SEO Nasıl Yapılır?
Web siteler için oldukça büyük öneme sahip olan SEO çalışmaları kısaca; bir sitenin arama motorunda en üst sıralarda yer alması için yapılan çalışmalar olarak açıklanabilir.
Web siteler için oldukça büyük öneme sahip olan SEO çalışmaları kısaca; bir sitenin arama motorunda en üst sıralarda yer alması için yapılan çalışmalar olarak açıklanabilir. Türkçeye ‘Arama Motoru Optimizasyonu’ olarak geçen bu çalışmalar bütünü sayesinde bir web sitesi daha görünür hale gelir ve organik trafik elde edilir. E-ticaret siteleri için marka bilinirliğini arttırma, potansiyel müşterilere ulaşma, hedef kitle ile olan etkileşimi arttırma gibi durumlar SEO ile daha kolay hale gelir.
SEO’nun temel olarak amacı bir web sitesinin kullanıcılar ve arama motoru için optimize edilmesidir. Bu da doğru anahtar kelimelerin tespit edilmesi, hedeflenen kitleye uygun içeriklerle sitenin doldurulması ile mümkündür. Kalıcı ve otoriter bir dijital varlık oluşturmak için mutlaka SEO çalışmaları yapılmalıdır. Aksi halde milyonlarca sitenin yer aldığı arama motorlarında bir sitenin rakiplerinden sıyrılması ve en üst sıralarda kullanıcıya önerilmesi mümkün değildir. Bu içeriğimizin devamında SEO çalışmalarının nasıl ele alındığını açıklayacağız. Doğal SEO nasıl yapılır tüm detayları alt başlıklarda inceleyebilirsiniz.
Anahtar Kelime Araştırması
Dijital dünyada ‘keyword’ olarak ifade edilen anahtar kelimeler kullanıcıların arama motorlarında herhangi bir bilgiyi araştırırken kullandıkları kelime veya kelime gruplarıdır. Bu kelime ve kelime gruplarını hedef kitleye uygun biçimde tespit edip içerikleri bunlara göre optimize etmek sitenin doğru kitleye ulaşmasını sağlar.
Doğru seçilmiş anahtar kelimeler bir sitenin organik trafiğini arttırır ve arama sonuçlarında daha üst sıralara yükselmesini sağlar. Bunların tespiti için kullanılabilecek birçok araç mevcuttur. Bunlara örnek olarak Google Keyword Planner, Ubersuggest, Ahrefs ve Semrush gibi araçlar gösterilebilir.
Teknik SEO
Sitenin tamamen teknik özellikleri üzerinden ele alınan SEO çalışmaları ‘Teknik SEO’ olarak nitelendirilir. Bir sitenin ne kadar hızlı çalıştığı, mobil uyumlu olup olmadığı, HTTPS gibi güvenlik protokollerinin kullanılıp kullanılmadığı, site haritası oluşturularak arama motorları tarafından kolayca içeriklerin taranabilir olması gibi birçok işlem teknik SEO’nun konusuna girer. Bu işlemler mutlaka sitenin hedef kitlesini tanıyan, sektörde tecrübe sahibi SEO uzmanları tarafından ele alınmalıdır.
İçerik Oluşturma ve Optimizasyonu
Site için içerikler oluştururken bunların mutlaka kaliteli ve özgün olması gerekmektedir. Arama motorları daima özgün, doğal, işe yarar, kaliteli ve organik içeriklere değer verir. Bu nedenle içeriklere anahtar kelimelerin doğal olarak yedirilmesi oldukça elzemdir. Bu konuda uzman içerik yazarları ve editörler görev alır. İçerik yazarları anahtar kelimenin doğal yerleşimi ve yoğunluğunu ayarlarken; yazılardaki başlık etiketleri, meta açıklaması, görsel içerikler gibi diğer tüm teknik unsurları optimize eden ederek yayına hazır hale getirmek editörlerin işidir.
On-Page SEO
On-Page SEO olarak ifade edilen işlemlerden bazıları; iç linkleme, görsel optimizasyonu, URL yapısının düzenlenmesi gibi işlemlerdir.
Site içi sayfalar arası linkler kurarak kullanıcının ve arama motoru botlarının sitede daha kolay gezinmesini sağlamak için ele alınan stratejiler iç linkleme stratejileri olarak ifade edilmektedir. Sayfanın daha otorite olması, organik trafiğin artması gibi faydalar sağlar.
Aynı şekilde içeriklere eklenen görsellere alt etiketler gibi optimizasyonlar yaparak arama motorunun görseli tanıması sağlanır ve görsel daha da öne çıkmaya başlar.
Bir başka On-Page çalışması olan URL düzenlemesi ise SEO açısından son derece önemlidir. Kısa ve öz, yapılan işi özetleyen, hedef kitle ile uyumlu, anahtar kelime içeren vb. özelliklere sahip bir URL yapısının olması hem kullanıcıları memnun eder hem de arama motorlarının sıralamalarında avantaj sunar.
