Randevu alıp gitmeyenler de HASTALARI MAĞDUR EDİYOR

Hastaların randevu bulması gittikçe zorlaşıyor. MHRS ve Alo 182 üzerinden randevu bulma zorluğu ve ileri tarihlere verilen randevu sıkıntısıyla beraber şimdi de yeni bir mağduriyet yaşanıyor. Randevu alıp hastaneye gitmeyen vatandaşların oluşturduğu suni yoğunluk; hastaların, randevu oluşturmasını imkansız hale getiriyor. Sağlık Bakanı Koca, “Gelmeyeceğiniz randevuyu iptal edin. Sorunun önemli bir kısmını birlikte çözelim” çağrısında bulunurken, kamuoyu vatandaşlardan bu konuda hassasiyet bekliyor.

Ekleme: 02.12.2022 05:50:58 / Güncelleme: 02.12.2022 10:34:25 / manşetler
Destek için 

RUHULLAH ŞAYIK / DOĞRUHABER

Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) ve Alo 182 üzerinden randevu alma hizmeti Sağlık Bakanlığı tarafından 2011 yılında faaliyete geçirildi. Randevu alma konusunda büyük bir kolaylık sağlayan hizmet, özellikle yıllarda son yaşanan hekim yetersizliği yüzünden verilen geç randevular ve randevu bulamama gibi mağduriyetler oluşturdu.

Vatandaşlar ve kamuoyu yaşanan ‘randevu’ sıkıntısının giderilmesi için sık sık çeşitli vesilelerle yetkililere çağrıda bulundu.

Gazetemizin de daha önce farklı dönemlerde manşet yaptığı bu mağduriyet, son dönemlerde farklı bir boyutuyla yeniden gündeme geldi.

Doktordan randevu aldığı halde hastaneye gitmeyen vatandaşların oluşturduğu suni yoğunluk, randevu sırası bekleyen hastaların, doktora erişimini neredeyse imkansız hale getirmiş vaziyette.

Ayda ortalama 20 milyon kişinin randevu aldığı sistem üzerinden, randevusuna gitmeyen ve iptal etmeyenlerin oranı ise yaşanan mağduriyetin sebebini özetler vaziyette.

Geçtiğimiz ekim ayında, tam 2 Milyon 866 Bin 7 kişinin, MHRS üzerinden randevu aldığı halde muayene olmaya gitmediği ve aldığı randevuyu iptal etmediği açıklandı.

Yetkililer, doktorlar ve randevu bekleyen hastalar vatandaşlara çağrıda bulunarak; gereksiz yere randevu alınmaması ve gidilemeyecek randevuların iptal edilmesi gerektiğini belirtiyor.

BAKAN KOCA: BİR AÇIKLAMANIZ VAR MI?

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca konuyla ilgili sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı paylaşımlarda, soruna dikkat çekerek, “Randevusuna gelmeyenlerin, randevu almak isteyip de beklemek zorunda kalanlara bir açıklaması olabilir mi? Gelinmeyecek randevular iptal edilmelidir." açıklamasında bulundu.

Koca, 2022'nin 10 aylık döneminde MHRS'den üzerinden 200 milyon randevu alındığını, günlük randevu sayısının COVID-19 salgınından öncesine kıyasla yüzde 40 artışla 945 bine ulaştığını duyurarak, “MHRS üzerinden aldığı randevuya gelmeyenlerimizin sayısı, randevu almakta güçlük yaşayanlardan sizce az mı, fazla mı? Gelmeyeceğiniz randevuyu iptal edin. Sorunun önemli bir kısmını birlikte çözelim.” değerlendirmesinde bulundu.

VATANDAŞTAN, VATANDAŞA ÇAĞRI: GİTMEDİĞİN RANDEVUYU İPTAL ET!

Vatandaşlar; sistemdeki hantallığın yanı sıra, bazı vatandaşların bu hassas konuda gösterdiği duyarsızlığın sorunu daha da çözülmez hale getirdiğini vurgulayarak, randevu aldıktan sonra şikayetleri geçen ve ya gidemeyeceği sebeplerle karşılaşanların mutlaka aldıkları randevuları iptal etmesi çağrısında bulunuyor.

Devlet hastanelerinden randevu almadıkları için özele gitmek zorunda kaldıklarını belirten bazı vatandaşlar, bu konuda randevusunu iptal etmeyenlerinde sorumlu olduğunu belirterek daha fazla duyarlı olunması gerektiğini belirtti.

“BU KUL HAKKIDIR”

Yaşanan mağduriyet ile ilgili konuşan vatandaş Ömer Çelik, randevu alıp gitmeyenlerin sebep olduğu randevuya erişim sıkıntısının kul hakkı olduğunu belirterek, “Randevusunu iptal ettiği takdirde, durumu acil olan başka birisi bu randevuyu alabilecek. Randevu almak da zaten zor ama iptal etmediği için başkası faydalanamıyor ve belki de bu bir hastanın durumunun kötüleşmesine sebep oluyor.” dedi.

“CEZAİ MÜEYYİDE OLMALI”

Bu sorunun sadece çağrıda bulunarak çözülemeyeceğini belirten vatandaşlardan Yakup Yüksek, randevu aldığı halde gitmeyenlere yönelik cezai müeyyide uygulanması gerektiğini söyledi.

Yüksek, bu ihmalkarca davranışın diğer vatandaşları mağdur ettiğini ifade ederek, “Bu duruma sebep olanlara MHRS sistemi tarafından belli bir süreye kadar randevu engeli konulması gerekiyor” dedi.

“SORUN ÇİFT BAŞLI”

Vatandaşlardan Yasir Ekinci’de sorunun çift başlı olduğunu belirterek, yaşanan mağduriyetin, randevu aldığı halde gitmeyen ve iptal etmeyenlere indirgenemeyeceğini söyledi.

Vatandaşların bu konuda daha hassas olması gerektiğini belirten Ekinci, “Ayrıca yetkililerde bu sorunun kendi taraflarına düşen kısmını gözden geçirmeli. Hastanelerde yaşanan doktor yetersizliği giderilmeli. Randevu aldığımız halde bazen saatlerce sıra bekliyoruz. Vatandaş ve yetkililer karşılıklı adımlarla bu sorunu azamiye indirebiliriz.” şeklinde konuştu.