Türkiye’de yaklaşık 7 bin araç ve bu araçlara hizmet veren 2 binin üzerinde şarj istasyonu mevcut. 2030 yılında bir milyon elektrikli araç ve yaklaşık 20 bin şarj istasyonu olması bekleniyor.
İlerleyen dönemde artık insanların alışkanlıkları değişecek, akaryakıt istasyonundan enerji almak yerine evlerinde, iş yerlerinde, alışveriş merkezlerinde, okullarda, hastanelerde, dinlenme tesis otoparklarında araçlarını şarj edebilecekler.
Kamu tarafında yapılan düzenlemeler ve teşvikler, altyapının daha sağlıklı ve sistemli olabilmesini sağlayacak. Teşvikler sonrasında elektrikli araçlar olan ilgi de artacak.
Hızlı şarj istasyonu için kurulacak şarj ünitelerinin maliyeti, ünitenin şarj hızı kapasitesine göre, 20 bin Euro ile 150 bin Eurolara arasında değişiyor.
Bir şarj ünitesinin yetmeyeceği düşünülerek ortalama 2-3 ünite kurulması gerekebiliyor. Buna göre en az 2 hızlı şarj ünitesinden oluşacak hızlı bir istasyon maliyeti ortalama 50 bin Euro ile 300 bin Euro arasında yatırım yapılması anlamına gelir.
Hızlı üniteler, araçları güçlerine göre 30 dakika ile 2 saat arasında şarj edebilme kabiliyetine sahip.
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan şarj istasyonu şirketi yetkililerinden Ayşe Ece Şengönül, şu ifadeleri kullandı:
Türkiye'de şu anda aktif olan ve halka açık yaygın hizmet veren 4 farklı şarj istasyon ağı işletmecisi çalışmakta; elektrikli araç sayılarının artmasına bağlı olarak yeni şarj istasyon ağı işletmecileri de yatırımlara başladı. Yine yatırım hazırlığında olan yatırımcılar da mevcut. Şarj istasyon ağı işletmecisi olabilmek için elektrikli araç şarj ünitelerinin halka açık alanlarda kurulması ve elektrikli araç kullanıcılarına elektrik ikmali yapabilmelerine olanak veren yazılım teknolojileri, mobil uygulamalar ve ödeme sistemleri kurulmaları gerekiyor.
Yatırımın geri dönüşümü 10 yılı aşacak şarj istasyonu ağı projeleri için yatırım teşvikinin son derece önemli olduğunu söyleyen Şengönül, "Henüz araç sayısı çok az oluğu ve bu sebeple, yatırımın geri dönüşünün uzun yıllar aldığı için, çekimser yatırımcıların teşvikle motive edilmesi, ülkenin gelecekte akaryakıt bağımlılığının önüne geçmesi için kıymetli." dedi. (İLKHA)