''Yağışlı havalarda görünür olmak gerekir''

Yağışlı havalarda uyulması gereken kuralları ve sürücülerin dikkatli olması gerektiğini vurgulayan Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Derneği Başkan Yardımcısı Semih Baydar, yağışlı havalarda görünür olunması gerektiğini vurguladı.

Ekleme: 28.12.2022 14:30:05 / Güncelleme: 28.12.2022 14:31:53 / Güncel / Ankara Haberleri
Destek için 

Yol Güvenliği Uzmanı Semih Baydar, araç sahiplerinin ve yayaların kış ayında yağışlı havalarda dikkatli olunması gereken konular hakkında önemli bilgiler aktardı.

Yağışlı havaların çok görüldüğü günler geçirildiğini ve sürücülerin dikkat etmesi gereken hususlar hakkında bilgilendirmede bulunan Baydar, "Yağışlı havalarda sürüş güvenliği dediğimiz zaman ilk şart veya uyulması gereken kural hızımızı arttırmayacağız. Daha sonra hızımızı kontrol altına alacağız. Hava ve yol şartına göre davranmak gerekir. Yağışlı havalar konu olduğuna göre aracımız her an yoldan çıkabilir. Frenlerin mesafesinden dolayı tutmayabilir. Dolayısıyla hızımızı azaltacağız ve hızımızı azalttığımız zamanda esas ona bağlı olarak da sürüş mesafesini hızından sonra uzun tutacağız. Yakın takip yapmayacağız. Herhangi bir ani durumlarda frenimizi yaptığımız zaman öndeki araca çarpmamak için sürüş mesafemiz ayarlayacağız. Demek ki önce hız, hız her tür hava şartlarında önemli. Yağışlı havalar dışında kuru hava alanı da önemli. Hız yapmamayı öncelik öneriyoruz. Diğeri ise hava yağışlı olduğu için de takip mesafesini arttıracağız. Sileceklerimiz çalışır halde olacak. Cam suyunu ve antifriz kullanacağız ki donmaya karşı. Yolda gören ve görünür olmak gerekir. Lastiklerin havalarını çok iyi ayarlayacağız. Fren mesafesini nasıl ki koruyoruz, lastik havaları da fren yaparken çok önemlidir. Dolayısıyla sileceklerimiz çalışıyor halde olacak. Suyu antifriz olacak, frenleri de arabalara göre değişiyor." dedi.

"Ani frenden kaçınmak gerekir"

Yağışlı havalarda ani frenden kaçınılması gerektiğinin altını çizen Baydar, "Sürüş tekniklerinin içinde en önemlisi ani frenden kaçınmak gerekir. Sürüş mesafesini koruyacağız. Ani fren yapıldığı zaman araba kayabilir. Yağışlı havalara uygun olacak ki fren yaptığımız zaman tutsun, patinaj da düşmesin veya virajda savrulma yapmasın, kavramayı da çabuk yapsın diye. Bir de görmeme. O derken yağışlı havalarda havalar sis olabiliyor, görüş mesafesi düşebiliyor. Sis farlarını yakacağız hemen ön arka görünür olacağız. Park lambaları yanıyor olacak. Farlar da yanıyor, artık eskisi gibi değil, görüyoruz. Avrupa'da çok görürdük. Türkiye'de de sürücülerimiz bunu iyi öğrendi. Her hava şartlarında farlarını yakıyorlar. Çünkü görünür olmak önemli. Dolayısıyla uzunları yakmamamız lazım ki karşıdan gelen araçların sürücülerinin gözlerini etkilememesi için güvenlik açısından. Dolayısıyla bir bütün olarak ele aldığımız zaman hız, takip mesafesi, silecekler, fren yapma usulleri, görme ve görülme olmak için ışıklarımızın yanıyor olması lazım. Yağışlı havalarda özellikle sürüş emniyetinin en önemli özelikleri bunlar." ifadelerini kullandı.

Yayaların yağışlı havalarda dikkat etmesi gereken konular nelerdir?

Yayaların yağışlı havalarda yapması gereken tedbirler hakkında da uyarılarda bulunan Baydar, "Trafikte üç unsur var: taşıt, yol ve insan. İnsan da hem sürücü hem de yaya olabiliyor. Dolayısıyla ani yola inilmemesi ve çıkılmaması lazım. Avrupa ülkelerinde kaldırımdan ayağınızı asfalta koyduğunuzda veya yaya geçidine araçlar durur. Orası Avrupa. Türkiye'de böyle bir şey yok. Dolayısıyla yayalar sürücülerin hızına göre, ona göre yola inecekler. Müsait olduğunu görerek karşıya karşı geçecekler. Tabi yağışlı havalarda şemsiye kullanımı veya mont ve kafalarına şapkayla kapatarak etrafı göremeyecek durumda olmamak lazım o zaman bir tarafa bakarken diğer taraftan bir araç çıkabilir. Dolayısıyla sürücüler nasıl ki araç kullanırken hava şartlarına göre dikkat ediyorlarsa, yayalar da hava şartlarına göre azami dikkati gösterecekler kendi güvenlikleri için ve sürücülerin diğer araçlarında kaza sebebi olmaları için azami dikkat sarf ederek o şekilde güvenliği sağlayacaklar. Bu yaya geçitleri olabilir, karşıya geçişler olabilir veya araçta inme binme olabilir. Taksi ve dolmuş inme bölmelerinde ani bir yolcuya kaldığı zaman duruyorlar. Şimdi siz arkadan seyrediyorsanız bir de hava yağışlı ise dolmuş veya taksi duracak mı bilemezsiniz. Yolcular kavşakta durup araç bekliyorlar veya taksi bekliyorlar. Sonuçta onlar da diğer kullanıcılar düşünecek, uygun ortamda araç beklemeleri lazım." şeklinde konuştu.

(İLKHA)