Metaverse’i kim inşa edecek?

Metaverse inşa etmek için bir dizi teknolojinin eş zamanlı gelişmesi gerekiyor. Uzmanlara göre bu açıdan bakınca metaverse inşası başladı. Peki kimlere rol düşüyor?

Ekleme: 13.06.2022 17:35:27 / Güncelleme: 13.06.2022 17:55:45 / Bilim & Teknoloji
Destek için 

TEKNOLOJİ SERVİSİ

Metaverse arsaları ve gayrimenkulleri hayatımıza girdiği andan itibaren büyük heyecan yarattı. Uyarılar da gündeme geldi ama arsa satışları büyük bir yükselişle devam edip yüzlerce milyon dolara ulaştı. Peki, bundan sonra ne olacak, bu yeni sanal evreni kim inşa edecek?

Metaverse inşa etmek en genel tanımıyla bir dizi teknolojinin eş zamanlı gelişmesi, mimarlık, iletişim, ekonomi, pazarlama gibi birçok disiplinin metaverse ortamında bir araya gelmesi demek.

İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Erkan Saka, “Metaverse aslında somut olarak ortaya çıkan bir teknoloji değil. Bir dizi teknolojinin bileşkesi. Yapay zekâdan sanal gerçekliğe ya da artırılmış gerçekliğe kadar aslında var olan teknolojilerin yeni bir bileşkesi olarak hayal ediliyor” diyor.

HERKES BİR UCUNDAN TUTACAK

Beykent Üniversitesi İç Mimarlık Bölüm Başkanı Doç. Dr. Şen Yüksel’e göreyse blockchain, NFT, sanal ve artırılmış gerçeklik gibi teknolojilerin gelişmesiyle “Metaverse zaten inşa edilmeye başlandı.”

KİMLER ROL ALACAK?

Yüksel, bu inşada mimarlar ve mühendislerin özel bir rolü olduğunu söylüyor ve ekliyor:

“Kim inşa edecek gelecekte diye baktığımız zaman, herkes. Kullanıcılar da işin içinde. Günümüzde oyun, moda, kripto para konuları daha hızla metaverse’e girdi ama hızla gelişiyor. Herkes inşa edecek, herkesin yapabileceği bir şey olacak.”

MİMARLARA ÖZEL GÖREV

Metaverse inşasının herkes bir ucundan tutsa da mimarlara özel bir görev düşecek. Çünkü deneyimin olabildiğince gerçekçi olması isteniyor. Gerçekçi deneyimler içinse gerçekçi mekân tasarımları ve mimarlık bilgisi gerekiyor.

Doç. Dr. Yüksel, “Biz mimarların buradaki tasarımlarda dikkat etmemiz gereken şey bağlam. Bağlam mimarlıkta çok önemli bir kelimedir. Yere ait bağlam, kültüre ait bağlam, geçmişe ait bağlam, insana ait bağlam... Biz eğer metaverse’deki mekanları gerçek mekandan tamamen kopuk hale getirirsek insanlarda bellek yitimi olabilir, kültür kaybı olabilir, bu bilgi akışının kopmasına neden olabilir” diyor.

SANALDAN GERÇEĞE, GERÇEKTEN SANALA

Mimarların aşması gereken bir engel de iki dünya arasında yapılacak geçişler. Gerçek evrenden, tüm fizik kurallarının ve mekan algısının ortadan kalktığı sanal bir evrene geçmek düşünüldüğünden daha zor olabilir. Yüksel, metaverse için şu anda yapılan bütün mekan tasarımlarının gerçek mekanlara göre yapıldığını anlatıyor:

“Bir markanın açtığı mağaza gerçek, normal hayattaki bir mağazadan farklı değil ama ileride ne olacak? Çünkü likitleşme var, yer çekimi yok. İnsanlar oraya avatarlarıyla girecekler ve mekandan mekana geçişler sağlanacak, dolaşılacak. Dolayısıyla mimarlara düşen görev, iki dünya arasındaki geçiş sırasında bellek yitimi, bilinç kaybı gibi insanları olumsuz etkileyecek durumlara imkan vermemek.”

METAVERSE OYUNDAN FARKLI MI?

Doç. Dr. Yüksel, “Şu anda daha başındayız. İnsanlara çok ütopik bir yaklaşım gibi geliyorsa da çoğu insan gelecekte, çok da yakın bir gelecekte, zamanının büyük bir bölümünü burada geçirecek. Burada sosyalleşecek, diğer insanlarla karşılaşacak. Eğitim, sağlık, spor, eğlence… Bunlar şimdiden başladı. Konserler yapılıyor ve binlerce kişi katılıyor bunlara” diyor.

EKRAN ÖTESİNDE BİR DENEYİM

Doç. Dr. Saka, şu an ekran odaklı bir internet pratiğimiz olduğunu söylüyor ve “Metaverse interneti kullanma biçimimizi değiştirecek” diyor. Saka, metaverse ortamında insanları ekrana bakmanın ötesinde harekete geçirecek bir senaryo olması gerektiğinden de bahsediyor:

“Aslında çoğu durumda teknoloji var, anlatı yok. Burada tasarımcının işi aslında biz kullanıcıları nasıl içine çekeriz olayın. Ve o zaman yaratıcı hikaye anlatıcılığı öne çıkacak. Bir şekilde bizi başka aksiyonlar almaya itmesi lazım.”

Kaynak, TRT Haber

Etiketler: