Taziye yemekleri kaldırılmalı mı?
Toplumlar, insanlardan müteşekkildir ve onlarla bütünleşir. Canlıdır, gelişir, günün ortam ve şartlarına göre kendini yeniler. İnsanoğlu nesli devam ettiği müddetçe varlığını sürdürür. Doğal ve tabii yollarla kendini korur. Yazılı ve yazılı olmayan değer yargılarını oluşturur.
Toplumun değer yargıları İslami naslara çelişmediği müddetçe hoş görülmüş, devam etmesinde sakınca görülmemiştir. Toplumun gelenekleri İslami fıkhın bir parçası sayılmıştır. Maktul diyeti, evlilikte kadına verilen mehir bedelinde toplumsal kıstaslar baz alınmaktadır.
Toplumsal değerlere dışardan, tepeden inme, doğal olmayan zoraki müdahaleler toplumun dengesini altüst etmektedir. Toplumumuz eksik ve noksan yönleri de olsa gelenek ve görenekleri İslamidir. Bin yılı aşkındır bu temeller üzerine devam etmektedir. Evlilikleri, taziyeleri, acı ve sevinçleri, sorun ve problemlerini çözüme kavuşturmada dört dörtlük olmasa da kıstaslar İslamidir, şer'idir.
Toplumun bu düzenini bozmak, genleriyle oynamak için dışardan ve içerden büyük hücum ve saldırılar yapılmaktadır. Bu saldırılardan bir tanesi de taziye ve taziye usullerimize yapılmaktadır. Son dönemlerde gündeme gelen konulardan bir tanesi de taziyelerde yemek olsun mu olmasın mı? Asırlardır devam eden bir taziye usulümüz var. Gerek taziye sahibinin gerek taziyeye gelenlerin mağdur olmaması için insani ve İslami, doğal bir denge ve işleyiş oturmuş.
Bölgemizde taziyeler günlerce sürer. Uzaktan yakından akraba, dost ve tanıdıklar taziye evine gelir. Günlük gelip gidenler olduğu gibi uzak yerlerden gelen ve günlerce taziye yerinde kalan akrabalar da olur. Gelenlere mecburen yemek verilir. Bir gelenek haline gelen, ölünün hayrına yemekli mevlit verilir.
Taziyeye gelen yüzlerce kişiye günlerce yemek vermek taziye sahibi için büyük külfet oluşturur. İşte toplum, burada devreye girmiş, mağduriyeti ortadan kaldırmak amacıyla taziyeye gelenler yanlarında yardım amacıyla pirinç, yağ, şeker, fasulye ve canlı koyun-keçi getirirler. Taziyeye gelenlerin mağdur olmamaları için de birden fazla kişi beşer, onar imece usulüyle birlikte uygun bir hediye alınırdı. Bu yolla birlik ve beraberlikler de oluşur. Taziye sahibine getirilen hediyelerle taziye masrafı fazlasıyla karşılanır, geriye kalan bir şey varsa da ölünün hayrına fakir fukaraya dağıtılırdı.
Yüzyıllardır bu usul hiçbir tarafı incitmeden devam ederken, bazı kirli eller devreye girdi. Taziyeye gelenler mağdur oluyor, bazı insanlar sırf bu yüzden taziyeye gidemiyor, bu uygulama ortadan kaldırılsın, denildi. 1997'de vefat eden dedemin taziyesinde bu adetin kalkması için hararetli tartışmalar oldu. Kaldırılmasını savunanlar ve bu işin öncüleri HDP'liler ve onların tabanı idi. Toplumda neden kötü alışkanlıklarla mücadele edilmiyor da neden bu güzel uygulama hedef alınıyor, sorusuna makul bir cevap verilememişti. Bu propagandayla zamanla taziyeye hediye götürmek ve taziye sahibinin hediye kabul etmesi ayıplanmaya başlandı. Günümüzde neredeyse kaldırıldı.
Toplumun genleriyle oynanınca mağduriyetler yaşanmaya başlandı. Aynı çevreler bu defa israf ve mağduriyetler yaşanıyor diye taziye yemekleri ve mevlitler kaldırılsın, diye yaygara koparmaya başladılar. İyi niyetli bazı şahsiyetler de bu algı operasyonuna kurban oldular ve maalesef 'taziye yemekleri yemek haramdır, caiz değildir' demeye başladılar.
7 ay önce ablam vefat etti. Uzaktan yakından akraba, dost ve tanıdıklar acımızı paylaşmak için yanımıza geldiler. Kimi bir-iki gün, kimi günlerce kaldı. Şimdi bu misafirlere 'yemek yok, gidin lokantada yiyin' mi deseydik? Ki geçenlerde bir dostun annesinin taziyesine gittik. Cenaze namazı kılınmadan cenaze başında 'taziyemizde yemek yoktur' anonsu yapıldı. İki saat sonra taziye yerine gittik. Onlarca insan şehir dışından gelmiş. Saatlerdir bir şey yememişler ve yemek vakti gelmiş. Cenaze sahipleri baktılar ki olmuyor, hemen aceleyle dışardan lahmacun, ayran alınarak gelenlere ikram edildi.
Bu kirli ellerin mağduriyetleri, israfı ortadan kaldırmak gibi bir amaçları yoktur. Düşmanlıkları israf ve haksızlıkla değil, İslam'ladır, Kur'an'ladır. Amaçları taziyeyi, mevlidi, insanların manevi bir atmosferde bir araya gelmeyi kaldırmadır. Taziyeleri Hristiyanlar gibi tamamen mezar başındaki basit bir törene dönüştürmedir.