Ölümlü yolun standartlara uygun yapılmadığı iddia edildi
Dün Uludağ'dan piknikten dönen vatandaşları taşıyan otobüsün uçurumdan aşağı yuvarlandığını ve kazada 4 kişinin öldüğü yol ile ilgili İLKHA'ya konuşan İnşaat Mühendisi Necati Şahin, yeni açılan Odunluk-İnkaya Yolunun mühendislik hatalarıyla dolu olduğunu söyleyerek söz konusu yolun kaza ve ölümlere davetiye çıkardığını ifade etti.
BURSA- İlke Haber Ajansı’na konuşan İnşaat Mühendisi Necati Şahin, Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından Odunluk-İnkaya arasında kısa bir süre önce törenle hizmete açılan ve üç gün içerisinde ölümlerle sonuçlanan iki ayrı trafik kazasına neden olan yolun derhal ulaşıma kapatılmasını istedi.
Yolun TCK standartlarına aykırı yapıldığını ve mühendislik hatalarıyla dolu olduğunu öne süren Necati Şahin, “Yol derhal kapatılmalı ve bu yolun yapımıyla ilgili sorumluluğu olanlar hakkında soruşturma başlatılmalı” dedi.
Odunluk-İnkaya arasında yapılan yeni yolda dün Uludağ’dan piknikten dönen vatandaşları taşıyan otobüsün uçurumdan aşağı yuvarlandığını ve kazada 4 kişinin öldüğünü 24 kişinin de yaralandığını kaydeden Necati Şahin, aynı yolda 2 gün öncesinde de Orhaneli Belediyesi’ne ait midibüsün kaza yapması sonucu da 1 kişinin öldüğünü, 14 kişinin de yaralandığını anımsattı.
‘Yol süresiz olarak trafiğe kapatılsın’
İki gün önceki kaza sonrası yolla ilgili sosyal medya üzerinden uyarılarda bulunduğunu dile getiren Şahin, “Bu uyarımızda yolun TCK standartlarına göre yapılmadığını ve birçok mühendislik hatasıyla dolu olduğunu paylaştık. Uyarımıza ne yazık ki gerekli hassasiyet gösterilmedi ve dün de üzücü ikinci bir facia daha yaşandı. Bu durumdan irkildik” şeklinde konuştu.
“Uygar bir ülkede bu tarz olaylarda yolu yapan, yaptıran ve neden olanın neler yapması gerektiği bellidir” diyen Şahin, “Hiç bir şey yapmıyorsanız, insanların hayatını tehlikeye atan bu yolda bir otobüse binerek aşağı inin, ne olduğunu görür ve yolu ölçmeye, biçmeye gerek kalmadan derhal kapatırsınız. Vatandaşımızın hayatı bu kadar ucuz olmamalı. Uludağ çıkış Odunluk-İnkaya kesimi derhal süresiz olarak trafiğe kapatılmalı. Özellikle akademik odalar, üniversitelerimiz, kamu yönetimi bu konuyu mercek altına almalı ve ciddi mühendislik hatalarıyla dolu bu yolla ilgili soruşturma yapılmalı” diye konuştu.
‘Hatırlı kişiler güzergâhı değiştirdi’
İnşaat Mühendisleri Odası(İMO) Bursa Şubesi’nin bu güzergâhtaki yolla ilgili TCK standartlarına uygun olarak yol eğilimleri, yatay kurpları projelendirerek 2009 yılında Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne öneride bulunulduğunu kaydeden Şahin, “Bu yol Bursa için bir ihtiyaç. Odunluk’tan-Yiğitali’ye çıkması gereken yolun güzergâhına mutlaka hatırlı kişilerin devreye girmesi ile İnkaya altına alındı. Yorum yapmamızı gerektirecek bir durum yok” ifadelerine yer verdi.
Şahin daha sonra, “Ne kadar trafik güvenlik önlemi alınırsa alınsın, yol geometrisi karayolu standartlarında olmadığı müddetçe yolda üzücü olayların yaşanması kuvvetle muhtemel” şeklinde konuştu.
Şahin, vatandaşlar için büyük bir güvenlik sorunu haline dönüşen ve çok yüksek istinat duvarları ile görüntü kirliliğine de neden olan yolla ilgili kamu yöneticilerini göreve çağırarak, mühendislik hatalarını şöyle aktardı:
Yapılan mühendislik hataları neler?
“Söz konusu yol, 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarında 15 metre genişliğinde. Ancak, yolun bütünü 15 metre olarak yapılmamış, bazı kesimlerde platform genişliği daha dar 8-10 metre civarında. Yolun eğimi yüzde 15-16 mertebesinde. Ancak, Uludağ yoluna alternatif olarak yapılan bu özellikteki bir yolun, Türkiye Cumhuriyeti Karayolları standartlarına göre, maksimum yüzde 9-12 mertebesinde olması gerekir. Yolda, 3 noktada keskin yatay kurblar bulunmakta. Buradaki, kurb yarıçapları takribi 20 metre mertebesinde. Ancak, bu yatay kurb değerlerinin minimum 30-35 metre mertebesinde olmalı.
Ayrıca, yol yapımındaki standartların yetersiz olması ile birlikte trafik güvenliğine yönelik dee gerekli tedbirlerin alınmadığı görülüyor. Güzergahtaki otokorkuluklar küçük araçlar için olan basit otokorkuluk (75 cm yüksekliğinde), bu korkulukların kamyon, otobüs gibi araçları önleyecek dayanımı ve yüksekliği bulunmuyor. Ancak, bu tür yerlerde ağır hizmet tipi otokorkuluk (117 cm yüksekliğinde) yapılmalıydı. Hem dayanım olarak hem de yüksekliğinin fazla olması nedeniyle çarpışma anında etkisinin olabilmesi için bu şekilde yapılmalıydı.” (Zeki Aras-İLKHA)