Hükümet, bu düzenlemeyi yollardaki “trafik katliamlarını” durdurmak için caydırıcı bir çözüm olarak savunurken, bazı milletvekilleri ve uzmanlar daha hafif cezalar ve seçici olmayan bir uygulama çağrısında bulunuyor.

Cezayir hükümeti tarafından hazırlanan ve 24 Aralık Çarşamba günü oylanması planlanan yeni trafik yasası, özellikle trafik ihlallerine yönelik ağır yaptırımları nedeniyle kamuoyunda tartışma yarattı. Yasa, bazı ihlaller için hapis cezası öngörürken, ilk kez yol yapım şirketlerini de yolların durumu kazaya neden olmuşsa cezai sorumluluk kapsamına alıyor. Hükümet bu yaklaşımı savunurken, muhalifler aşırı sertliğin olası olumsuz sonuçlarına dikkat çekiyor.

Yeni yasa, trafik ihlallerini kabahat, suç ve ağır suç olmak üzere üç kategoriye ayırıyor. Cezalar ise para cezalarından, ehliyetin geri alınması veya iptaline, aracın kalıcı olarak müsaderesine ve hapis cezasına kadar uzanıyor.

Geçtiğimiz hafta Meclis’te konuşan İçişleri, Yerel Yönetimler ve Ulaştırma Bakanı Said Sayoud, yasanın amacının trafik güvenliği eksikliğini ortadan kaldırmak ve kazaları azaltmak olduğunu söyledi. Yeni düzenleme kapsamında:

Ehliyet alma şartları sıkılaştırılacak,

Sürücülerden sağlık raporu ve uyuşturucu kullanmadıklarını gösteren testler istenecek.

Yeni yasaya göre, araç kullanırken cep telefonu kullanmanın cezası yaklaşık 100 ABD doları olacak. Bazı ihlallerde ise ceza, 4 yıla kadar hapis ve 40 milyon Cezayir santimi (3 bin doların üzerinde) para cezasına kadar çıkabilecek.

Hız sınırını %30’dan fazla aşanlara ise yaklaşık 500 dolarlık para cezası öngörülüyor. Bazı para cezalarının, ulusal asgari ücretin %60’ını aşması da dikkat çekiyor.

Yeni yasa ile birlikte, yol yapım şirketleri ve yerel yönetimler, kazanın kötü yol koşulları, eksik işaretleme veya altyapı kusurları nedeniyle meydana geldiğinin tespit edilmesi halinde cezai sorumluluk taşıyacak.

Muhabir: Muhammed Mahsum Tuna