Şükrü Gündüz / Doğruhaber
Milyonlarca öğrencinin hayatlarında dönüm noktası olan Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı"na sayılı günler kaldı. Uzun bir sınav hazırlığından sonra sınava girecek öğrencilerin heyecanı da katlanarak artıyor. Öğrencilerin sınav günü yapmaları ve yapmamaları gerekenleri Eğitimci Yazar Hamdullah Yıldız ile konuştuk.
Hamdullah Yıldız"ın sınava girecek olan öğrenciler ile ilgili tavsiyeleri şöyle;
BU SINAV HERŞEY DEĞİL
Hocam, sınava günler, belki de saatler kaldı; sınav nedir, sınavı yaşamda nereye oturtmak gerekir?
Sınav, sınamaktan gelir. Her sınama da aslına bakarsan bir denemedir. Telafisi olmayan tek sınav var ki, onu ana hedefe oturtmak gerekir. Dolayısıyla asıl olan o olunca üniversiteyi yaşamda mutlu olmak için bir araç olarak görmek gerekir. Bu aracı amaç haline getiren öğrencilerde sınav kaygısı had safhada olur ve bunların kaygısını azaltacak bir öneri yoktur. Altını çizerek belirtiyorum: Sınav, yaşamımızda mutlu olmamızı sağlayacak bir araçtır ve asla amaçlaştırılmamalıdır.
Yani?
Yani öğrenciler, sınavı her şey olarak görmemeliler. Hele bu sınav YGS ise önem derecesi daha da gerilere çekiliyor. İki ay sonra yapılacak sınavla bütün eksikliklerin telafisi mümkün olacaktır.
Önemsemesinler, demek bu kadar kolay mı?
Tam cümleyi kullandığım sırada yanlış anlaşılma ihtimali de aklıma geldi. Kuru bir “önemsememe” önerisi değildir benim önerim. Önemsememe gerekçelerimi açıklarsam mesele daha iyi anlaşılır, sanırım.
YGS"nin toplam yerleştirme puanına etkisi %25"in altındadır. YGS"de 180 barajını geçen bir öğrenci LYS"de ortalamanın üstünde bir performansla çalıştığında vasatın üstünde bir bölüm kazanma şansını koruyor demektir. YGS sayısal bölüm sıralaması 48.000 olan bir öğrencinin LYS"de bu sıralamasını 4.500"lere çektiğini biliyorum. Yine YGS"de 200 binlerdeki bir öğrencinin 25 bine çekildiğini biliyorum. Dolayısıyla YGS"yi hayat memat meselesi saymamak gerekir.
SON İKİ GÜN ÇALIŞMALARI HAFİFLETİN
YGS"yle tercih yapmak mümkün mü veya sadece YGS"ye girecek öğrenciler var mı?
YGS"de 140 ve üzeri puan alan öğrenciler Açık öğretim Fakültelerinin bütün bölümlerini ve Meslek Yüksekokullarını tercih edebilirler. İlahiyat da dâhil birçok dört yıllık fakülte YGS ile öğrenci alıyor. Dört yıllık bir yer tercih etmek için 180 ve üzeri bir puana ihtiyaç var. 180 ve üzeri puan alanlar LYS"ye girme hakkını elde ediyor.
Barajı geçmek için veya LYS"ye girmek için kaç net yapmak gerekir, bunu biraz açabilir misiniz?
Herhangi bir dersten 22 net yapan bir öğrenci 180 üzeri bir puan alarak LYS"ye girmeye hak kazanıyor. 15 net üzeri yapanlar Açık öğretim veya Meslek Yüksekokulunu tercih etme hakkını elde ediyor. Dolayısıyla 160 sorudan 22 net baraj için yeterlidir. Ancak hedefi yüksek olan öğrenciler hedeflerine odaklanmalıdırlar.
Öğrenciler son güne kadar çalışmalı mı?
Son bir sene sınava çalışmaya başlayanların son güne kadar çalışmalarına devam etmelerinde bir sakınca olmamakla birlikte son bir iki gün çalışmalarını hafifletebilirler. Ancak çalışmalarını iki üç yıla yayanlar son birkaç gün çalışmayı bırakabilirler.
SORUYLA İNATLAŞMAYIN
Sınav akşamı veya sınav öncesi öğrenciler ne yapmalı?
Öğrenciler sınavdan önce sınav giriş yerine mutlaka gitmelidir. Öğrenci büyük şehirde yaşıyorsa bu; öğrencinin trafik yoğunluğunu, trafikte geçen zamanı tespit etmesine yarayacaktır.
Bir öğrenci şayet günlük yaşamında kahvaltı yapmıyorsa, o gün kahvaltı için kendisini zorlamamalı. Sadece mide bulantısına karşı bir şeyler atıştırması yeterli olacaktır.
Tatlının zihni açtığı iddiası yıllardır konuşulmaktadır. Tatlı derken bir pastaneye uğrayıp baklava, kadayıf yemesini gerektirmez, hatta bundan kaçınılmalıdır. Bir iki hurma, bir çikolata bu ihtiyacı ziyadesiyle görür.
Öğrenci, sınav sırasında herhangi bir soruya takıldığında soruyla inatlaşmamalıdır. İnatlaşmasın derken bu tamamen soruyu bıraksın anlamına gelmiyor. Sorunun yanına bir işaret koyup daha sonra tekrar soruya dönmeli. Soruya dönerken soruyu ilk defa okuyormuş gibi sıfırdan okumalıdır. Zaten biraz anlamıştım mantığıyla soruyu okuduğunda daha önce takıldığı yere yine takılacaktır.
Sınav sırasında kaygının arttığı durumlarda veya kendini aşırı yorgun hissettiğinde yarım dakikalığına dinlenmesinde fayda vardır. Beyne format atma babında Kur"an-ı Kerim"den kısa bir sure okuması öğrenciyi hem sınav atmosferinden uzaklaştırır hem de öğrenci duanın gücüne sığınarak psikolojik yönden motive olur.
Öğrenci, ters bir soruyla karşılaştığında veya soruların beklenenden zor olduğunu gördüğünde paniklemesine gerek yok, sınavdaki bütün öğrenciler için sınav zordur ve bu sınav belli bir puan odaklı değil, sıralamanın önemli olduğu bir sınavdır.
Biraz somutlaştırabilir miyiz?
Bunu bir örnekle açma, meselenin somutlaşmasını sağlar sanırım. 2010 YGS"de “sosyal bilimler” testi çok zordu ve Türkiye"de tam net yapan olmadığı gibi tek yanlışla bitiren de yoktu. Bu ne demek 38 doğru yapan öğrenci bir önceki sene 40 net yapan öğrenciyle aynı sıradadır. Yani Türkiye 1.si olmak için 2010"da “sosyal bilimler”den tam net yapmak gerekmiyormuş. 2012 LYS “edebiyat” testinde tam net yapan üç öğrenci var. 56 sorudan 45 üzeri yapan toplam beş bin öğrenci var. Yani bu çok düşük bir ortalama. 50 net üzeri yapan öğrenci ilk bine giriyor. Soruların kolaylaştırıldığını düşünelim ve beş bin kişinin tam net yaptığını varsayalım, o zaman tek yanlış yapan ilk beş bine giremez. Onun için soruların zor gelmesi bir avantaj olmadığı gibi bir dezavantaj da sayılmaz.
Vakit ayırıp sorularımıza cevap verdiğiniz teşekkür ederiz.
Bende size teşekkür ediyorum. YGS"ye girecek bütün öğrencilere başarılar dilerim.