Off-Page SEO
Bir başka SEO alanı da Off-Page şeklinde ifade edilmektedir. Burada en ön plana çıkan çalışma backlink çalışmalarıdır. Kaliteli ve otoriter sitelerden olması gereken backlinkler kendi sitenizin güvenilirliğini ve otoritesini arttırır. Böylece arama motoru sitenize daha fazla değer vermeye ve kullanıcılara giderek daha çok sizi önermesine yol açarsınız.
Kaliteli backlinkler ile sitenize rahatlıkla organik trafik çekebilirsiniz. Bunu yapabileceğiniz siteler arasında sosyal medya platformları da yer alır. Sosyal medya etkileşimi sayesinde içeriklerinizi daha geniş kitlelere duyurabilir ve hedef kitlenizin hacmini büyütebilirsiniz.
Başka yapılabilecek Off-Page çalışması da misafir yazarlık ile içerik paylaşım stratejileri olarak karşımıza çıkar. Otoriter sitelerde kendi sitenizle ilgili içerikler hazırlayıp kendinize backlink alabilirsiniz. Tüm bu işlemler site dışı (Off-Page) yapabileceğiniz SEO performansını ciddi anlamda güçlendirebilecek işlemlerdir.
SEO Analizi ve İzleme
SEO çalışmalarında analiz ve izleme sürecin olmazsa olmaz bir parçasıdır. Siteye birçok açıdan emek harcadıktan sonra bunların yararlı olup olmadığı, hangilerinin daha fazla yararlı olduğu, hangi yönlere daha çok çalışılması gerektiği vb. faydalı gözlemleri ancak analiz ve inceleme ile ele alınabilir.
Bunun için en yaygın kullanılan araçlar Google Analytics ve Google Search Console’dur. Bu araçlar sayesinde sitenizin farklı yönlerini değerlendirebilir, sitede kullandığınız anahtar kelimelerin sıralama takibini yapabilir, rakip analizi yaparak kendiniz için yeni stratejiler geliştirebilirsiniz. Analizlerden istenilen sonucu alabilmek için mutlaka düzenli aralıklarla yapılması gerektiğini unutmamalısınız.
Kullanıcı Deneyimi (UX) ve SEO
Web sitelerde her zaman en ana hedef siteye mümkün olduğu kadar çok ziyaretçi çekmek ve bu ziyaretçiyi mümkün olduğu kadar uzun süre sitede tutmaktır. İster blog sitesinden reklam geliri elde edilmek istensin ister e-ticaret sitesi için potansiyel müşteri kazanımı hedeflensin her zaman ana hedef ziyaretçinin uzun süre kalması ve müdavim hale gelmesidir. Bunun için kullanıcı deneyimi optimum düzeyde olmalıdır.
Optimum düzeyde kullanıcı deneyimine ulaşmak zaman ve emek ister. Bunun için başlangıçta hedef kitle analizine uygun biçimde sayfa içi optimizasyonlar yapılmalı ve zamanla kullanıcı davranışları izlenmelidir. Gözlemlenen durumlara göre optimizasyonlar yenilenmelidir.
Hemen çıkma oranını azaltma yöntemleri üzerine çalışılarak ziyaretçinin sitede daha fazla zaman geçirmesi sağlanmalıdır. Bu yöntemlere örnek vermek gerekirse; sayfa yükleme hızını arttırmak, kaliteli içerikler üretmek ve mobil uyumluluk gibi çalışmalar gösterilebilir.
Özellikle burada mobil uyumluluğun önemine dikkat çekmek gerekir. Çalışmaları yalnızca masaüstü ziyaretçilerine göre düzenlemek büyük bir hata olacaktır. Günümüzde mobil cihazlardan sitelere gelen trafik giderek daha fazla hale gelmektedir. Bu nedenle hem mobil hem masaüstü kullanıcıları için iyi bir deneyim sunmak web siteler için elzem hale gelmiştir.
SEO Stratejisi Geliştirme
Her web sitesi kendine özgü bir yol çizmelidir. SEO çalışmaları sitenin açılış dönemi, rakiplerinin çokluk durumu, ulaşılmak istenilen hedef kitle vb. yönüyle tıpkı bireyler gibi birbirinden farklıdır. Bu nedenle bu farklılığın bilincinde olan SEO uzmanları tarafından siteye özgü bir strateji planlaması yapılmalıdır. Kısa ve uzun vadeli hedefler belirlenerek buna göre ilerlenmeli, içerikler için takvim oluşturularak site daima güncel tutulmalı ve güncellemeler takip edilmelidir. Buna göre her zaman site arama motorunun taleplerine uygun şekilde tüm SEO çalışmaları yönünden tekrar optimize edilmelidir.
Zira yapılan son güncellemeler neticesinde zaman zaman demode kalmış SEO çalışmalarının olması web sitenin ilerleyememesine ve hatta gerilemesine neden olarak o zamana dek verilmiş emeklerin boşa gitmesine neden olacaktır. Bunun yaşanmaması adına SEO stratejilerinin ve yapılan planların arama motorları tarafından yapılan güncellemelere göre yeniden düzenlenmesi ve bunların ivedilikle uygulanması çok önemlidir.