemin alınmadığını belirterek, “ Yapılan imalatlarda teknik olarak da bazı eksiklikler tespit edilmiştir. Bursa-Orhaneli karayolu yol çalışmaları sırasında yol güzergâhında çok dik eğimli ve çok yüksek kaplamasız yarmaların oluşturulduğu, bu yarmaların yolu kestiği topuk bölgesinde bazı kısımlarda yüksek taş istinat duvarlarının inşa edildiği görülmüştür” dedi.

“Yüksek yarma şevlerinin imalatları prosedüre uygun değil”


Yapılan imalatların zemin ve temel mühendisliği açısından da yetersiz olduğunu söyleyen Akyıldız, yol güzergahında yapılan yüksek yarma şevlerinin imalatlarının prosedüre uygun olmaması ve kademeli hafriyat yerine zamandan kazanmak için tek seferde yapılan imalat sebebiyle şev kaymalarının oluştuğunu açıkladı.

Tespitler ve öneriler

İMO Bursa Şubesi olarak, benzer şev kaymaları veya heyelanlarda olduğu gibi bir takım önerileri olduğunu belirten Basri Akyıldız, “Yol güzergahında yer alan şevlerin stabilitesini olumsuz etkileyen faktörlerin doğru olarak teşhis edilebilmesi ve gerekli olduğu durumda şev ıslahının yapılabilmesi için bölgenin detaylı jeolojik ve geoteknik incelenmesinin yapılarak şev stabilitesine yönelik olarak zemin ve temel etüd raporunun hazırlanması gerekir. Bölgesel bazda yapılacak bu çalışmada yamaç topografyasının hali hazır durumuna göre, kayma yüzeyinin derinliği, hızı ve formunun belirlenebilmesi için bir dizi zemin sondajının açılması, arazi deneylerinin yapılması, zemin-kaya mekaniği laboratuvar deneylerinin yapılması, açılan sondaj deliklerine yerleştirilecek inklinometre ölçümleriyle zemin deplasmanları ve piyezometre ölçümleriyle su seviyeleri değişimlerinin belirli bir periyotta takip edilmesi öngörülmektedir” şeklinde konuştu.


“Mevcut dere yataklarının ıslahları gözden geçirilmeli”

Uygun yöntem seçilerek bölgesel olarak şev ıslahı hesap ve projelerinin hazırlanıp uygulamanın yapılmasının da gerekli olduğunu sözlerine ekleyen Akyıldız, “Bölgesel bazda yapılan şev ıslahı uygulamasının da detaylı inklonometrikenstrümantasyonla uzun süre gözlenmesi ve şev stabilitesinin sağlanıp sağlanmadığı veya ekstra önlemlere gereksinim olup olmadığı tespit edilmelidir. Yol güzergahında yer alan eski dere yataklarının civarındaki şevlere doğru oluşabilecek su kollarının engellenmesi ve hemen yan alanlarındaki şevlerde stabilite kaybına yol açmaması açısından eski ve varsa mevcut dere yataklarının ıslahının gözden geçirilmesi, varsa eksiklerin giderilmesi önerilmektedir” ifadelerini kullandı.     (Zeki Aras –İLKHA)

Bu haberler de ilginizi çekebilir