İçişleri Bakanlığı, karayollarında güvenliği artırmak ve trafik kazalarının sayısını düşürmek amacıyla hazırladığı kapsamlı eylem planını Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne (TBMM) sunmaya hazırlanıyor. Bu planın en çok dikkat çeken başlıklarından biri, B sınıfı ehliyetler başta olmak üzere sürücü belgelerinde yapılması öngörülen değişiklikler. Özellikle ileri yaştaki sürücülerin ehliyet yenileme süreçlerine odaklanan yeni düzenlemeler, yaşa bağlı sağlık kontrollerinin sıklığını artırmayı amaçlıyor. Trafik cezalarında caydırıcılığın artırılması da planın önemli bir diğer ayağını oluşturuyor. Bu adımlarla, trafikteki genel güvenlik seviyesinin yükseltilmesi hedefleniyor.
Mevcut Ehliyet Yenileme Periyotları ve Değişim Sinyalleri
Türkiye'de şu anki uygulamaya göre, 65 yaşını dolduran sürücüler ehliyetlerini kullanmaya devam edebilmek için her 3 yılda bir sağlık raporu almak zorundalar. Bu süre, 80 yaşını aşan sürücüler için ise 2 yıl olarak belirlenmiş durumda. Ancak, son yıllarda artan ve kamuoyunda geniş yankı bulan, yaşlı sürücülerin karıştığı trafik kazaları, bu periyotların ve sağlık kontrollerinin yeterliliği konusunda ciddi tartışmalara yol açtı. Bu gelişmeler ışığında, İçişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği'ndeki benzer uygulamaları da göz önünde bulundurarak, 75 yaş üzeri sürücülere ehliyetlerin daha sıkı şartlara bağlanarak verilmesi gibi modelleri de masaya yatırıyor.
80 Yaş Üzeri İçin "Her Yıl Yenileme" Şartı Geliyor
İçişleri Bakanlığı'na yakın kaynaklardan edinilen bilgilere göre, yeni düzenleme ile 65 yaş üzeri sürücüler için 3 yıl olan sağlık muayenesi ve ehliyet yenileme süresinin 2 yıla indirilmesi planlanıyor. Asıl çarpıcı değişiklik ise 80 yaşın üzerindeki sürücüler için düşünülüyor. Bu yaş grubundaki sürücüler için mevcut 2 yıllık sağlık muayenesi şartının, her yıl 1 kez olacak şekilde yeniden düzenlenmesi gündemde. Bu durum, "B sınıfı ehliyetlerde yeni dönem başlıyor: Her yıl yenilemek zorunlu olacak" başlığının özellikle bu ileri yaş grubu için somutlaşacağını gösteriyor. Bu sıkılaştırma, yaşa bağlı sağlık değişimlerinin daha yakından izlenmesini sağlayacak.
Amaç: Yaşlılık Kaynaklı Riskleri Azaltmak
Getirilmesi planlanan bu yeni ehliyet düzenlemelerinin temel amacı, yaşlılık nedeniyle sürüş kabiliyetlerinde azalma olabilecek sürücülerin trafikte oluşturabileceği riskleri minimize etmek. İlerleyen yaşla birlikte reflekslerde yavaşlama, dikkat dağınıklığı, görme ve işitme yetilerinde zayıflama gibi faktörler sürüş güvenliğini olumsuz etkileyebilir. Yıllık veya iki yıllık periyotlarla yapılacak detaylı sağlık kontrolleri, bu tür sağlık sorunlarının erken teşhis edilmesine ve gerekli önlemlerin (ehliyete kısıtlama, özel donanımlı araç kullanımı vb.) alınmasına olanak tanıyacak. Bu sayede, hem yaşlı sürücülerin kendi can güvenlikleri korunacak hem de diğer yol kullanıcıları için daha güvenli bir trafik ortamı tesis edilecek.
Yasal Düzenlemenin Meclis'teki Yolculuğu
İçişleri Bakanlığı'nın trafik kurallarını, cezalarını ve ehliyet sistemini yeniden şekillendirecek bu eylem planını Mayıs ayı içerisinde TBMM Başkanlığı'na sunması bekleniyor. Taslak metin, Meclis'e ulaştıktan sonra öncelikle ilgili ihtisas komisyonlarında (örneğin İçişleri Komisyonu, Ulaştırma Komisyonu) görüşülecek. Komisyonlarda maddeler üzerinde detaylı tartışmalar yapılacak, milletvekillerinden ve uzmanlardan görüşler alınacak. Komisyonlardan geçen maddeler daha sonra TBMM Genel Kurulu'na sevk edilecek. Genel Kurul'da yapılacak oylamada yeterli kabul oyunu alması durumunda yasa tasarısı, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın onayına sunulacak. Cumhurbaşkanının onayının ardından Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girecek ve Türkiye'de trafik güvenliği alanında yeni bir dönem başlayacak.





