1 Aralık 2022'de başlayacak kış lastiği uygulamasına sayılı günler kalırken, sürücüler, lastikçi ile oto tamircilere akın etmeye başladı.
Konuyla ilgili İLKHA’ya konuşan Malatya Sanayi Sitesi esnafı lastik değişimi, rot balans ayarı, filtre ve yağ bakımı gibi periyodik bakımların hayati önem taşıdığına dikkat çekti.
Mevsim geçişi nedeniyle yaz lastiklerinin yerine kış lastiklerini takmaya başladıklarını kaydeden rot balans ve oto lastik ustası Erdal Berk, araçların ön takım kontrollerini yaptıklarını, Jantlarda eğrilik varsa onarımını ve rot balans ayarlarını yapıp test sürüşünün ardından araçları sorunsuz bir şekilde sahiplerine teslim ettiklerini söyledi.
“Kış lastiğini kullanarak can ve mal güvenliğinizi emniyete alın”
“Kış lastiğinin kış şartlarına göre üretiminin yapıldığı için araçlara mecburen takılması gerekiyor. Çünkü yol tutuşu emniyeti çok önemli.” diye dikkat çeken Berk, “Sürücülerin mevsimden kaynaklı kış lastiklerini daha fazla beklemeden takması gerekiyor. Kış mevsiminde kış lastiğini kullanarak hem mal güvenliğini ve hem can güvenliğini emniyete alalım. Tabi bununla beraber ön takım kontrollerini ve rot balans ayarlarını yaptırıp yola çıkmalarını tavsiye ediyoruz.” dedi.
“Kışın yazlık lastik kullanmak çok emniyetli olmuyor, sertleşir ve yolu tutmaz”
Lastik üretiminde kışlık lastiğin hamuruyla yazlık lastiğin hamurunun bir olmadığına vurgu yapan Berk, "Kışlık lastikte kılcal damarlar vardır, hamuru kışlık kullanıma göre yoğrulmuştur ve içindeki maddeler buna göre üretiliyor. Yazlık lastik de ona göre hamuru üretiliyor. Yazın kışlık lastik kullanılmadığı gibi kışın da yazlık lastik kullanmak çok emniyetli olmuyor. Yazın yaz lastikleri yeri nasıl iyi tutuyorsa, kışın da kış lastikleri yeri daha iyi tutar. Yaz lastiğini kışın kullanmak, aracın yol tutuşundaki savurganlığına, yakıtta, yol tutuşunda çok fark ediyor. Kış lastiği yazın sabun gibi erir. Yaz lastiği ise hamur karışımı yaza göre olduğu için kışın sertleşir ve yolu tutmaz çünkü onda kılcal damarlar yoktur. Bundan dolayı yazlık ve kışlık lastik günümüzde mevsimine göre çok tercih ediliyor." diye belirtti.
“Lastik araca takıldıktan sonra yasal ömrü 10 yıldır”
Lastiklerin araca takıldıktan sonra yasal ömrünün 10 yıl olduğunu kaydeden Berk, “Tabi kullanımı çok önemli. Yaz lastiğini kışın kullandığın zaman lastik soğukluğu gördüğünde deforme oluyor. Aynı şekilde kış lastiği de yazın kullandığında deforme oluyor bunlara dikkat etmek lazım. Tabi bu kullanım ve ön ayarları ile alakalı bir şey bunlara dikkat etmek lazım.” diye uyarıda bulundu.
“Fren, ön takım, direksiyon ve lastik gibi araçlardaki emniyet parçaları hayati önem taşıyor”
Araçtaki emniyet parçalarına ehemmiyet gösterilmesi gerektiğini kaydeden Berk, "Fren, ön takım, direksiyon ve lastik gibi araçlardaki emniyet parçaları emniyet açısından çok ehemmiyet taşıyor. Çünkü bunlar hayati önem taşıyor. Tabi en önemli olan ve asfaltla ilk temas eden lastiktir. Lastiklere dikkat etmek lazım. Lastiğiniz iyi olduğu zaman ve mevsime uygun takıldığı zaman emniyet ön planda oluyor ve sürücüler de bunu fark ediyor. Rot balans ayarı bozuk olduğu zaman yol tutuşun da ciddi sorunlar ortaya çıkar. Rot balans ayarı lastiğin ömrünün uzanmasında çok fark ediyor. Ayarlar kontrol edilirken hem alt takımın Check-up’u yapılıyor hem de lastikte bir sorun var mı onun da Check-up’u yapılıyor. Jantlarda, rot balansla ilgili bir sıkıntı varsa bunların hepsi onarımda yapılıyor. Yani sadece bir lastik değişiminde, rot balansında yapılmasının ne kadar önemli olduğu ortaya çıkıyor.” dedi. (İLKHA)