Öğrenciler karneye yorum istemiyor
Lise ve üniversiteye hazırlanan adaylar arasında yapılan bir araştırmaya göre öğrencilerin yüzde 92`si, karnesini öğretmelerine yorumlatmak istemiyor.
2013-2014 eğitim öğretim yılının ilk yarısı bugün sona erdi. Yaklaşık 17 milyon öğrenci karne heyecanı yaşadı.
Uğur Dershaneleri Rehberlik Birimi tarafından bu yıl lise ve üniversiteye hazırlanan öğrencilere karne ile ilgili bir anket uygulandı.
Merkezi Sistem Ortak Sınavları ile YGS-LYS`ye girecek olan adayların katıldığı anket sonucunda, öğrencilerin karne gününün gelmesini istemediği ortaya çıktı.
"Karnen ile ilgili öğretmenlerinin yorumunu alır mısın?" sorusuna yüzde 92` si "Hayır" yanıtı verdi. Uzmanlar ise aileleri uyararak tatilin dinlenmek olduğunu hatırlattı.
Lise ve üniversite adaylarına yönelik yapılan anket çalışmasından özetle şu sonuçlar çıktı:
"Karne gününün gelmesini istiyor musun?" sorusuna öğrencilerin yüzde 68`i `hayır` yanıtını verdi.
Karnesi iyi gelecek olan öğrencilere, "Ailenin karnen ile ilgili tepkisi ne olacak?" diye sorulduğunda, yüzde 67`si `tepkisiz kalırlar` diye yanıtladı. Karnesi kötü gelecek öğrencilere aynı soru yöneltildiğinde ise, öğrencilerin yüzde 39`u `tepkisiz kalırlar` derken, yüzde 55`i `cezalandırırlar` ya da `bir süre benimle konuşmazlar` yanıtını verdi.
Araştırmaya katılan öğrencilere, "Ailen ne yapsa ya da nasıl yaklaşsa karnenin 2`nci dönem daha iyi olması için motive olursun?" sorusu sorulduğunda, öğrencilerin yüzde 45`i, "Bana güvendiğini ve elimden geleni yapacağıma inandığını söylerse" diye yanıtladı. Adayların yüzde 35`i ise "Bir şey yapmalarına gerek yok, ben daha fazla çalışırım" cevabını verdi.
Öğrencilerin tümüne "Karnen karşısında ödüllendirilmek seni motive eder mi?" sorusu sorulduğunda yüzde 36` sı "Her zaman" derken; yüzde 42` si "Gerek yok, kendim için çalışırım" dedi.
"Karneni arkadaşlarının görmesi seni rahatsız ediyor mu?" sorusuna, öğrencilerin yüzde 79` u "Evet" cevabını verdi. Öğrencilerin yüzde 92` si, "Karnen ile ilgili öğretmenlerinin yorumunu alır mısın?" sorusunu "Hayır" diye yanıtladı.
Karne döneminde velilere görev düşüyor
Uzmanlar ise ailleleri uyararak çocuklarına karne konusunda hissettiklerini anlatma önerisinde bulundu. Uğur Dershaneleri Rehberlik Koordinatörü Nazik Kösegil şöyle dedi:
"Çocuğunuzu dinlemeyi ve ona hissettiklerinizi anlatmayı öğrenin. Onunla duygularınızı paylaşın. Neler hissettiğini öğrenmeye çalışın. Okulda başarısız olmak bir sorun, bu sorunu sert bakışlarınızla değil karşılıklı konuşmayla çözebilirsiniz.
Öğrencinin başarısızlığının nedenleri öğrenilmeli. Öncelikle sorunun nerede olduğu anlaşılmalı. Bunu; aile kendi gözlemlerinden, öğrenci ve öğretmenlerle konuşarak öğrenebilir. Eğer öğrencinin başarısızlığı sürekli bir durum halini almışsa bir uzmandan da yardım alınabilir. Başarısızlığın nedenini anladıktan sonra öğrenciye uygun; ikinci dönem için yeni ders çalışma programları oluşturulabilir. Her öğrencinin öğrenme ve ders çalışma stili de farklı. `Bak arkadaşın şöyle çalışıyor. Sen de öyle yap` gibi söylemlerden uzak durulmalı.
Karne, sorgulama değil, değerlendirme aracı. Birçok etkenin çocukların karne notlarına doğrudan etki ettiği de unutulmaması gerekiyor. Bu etkenler karneye yansıyan rakamların bizlere anlatamayacağı nedenler olabilir.
Çocukların okul ve sorumlulukları konusunda nasıl eğitildikleri, motive edilip edilmedikleri, arkadaş ve aile ilişkileri gibi konularında ipucu verir. Yani bu gibi etkenlerin görüldüğü karnedeki notların tamamı çocuklara ait notlar değil."