Türkiye Toplu Taşıma İşverenleri Sendikası Genel Başkan Yardımcısı ve Adıyaman İl Başkanı Mahmut Bektaş, son zamanlarda yaşanan acı verici kazaların önüne geçebilmek için denetimlerin artırılması ve araç bakımlarının düzenli yapılması gerektiğini belirtti.
Bektaş, toplu taşıma ve ağır tonajlı araçlarda günlük 9 saatten fazla yol gitmenin yasak olmasına rağmen çeşitli hilelere başvurulmasının önüne geçilmesi çağrısında bulundu.
"Tonaj uygulamasıyla birlikte lastik kontrolleri de yapılmalıdır"
Bektaş konuya ilişkin yaptığı açıklamada, "Toplu Taşıma Sendikası olarak biz üye olan kamyoncu esnafımızla yaptığımız toplantılarda, aracın yükü üzerinde yük yüklememeleri gerektiği noktasında uyarılarımız olmuştur. Araç uygulamaları noktalarında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından tonaj uygulamaları yapılırken aynı zamanda lastik ve fren kontrollerinin de yapılmasını arz etmekteyiz. Fen testini geçmeyen araçların kesinlikle trafiğe çıkarılmaması gerekir." İfadelerini kullandı.
"Isınan lastikler kazaya büyük davetiye çıkarmaktadır"
Ekonomik sıkıntıların da kazalara neden olduğuna vurgu yapan Bektaş, "Ekonomik kriz nedeniyle esnafımız da büyük sıkıntılar yaşamaktadır. Kazanamayan esnafımız uygun lastik alamadığını beyan etmektedir. Lastik diş derinlikleri uygun olmayan eski lastiklerle yola çıkıldığından ısınan lastikler kazaya büyük davetiye çıkarmaktadır. Lastik diş derinliklerinin en az iki haftada bir büyük araçlar için kontrollerinin yapılması gerekiyor. Son bir ay içerisinde meydana gelen Gaziantep-Kilis, Mardin Derik ve Bursa'daki kazalarda büyük acılar yaşadık. Bu kazaların yaşanmamasında özellikle eski araçlarda fren sisteminin aşırı ısınması sonucu meydana gelen kazalardır. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki kamyonların ruhsatlarında yapılan tadilatlar nedeniyle 1 tonluk araç 30 'a çıkarılmaktadır. Dolayısıyla araca aşırı yük yüklenmesi neticesinde de fren sistemleri aşırı ısınmaktadır. Isınma neticesinde de böyle büyük kazalar meydana gelebilmektedir. Özellikle ağır tonajlı araçların sıkı bir muayeneden geçirilmesini istiyoruz." dedi.
Bektaş, vatandaşların toplu taşıma araçlarında daha güven veren firmaları ve bakımları yapılmış olan araçları tercih etmesi gerektiğini dile getirdi.
Bektaş açıklamasının devamında, "Vatandaşların uzun yolculuklarda önde olan firmalarda fiyatlara bakmadan yolculuk yapmalarını istiyoruz. Ağır tonajlı araçlar rutin olarak altı ayda bir kontrolleri yapmalıdırlar." şeklinde konuştu.
"Sürücülerimiz en fazla 9 saat araç kullanabilirler"
Ticari araç kullanan sürücülerimiz 24 saatlik zaman diliminde en fazla 9 saat araç kullanabilirler. Aralıksız olarak da 4 saatten fazla araç kullanamazlar. 4 saat araç kullanan sürücümüz 45 dakika mola vermek zorundadır. Bu molada sürücü ilk olarak yemek yemeye değil, aracın fren, lastik kontrollerini yapması lazımdır. Araç dışına kültür ve fizik hareketleri yaparak vücudu ve beyni dinlendirmesi lazımdır. Özellikle son zamanlarda ekonomik sıkıntılar nedeniyle sürücülerimiz takograf noktasında hile yapabilmektedirler. Kendileri bir günde 9 saatten fazla araç kullanamıyordur. Başka sürücünün sürücü belgesini takografa takarak yine kendisi araç sürerek yola devam etmektedirler. Bu uygulamayı özellikle gece saat 22.00 ile sabah saat 07.00 arasında yaptıkları için kazaların geneli de bu saatlerde meydana gelmektedir. Özellikle yolcu taşımacılığı yapan büyük araçlarda sürücünün uykusuz olmasını kazalarda dikkate alıyoruz. Çünkü bütün araçlar sıfır denecek araçlardır. Bunların fren ve diğer bütün sistemleri çalışıyor durumdadır. Hata sürücüdedir diye düşünüyoruz." dedi.
"Trafikte sabırlı olunmalıdır"
Sadece toplu taşıma yapan sürücüler değil trafiğe çıkan bütün sürücülerin sabırlı olması gerekir. Trafik adab-ı muaşereti dediğimiz görgü kurallarının çok sık işlenmesi gerekiyor. Sabırlı ve tahammül, olmalıdır. Sabırlı olmayan bir sürücünün alkol almış bir sürücüden farkı yoktur." ifadelerini kullandı. (İLKHA)