Kalan zamanımız ve onu değerlendirme teknikleri
Hasan Yılmaz / Doğruhaber / Rehberlik
Sınav başarısını etkileyen fizyolojik, sosyal-kültürel, ekonomik ve psikolojik birçok faktör olabilir. Birçok öğrenci zamanının çoğunu ders çalışmaya ayırdığı halde başarısız olmaktan yakınır. Oysaki başarı, çalışmaya ayrılan sürenin uzunluğu ile değil, ayrılan sürenin nitelikli olarak kullanmasıyla ilgilidir. Ders çalışırken ayrılan sürenin amacına uygun olarak kullanılması ve verim alınması için bireyin duygusal olarak ders çalışmaya hazır ve istekli olması, öğrenmenin genel prensiplerini bilmesi, çalışacağı konuya uygun teknik geliştirebilmesi ve buna uygun hareket etmesiyle mümkündür.
Bazı konuları on dakikada öğrenmek mümkün, bu durum, konunun özelliğinden ve sahip olduğumuz önceki öğrenme yaşantılarınızdan kaynaklanır. Ayrıca aynı konuya bazı öğrenciler bir saatte bazıları kırk beş dakikada, bazıları yirmi dakika da öğrenebilir. Bu tamamen bireysel farklılıklarla açıklanabilir.
Zamanı iyi kullanmak, sadece konuyu öğrenmek için ayrılan süreyi ifade etmez. Hangi zaman aralığının konuyu öğrenmek için ayrıldığı da önemlidir. Zor ve karmaşık bir konu için günün son saatlerini ayırmak öğrenmeyi güçleştirir. Kolay ve sade konuları günün son saatlerinde, karmaşık ve zor konuları günün ilk saatlerinde zihin dinç iken çalışmak öğrenmeyi kolaylaştırır. Unutmayalım: Bu süreçte moral ve motivasyon önemlidir.
Moral ve motivasyon düzeyi, öğrenme sürecini etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Ders çalışmaya başlarken istekli başlamamız, moral düzeyinizin yüksek olması, öğrenebileceğinize inanmanız başarınızı artırır. Bu nedenle ders çalışmayı başkalarının isteği için yaparsanız hiçbir zaman ayırdığınız zamanın ve harcadığınız emeğin karşılığını alamazsınız. Öncelikle şunu düşünmelisiniz ki ayırdığınız zaman ve harcadığınız emek kendi geleceğinize yaptığınız yatırımdır. Zamanında doğru bir biçimde yapılan yatırımlar her zaman kâr getirir. İyi bir üniversite, iyi bir bölüm ve iyi bir meslek için en iyi yatırım sınav öncesinde ayrılan zaman ve harcanan emektir.
Her konunun kendine özgü ve teknikle öğrenilmesi gerekebilir. Bazı konular özet çıkararak, bazı konular çok soru çözerek, bazı konular çok tekrar edilerek öğrenebilir. Her öğrenci konunun özelliğini dikkate alarak ve kendi öğrenme biçimine uygun olarak bir strateji belirlemelidir. Bazı konuları hatırlatmak için bir takım kısa yollar tercih edilebilir. Öğrenci konuyu ilginç hale getiren semboller ve sözcükler kullanarak hatırlamayı kolaylaştırabilir.
Bir orkestrada birbirinden farklı şekilde çalınan çalgı aletleri ve birbirinden farklı çalgıcılar bulunur. Orkestra şefi çalgıların ve çalgıcıların özelliklerini bilerek ortaya hoş bir eser çıkarabilir. Ortaya çıkan hoş bir eser orkestra şefinin yönetim becerisidir.
Sınava hazırlanan öğrencinin karşısına da birbirinden farklı dersler, birbirinden farklı zorluk düzeyinde konular çıkmaktadır. Bunları iyi bir şekilde yönetmek bir beceridir. Bu beceri kazanılırken elbette yanlışlar yapacaksınız. Bazen bir konuya gereğinden fazla zaman ayırdığınız, bazen bir konuyu yanlış yöntemle öğrenmeye çalıştığınız, bazen motivasyon düzeyinizi ayarlayamadığınız anlar olacak. Önemli olan bunlardan dersler çıkararak sonra ki süreçleri doğru yönetebilmenizdir.
Selam ve dua ile…