• DOLAR 32.563
  • EURO 34.995
  • ALTIN 2433.21
  • ...

 Türkiye ambalaj sektöründe en önemli ağırlığı oluşturan plastik ambalaj mamulleri üretimi ve ihracatı artışını sürdürüyor.  

Plastik Sanayicileri Federasyonu, (PLASFED)2013 yılının tamamını kapsayan plastik ambalaj mamulleri üretim ve dış ticaret verilerini açıkladı.  

2013 Türkiye Plastik Ambalaj Mamulleri Sektör İzleme Raporu’nda, üretimin miktar bazında bir önceki yıla göre yüzde 13 artarak 3,25 milyon tona, değer bazında da yüzde 17 artarak 12,7 milyar dolara çıktığı kaydedildi. Plastik ambalaj ihracatı ise değer bazında yüzde 16 yükselerek 2 milyar 140 milyon dolar oldu.  

Dış ticaret fazlası yüzde 34 arttı

Plastik ambalaj üreticileri, 2013 yılında da dış ticaret fazlasını sürdürdü. Sektör, ihracatta 2013 yılını bir önceki yıla göre yüzde 16 artışla 2 milyar 140 milyon dolar ile tamamladı. İthalat ise yüzde 12 artarak 1 milyar 721 milyon dolar oldu. Plastik ambalaj mamul üreticileri, böylece 2013’ü yüzde 34 artışla, 419 milyon dolar dış ticaret fazlasıyla tamamladı. Plastik ambalaj imalatçıları, yurt içi talebin yüzde 86’sını karşılarken, üretimlerinin yüzde 17’sini de ihraç etti.  

Türkiye plastik ambalaj sektörü, 2013 yılında miktar bazında dünya üretiminden yüzde 2,6 oranında pay alarak, dünyanın 9. büyük plastik ambalaj üreticisi oldu. Avrupa’da ise Almanya ve İtalya’nın ardından 3. büyük üreticisi konumunda yer aldı. Dünya dış ticareti, değer bazında 2013’te bir önceki yıla göre düşüş gösterdi. Türkiye’nin, dünya plastik dış ticaret hacmi içindeki payı yüzde 1,1 olurken, ihracattaki payı ise yüzde 1,3 olarak gerçekleşti. İthalattaki payı da dış ticaret hacmindeki payla aynı oranda yüzde 1,1 düzeyinde oldu.  

Küçük şirketler yeni işbirliği modelleri geliştirmeli

PLASFED Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Aksoy, 2013 yılı gerçekleşmelerine yönelik raporla ilgili yaptığı değerlendirmede, “Gelecek yıllarda dünya ölçeğinde artan rekabet ve küreselleşmenin de etkisiyle küçük şirketlerin rekabet güçlerini korumak için birleşme veya daha farklı işbirliği modelleri geliştirmek için yollar araması gerekecek. Müşteri talepleri çeşitleniyor ve yüksek katma değerli ürünlerin uygun fiyatlarla arzı her geçen gün artıyor. Buna ayak uydurmak gerekecek. Yeni dönemde, plastik ambalaj üreticilerinin uluslararası hizmet, zamanında teslim ve e-ticaret gibi yeni unsurlarla hizmet vermesi gerekliliği bugünden saptanmış durumda… Görünen o ki, plastik ambalaj sektöründen ürün alan müşteriler açısından dış kaynak kullanımı (outsourcing) ve tam hizmet paketlerinin önemi artıyor. Sektörümüzün bu noktalarda hızlı bir yapılanmaya girmesi gerekli gibi görünüyor” dedi.  

Sektörün atması gereken adımları da açıklayan Aksoy, “Buna karşılık, plastik sektörünün genelinde olduğu gibi, plastik ambalaj imalatçılarımızın da hak ettiği takdiri yeterince gördüğü kanaatinde değiliz. Hem manevi, hem de teşvik boyutuyla yeni araçların sektör lehine kullanılması gerekiyor. Plastik ambalaj üreticilerimiz de, çevre konusunda en fazla haksız baskı altında kalan üretici konumunda. Umuyorum, üretim süreçleri açısından karbon salımı en düşük ürünlerin başında gelen plastiklere karşı önyargılar hızla kırılır” dedi. (İLKHA)