Ağrı halkı şehir içi dolmuş ile ilgili düzenleme yapılmasını bekliyor

Kentte tüm dolmuş hatlarında sadece belediyeye ait araçlar hizmet vermekte. Ucuz olduğu kadar ihtiyaçlara cevap verememesinden mustarip olan halk, araç sayısının arttırılmasını istiyor.

Ekleme: 29.10.2022 09:05:09 / Güncelleme: 29.10.2022 09:10:11 / Güncel / Ağrı Haberleri
Destek için  Haberin Videosunu İzle

Ağrı'da daha önce şehir içi dolmuş hizmetleri özel olarak yürütülüyordu. Yaklaşık 8 ila 11 kilometre arasında mesafeleri değişen şehir içi dolmuş hatlarında 2018 yılında araç sahiplerinin yaptıkları zamlarla 2.15 TL'ye çıkarıldı.

Yüksek bilet fiyatları, dolmuş hatlarından bazılarını kentte bulunan ailelerin elinde bulunmasından dolayı zaman zaman hat sahipleri ve şoförler arasında yaşanan büyük kavgalar nedeni ile dolmuş hizmetleri sağlıklı yürütülmemekteydi.

 

Araç sahiplerinin bir kısmı veya araç şoförleri yolculara kötü davranmaları üzerine yoğun belediyeye yapılan yoğun şikayetlerden sonra devreye Belediye Başkanı talimatı ile Ağrı Belediyesi girdi. Belediyeye ait olan ama işletmesi hat sahiplerine verilen araçlar tümüyle belediye bünyesinde düşük ücret ile hizmet vermeye başladı.

Ağrı Belediye Başkanı Savcı Sayan ise yaptığı bir açıklama ile taşımacılık alanındaki ücretlerin yüksek olduğunu, belediyenin kendi araçları ile daha düşük maliyete halkı taşıyacağını açıklamıştı.

https://ilkha.com/guncel/agri-belediyesi-toplu-tasima-ucretlerine-son-noktayi-koydu-110450

Düşük ücreti kabul etmeyen araç ve hat işletmecileri günlerce haftalarca eylem yaptılar, taşımacılığı durdurdular. Yapılan görüşmeler üzerine özel sektör tarafından işletilen hatlar 08 Eylül 2020 tarihinden itibaren belediye uhdesine katılarak kentteki tüm ulaşım hizmetini Ağrı Belediyesi yürütmeye başladı.

https://ilkha.com/guncel/agri-da-tum-ulasim-hizmeti-belediye-tarafindan-yurutulecek-136727

Belediye bünyesinde ulaşım hizmetlerinin yürütülmesi üzerine Ağrı Belediyesi farklı tarihlerde toplamda 94 araç ile halkı düşük maliyetle taşımaya başladı.

https://ilkha.com/guncel/sayan-amacimiz-kr-etmek-degil-hizmettir-113074

Zaman içerisinde yaşanan şoför eksikliği, araçların arızalanması ile ulaşım hizmeti tam olarak ihtiyaçları karşılayamaz hale geldi.

Şehir içi taşımacılığın yürütüldüğü kentte, çok sayıda ücretsiz kart sahipleri ile birlikte tüm öğrenciler bu hizmeti 0,25 kuruş ödeyerek kullanıyor. Tam bilet fiyatları ise tek seferliğine 1,50 TL.

Akaryakıtın astronomik fiyatlarına karşın ülkenin en ucuz taşımalığını gerçekleştiren Ağrı Belediyesi'nin personel, yakıtlar ve çeşitli harcamaları hesapladığımızda ulaşım hizmetleri günlük 143 bin TL'ye mal olurken aylık ise bu ücret 4 milyon 288 bin TL'ye denk gelmekte. Günlük geliri hesapladığımızda ise Ağrı Belediyesi kasasına ortalama günlük 67 bin TL, aylık ise ortalama 2 milyon TL girmektedir.

Ucuz maliyet ile Ağrı Belediyesi ulaşım hizmetlerinden aylık yaklaşık olarak 2 milyon TL zarar etmektedir.

Öğrenci taşımacılığı yapan firmaların fiyatları, ailelere yüksek gelmekte, belediyeye ait dolmuşlar uygun olunca öğrencilerin çoğu ailelerin tavsiyesi üzerine şehir içi dolmuşlar ile yolculuk yapmakta. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesinde eğitim gören yaklaşık 15 bin öğrencinin büyük çoğunluğu da uygun olduğu için şehir içi dolmuşları kullanması ile araç yetersizliği duraklarda büyük yığılmalar meydana getirmekte.

Neredeyse durduğu ilk durakta dolan araçlar sonraki duraklarda yolcu alamadan yoluna devam etmek zorunda kalıyor.

İLKHA'ya konuşan Ağrı halkı taşımacılığın çok ucuz olduğunu ama otobüs sayılarının yetersiz olduğunu dile getirdi. Taşımacılık noktasında düzenin kurulması gerektiğine inan Ağrı halkı, araç bulamadıkları günleri yaşadıklarını, gidecekleri yere kadar zaman zaman yürümek zorunda kaldıklarını belirtti.

