Yaz aylarında ısınan lastik, balata, disk ve asfaltın etkisiyle de sıcak havaların kendilerini zorladığını dile getiren ustalar, yaptıkları işin kolay olmadığını ve bazı risklerle karşı karşıya bulunduklarını belirtti.
İş güvenliği ve meslek kazaları hakkında bilgilendirmelerde bulunan ustalar, hava basıncının orantısız olması durumunda yaşanılabilecek risklere karşı uyarılarda bulundu.
Araç sahiplerinden tamir esnasında olası bir iş kazasının yaşanmaması için çalışanları lafa tutmamalarını öğütleyen ustalar, sürücülerin lastiklerini de 15-20 günde bir mutlaka kontrol ettirmeleri tavsiyesinde bulundu.
Lastik güvenliği açısından işin ehline teslim edilmesi gerekliğine ısrarla vurgu yapan ustalar, ustanın yönlendirmeleri ve tavsiyeleri dışında kendi fikirlerince "Bu lastiğe bir şey olmaz" deyip tehlikeye girilmemesi gerektiğinin altını çizdi.
"Uzun yol giden araçlarda fren, balata ve disklerin oluşturduğu sıcaklıklardan olumsuz etkileniyoruz"
Her meslekte olduğu gibi kendi mesleklerinin de bazı sıkıntıları olduğunu aktaran Kenan Paşaoğlu, en sık karşılaştıkları sorunun uzun yol giden araçların ısınan parçalarından olumsuz etkilenmeleri olduğunu kaydetti.
Paşaoğlu, "Havaların ısınmasıyla beraber lastik sıcaklığı bizi etkiliyor. Sıcak asfalt üzerinde sürekli hareket halinde olan lastikler haliyle ısınıyor ve lastiğin zaman zaman gümlemesine sebep oluyor. Lastik sıcaklıkla bizleri gerçekten etkiliyor. Uzun yol giden otobüs ve kamyonların fren balataları ve disklerinin ısınması da bizi etkiliyor. Genelde lastik sökümü sonrası işlemleri kapalı alanda yapmaktayız." dedi.
"Lastik gümlemesi ölüme kadar götüren ciddi sıkıntılar oluşturur"
Kenan Paşaoğlu
Paşaoğlu, "Yaklaşık bir yıl önce bizim burada bir lastik gümledi. Bir lastikçi özellikle kamyon ve otobüs grubu lastiklere hava vurduğu zaman göz ve kulağıyla lastiğe odaklanmalıdır. Gözüyle oluşacak balonlara dikkat etmeli, kulağıyla da çatırtı seslerine dikkat etmelidir ki bu iki sebep, lastiğin gümlemesinden önceki alarmıdır. Bu iki halde dikkatli olmak lazım. Lastik gümlemesi ciddi hasaralar oluşturur. Lastik gümlediği zaman lastiğin temas etmesi değil havası ciddi sıkıntılar meydana getirebiliyor hatta Allah muhafaza ölüme kadar götürebiliyor. Tehlikeleri gerçekten çok. Lastik sökülüp takıldığında işlem esnasında yamaların kontrol edilmesi hayati önem taşır." ifadelerini kullandı.
"Tedbir alındıktan sonra diğer türlü takdir-i ilahi"
Paşaoğlu, "Bizim burada bir otobüs lastiği gümlemişti. Bizden kaynaklı bir hata değildi. Ancak bazen lastikte iç taraftan yeme oluşabiliyor. Biz bunu iç dış yapıp düzenliyoruz. İlgili lastiğin hava basınç değeri normalinin altında bir gümleme meydana getirmişti. O da, bir yanı yeme olmuş lastikten kaynaklanmıştı. Normal hava değeri 125 iken araç altında çalışan bu lastik 100 derecede gümlemişti. Bazen bu şekil sürprizler olabiliyor. Tedbir alındıktan sonra diğer türlü takdir-i ilahi'dir." dedi.
"Toplumumuz lastik konusunda tavsiye almıyor"
Araçta en önemli unsurun lastik olduğunu belirten Paşaoğlu, "Toplumumuz lastik konusunda bir tavsiye almıyor. Herkes uygunluğa bakıyor oysaki bir araçta en önemli unsur lastik güvenliğidir. Motor arızası durumunda durabilirsin ama bir lastik yolda gümlediği zaman Allah muhafaza ölüme kadar sebebiyet verebilir, o açıdan en önemli husus benim nazarımda lastiktir. Lastik çok önemli, lastik hususunda ustaların görüşü alınmalı ve tavsiye edilen markalar kullanılmalıdır." ifadelerini kullandı.
"Ustanın tavsiyelerine mutlaka uyulmalıdır"
Ahmet Kışlakçı
Sürüş güvenliği konusunda açıklamalarda bulunan lastik ustası Ahmet Kışlakçı ise araç lastiklerinde dikkat edilmesi gereken hususları şöyle sıraladı:
"Yaz sıcaklarında aşırı sürat lastik sıcaklığını da beraberinde getirir. Lastik fazla ısınınca bunu dinlendirmesi lazım. Dinlendirmezse hem kendi açısından hem de lastik açısından tehlike meydana gelir. Taksilerde 35 PS havası varsa fazla ısınınca bu 45-50'ye çıkar. Bir nevi bir bomba olur. Araç lastiklerini tamir ederken ustayı konuşturmamak lazım. Usta hava basarken lastiğe odaklanmazsa lastik gümlemeleri kaçınılmaz olur. Özellikle büyük araçlarda lastikçinin gözü kulağı lastikte olmalı. Oluşabilecek baloncuk ve çıtırtı sesi lastik gümlemesinin uyarısıdır. Araç sahipleri ustaya göre hareket etmeli. 'Bu lastik beni devam ettirir' diye kendini ve aracını tehlikeye atmamalıdır. Araç sahipleri en az 15-20 günde bir araç lastiklerini mutlaka kontrol ettirmesi lazım. Kış aylarında ise lastiğin havasını düşürüp yeri tutsun diye yapılan uygulama da yanlıştır. Dişli lastiğin havası düşürüldüğünde dişler kapanır ve frenlemede lastiği kaydırır. Bu uygulama da yanlıştır." (İLKHA)