• DOLAR 34.352
  • EURO 37.437
  • ALTIN 3021.768
  • ...
TBF Başkanı Deniz: Tüketici mecburiyetinin kötüye kullanılması kabul edilemez
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

Son günlerde iletişim hizmeti sunan firmaların hizmet bedeline yüksek oranlı zam yapmaları tüketiciler tarafından büyük tepkiyle karşılandı.

Türkiye İstatistik Kurumu tarafından 2024 Eylül dönemi için 12 aylık ortalama enflasyon yüzde 64,91 olarak açıklandı.

T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından 5 Eylül 2024'te açıklanan Orta Vadeli Program (2024-2027) belgesinde de enflasyonun 2024 yılı için yüzde 41.50, 2025 yılı için yüzde 17.50 olarak öngörülmektedir.

Birleşmiş Milletler Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi ve Anayasanın temel ve evrensel hak olarak kabul ettiği haberleşme hakkı, ülkedeki resmi enflasyon rakamlarının çok üstünde olan yüzde 100'ün üzerinde yapılan zamlarla ihlal edilmiş olunuyor.

İletişim hizmetlerine yapılan zamlarla ilgili İLKHA muhabirine konuşan Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Av. Mehmet Bülent Deniz, "Geçtiğimiz haftadan itibaren Türkiye'de birçok tüketici, bize başvurarak GSM tarifleri ile ilgili aşırır zam yapıldığından dolayı şikâyette bulundular. Bizler de bu konuyu araştırdık, örnek tarifeleri inceledik. Geçtiğimiz yıldan bu yana GSM operatörleri tarafından verilen mobil ve internet erişimine yüzde 100'ün üzerinde zam yaptıklarını tespit ettik." dedi.

"Tüketicinin mecburiyeti kötüye kullanılıyor"

İletişim temel bir tüketici hakkı olarak kabul edildiğini söyleyen Deniz, "Yasal düzenlemelerimizde Evrensel Hizmet Yasası'nda da tüketicinin makul hizmet ile iletişim hakkını almaya sahip olduğu net olarak belirlenmiş. Yine TÜİK'in resmi enflasyon rakamlarına baktığımızda, içinde bulunduğumuz dönem itibari ile 12 aylık enflasyon yüzde 51 civarında. Orta vadeli program açıklandı. 2025 yılı için yüzde 17’lik bir enflasyon öngörüsü var. Bu yıl bitiminde yüzde 41 civarında bir enflasyon öngörülüyor. Devletin resmi verileri bu şekildeyken GSM operatörlerinin kalkıp bu rakamların üzerinde tüketiciden para talep etmeleri fahiş ve tüketici mecburiyetini kötüye kullanmaktır. Çünkü tüketici olarak mevcut iletişimimizi 3 firma üzerinden sağlayabiliyoruz. Özellikle mobil kullanımında 3 firma dışında başka bir seçenek yok. Bu noktada tüketici mecburiyetini kötüye kullanan bu fırsatçı yaklaşım; enflasyonun, açıklamamış rakamların, orta vadeli programda öngörülen hedeflerin, merkez bankasının enflasyon raporundaki belirlenen rakamların üzerinde paralar talep ediyorlar. Biz iletişim hizmetinden vazgeçecek durumda değiliz. Çünkü dünyada yaşamın gelmiş olduğu nokta, artık iletişimi insan için zorunlu hale getirmiş durumda. Hem iş dünyasında hem de bireysel kullanımda hiçbir işin iletişimsiz yürümesi mümkün değil. Dolayısıyla tüketicinin mecburiyetini dikkate alarak yapılan bu fırsatçı yaklaşım nedeniyle biz GSM operatörlerine tepkimizi gösteriyoruz. " diye konuştu.

Konu meclise taşınacak

Deniz, "Burada esas harekete geçmesi gereken kurumlar da var. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Rekabet Kurumu ve Ticaret Bakanlığı'nın Haksız Rekabet Kurumu. Bu üç kurulun da bu sürece müdahale etmesi için ihbarda bulunduk. Bu konu, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde de 2 parti tarafından bir genel görüşme önergesi ile gündeme getirilecek. Şu an meclis kapalı olduğu için 1 Ekim'i bekleyecek. Tarifeler yenilendikçe bu zamlı tarifelerden dolayı tüketicilerin mağduriyeti hat safhaya çıkacaktır." şeklinde konuştu. (İLKHA)



Bu haberler de ilginizi çekebilir