"Servis sayısı çok az"

Şehir içi otobüslerinin yetersizliği nedeniyle sıkıntı çektiklerini dile getiren üniversite öğrencisi Muhammed Raşit Pugar, "Maliyet olarak az bir paraya geliyoruz doğrudur ama mesela ben sabah saat 07.30'da uyanıp durağa geliyorum ama otobüse saat 08.30'da binebiliyorum. Servisler çok dolu, çok yoğun, yolcuları üst üste bindiriyorlar. Bir de şoförleri çekiyoruz, akşam evimize dönemiyoruz. Ben geçen gün üniversiteden çıkarken servise binemedim, üniversiteden TOKİ’ye kadar yürümek zorunda kaldım." dedi.

Zaman zaman derslerine yetişmekte problem yaşayabildiklerini söyleyen Pugar, "Servis sayısı çok az. Belediyenin servislerinin olduğunu biliyorum, şu anda yatan servisleri var. Ben servislerin çoğaltılmasını istiyorum. Gidip gelemiyoruz, bu bizim için büyük bir sıkıntı. Derslerimize yetişemiyoruz, evimize gidemiyoruz, bir de özellikle sabah saat sekiz ile dört arası hiçbir şekilde servislere binemiyoruz. Hastaneye yetişmeye çalışıyoruz, randevularımızı kaçırıyoruz, onun dışında çarşıda bir işimiz oluyor ona gidemiyoruz. Yani öğrenciler olarak çok büyük bir sıkıntı çekiyoruz.  Dolmuş 0,25 kuruş eğer ben gideceğim yere yetişemiyorsam mecburen 30 lira verip taksiyle giderim." ifadelerini kullandı.

"Hemen hemen bir saattir burada bekliyoruz"

Durakta dolmuş beklediğini, duran gelen dolmuşların doluluk nedeni ile kendilerini alamadığını belirten Hatun Diker, "Hemen hemen bir saattir burada bekliyoruz. Gerçekten büyük bir rezalet, insanlar hepsi şu anda mağdur. Seçim vakti bu yetkililer kapı kapı dolaşıyorlar ama koltuğa oturunca bizlere yardımcı olmuyorlar. Bu sorun her gün var. Şuan da rahatsızım hastaneye gideceğim ama bir saattir bekliyorum. Yarın bunun kışı var, öğrenciler var, yazık günah değil mi bunlara? Ücretler 2 lira fazla olsun ama servis sayısı arttırılsın. Görüyorsunuz servisler geliyor almadan geçiyor." şeklinde konuştu.

"Servislerden pek memnun değiliz."

Belediye Şikâyet hattı 113'ü defalarca arayıp şikâyette bulunduklarını hatırlatan Nurullah Aslan ise şunları söyledi:

Ben şu sıkıntıyı dile getirmek istiyorum, özellikle yaşlılarımız ve bazen kartı olmayan vatandaşlarımız oluyor, bunlar nakit para vermek istiyorlar ama nakit kabul edilmiyor, ben çoğu kez karşılaştım, bunlar servisten indirildiler, atıldılar. Bir de şöyle bir sıkıntı var bir buçuk saate bir geçiyorlar, bazen duraklarda hiç durmadan geçiyorlar, yaşlılarımız örneğin durak 5 metre ilerde, servisin peşinden koşuyor ama servisler almıyor, bu durumu ben kendim de bir iki sefer şikâyet ettim, hiçbir şekilde yardımcı olmuyorlar. Doğrusu servilerden pek memnun değiliz.

"Örneğin 100 tane servisimiz varsa 50 tanesi çalışıyor maliyeti düşürmek için"

Otobüslerin tamamının çalışmadığını ve bundan dolayı da sayının yetersiz olduğuna dikkat çeken Mehmet Ali Güler, "Biz bu hizmetten memnun değiliz, şu şekil memnun değiliz, servisler yetersiz, ful dolu gidip geliyor. Örneğin 100 tane servisimiz varsa 50 tanesi çalışıyor maliyeti düşürmek için bundan dolayı da insanlarımız mağdur oluyor. Çoğu kişi saatlerce servis bekliyor, adamın hastanede randevusu var, üniversiteye gidecek, saat 09.00'da orada olması gerekirken 10.00'da yada 10.30'da orada oluyor. Ulaşım uygun, keşke 3 lira olsa ama servis yeterli olsa ama maalesef servisler yeterli değil." ifadelerine yer verdi.

"Belediyenin dakikaları belirlemesi lazım, düzen olması lazım"

Servislerin gidiş geliş saatlerinde bir düzenlemenin olması gerektiğini belirten Mehmet Salih Kurt, "Servisleri bekliyoruz, gelmiyorlar gelmiyorlar sonra 3-4 tane art arda geliyorlar. Yani servis sıkıntısı çok var. Bunun sorumlusu şoförler mi, belediye mi bilmiyorum ama belediyenin dakikaları belirlemesi lazım, düzen olması lazım. Pahalansın, 2 lira olsun, 3 lira olsun ama düzenli gitsin gelsin." şeklinde konuştu.

"Servis sayımızın eksik olduğunu düşünüyorum"

Servislerin çok yoğun olduğunun altını çizen bir diğer vatandaş Cengiz Özer, "Bazen yolcular çok uzun süre bekliyorlar duraklarda. Çoğu zaman servise binmek istediğimizde çok yoğun oluyor. Servis sayımızın eksik olduğunu düşünüyorum. Servislerin biraz arttırılması hem Ağrı için, hem halkımız için, hem de belediyemiz için daha iyi olacağını düşünüyorum." dedi.  (İLKHA)

Haberin Videosunu İzle
İlgili Videolar İlgili Galeriler