İSG Uzmanı Dr. Uçan, Antalya'da yaşanan teleferik kazasını değerlendirdi
Antalya'da 1 kişinin öldüğü, 17 kişinin yaralandığı teleferik kazasıyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölüm Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Rüştü Uçan, ihmallere dikkat çekti.
Antalya'nın Konyaaltı ilçesinde Ramazan Bayramı'nın 3. günü meydana gelen teleferik kazasında 1 kişi öldü, 2'si çocuk 17 kişi de yaralandı.
Yaşanan kazada önce direk devrildi, sonra kabinin tabanı koptu. Kabindeki 8 kişi metrelerce yüksekten düştü. Kaza sonrası bölgede çok sayıda ekiple kurtarma çalışması başlatılırken, 24 saat süren kurtarma operasyonuyla havada mahsur kalanların tamamı kurtarıldı.
Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölüm Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Rüştü Uçan, yaşanan kaza sonrası İLKHA muhabirine değerlendirmelerde bulundu.
"Teleferiğin imalatı zayıf bir yapı gibi gözüküyor"
Dr. Öğretim Üyesi Rüştü Uçan
Yaşanan kaza ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Uçan, "Olay, anlatılanlara göre tahminen şu şekilde oluyor; kulenin olduğu yerdeki makarada deformasyonlardan dolayı halat sıkışması meydana geliyor. Halat sıkışması olduğu an, gözle fark edildiğinde teleferik sisteminin durdurulması lazım böyle bir durdurma olmuyor ve aşağıdaki kolonlara bağlantı noktasındaki civatalar kopuyor. Burada görünen şu var; bu tür yoğun insan taşıyan teleferiklerin imalatından itibaren daha hassas kontrol edilmeleri lazım. Burada teleferiğin imalatı da biraz zayıf bir yapı gibi gözüküyor. Detaylı incelenmesi lazım tabi." dedi.
"Mutlaka yılda en az bir defa tatbikat yapılması lazım"
Acil durum senaryolarının olması gerektiğine dikkati çeken Uçan, "Bu senaryolardan en önemlisi de böyle bir teleferikte insan kalmasıdır. Bu durumla ilgili teleferikte bir acil kurtarma tertibatının ayrıca yapılmış olması gerekirdi ve her teleferik kolonunun altına insanlar indikleri vakitte yine bir patika yolla sağlıklı bir yola ulaşmalarını sağlayacak sistemin olması lazımdı. Burada patika yolların insanların kaçış yollarınında uygun olarak yapılmadığını, zaten çok dik bir alan olduğunu görüyoruz yine de yapılabilirdi ama yapılmamış. Böyle zincir olaydan dolayı 23-24 saat mahsur kalıyorlar. Bu tür durumlara göre dayanıklı bir yapının olması lazımdı veya her sene civatalar ve diğer bütün elemanların tek tek kontrol edilerek gerekirse değiştirilmesi lazımdı. Çünkü binlerce kişinin kullandığı birşey. Burada o bakımdan bir sıkıntı var. Bakım yapan firma ve bakımdan sonraki prodesürün tam uygulanmaması, bakım yapan firmanın gerçekten sağlıklı yapıp yapmadığı kontrol edilmesi açısından sıkıntı gözüküyor. Mutlaka yılda en az bir defa tatbikat yapılması lazım. Yangın ve yukarıdan insan kurtarma ile ilgili mutlaka tatbikat yapılması lazım. Bu tatbikatlar yapılsaydı buradaki eksiklikler görülürdü ve oradan kurtulamadığını mutlaka helikopterle kurtarmak gerektiği gibi zor bir durum olduğu görünürdü. Bu durum önlenirdi." şeklinde kaydetti.
"Olaylardan ders çıkarmazsak aynı şeyleri defalarca konuşuruz"
Özellikle çok kişinin taşındığı teleferik ve asansörlerin daha sağlıklı denetim sistemlerinin geliştirilmesi gerektiğinin altını çizen Uçan, "Gönül ister ki daha önce çalışılmış, orada bir yedek emniyet olsaydı hiç helikopter gelmeden insanları kurtarabilecek insanları kurtaracak bir sistem olsaydı. 23-24 saatte değil belki de 5-6 saatte rahatlıkla kurtarma yapılacak birşey olacaktı. Bunların çalışılması lazım. Hangi firmada hangi işte olursa olsun bunların çalışılması lazım. Olan olaylardan ders çıkarmazsak aynı şeyleri defalarca konuşuruz." ifadelerini kullandı. (İLKHA)