Şehirlerarası otobüs firmaları akaryakıt zamları ve yolcu ücretleri hakkında ne düşünüyor?

Son bir yılda benzin ve motorine yüzde 300’ü aşan oranda zam yapılması şehirlerarası otobüs firmalarını kontak kapatma noktasına getirdi. Yolcu ücretini 400 lira yapmalarına rağmen zararına çalıştıklarını belirten firmalar hükümetten destek bekliyor.

Ekleme: 11.03.2022 13:50:10 / Güncelleme: 11.03.2022 14:45:57 / Ekonomi / Batman Haberleri
Destek için  Haberin Videosunu İzle

Akaryakıt zamlarından en fazla etkilenenlerin başında taşımacılık yapan şirketler geliyor.

 

Akaryakıt zamları, Türkiye genelinde olduğu gibi Batman’da faaliyet gösteren şehirlerarası otobüs firmalarını iş yapamaz hale getirdi. İLKHA muhabirine konuşan sektör temsilcileri, yolcu ücretlerinin artırılıp akaryakıt desteğinin verilmesini istiyor.

Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Batman Şube Başkanı ve firma yöneticisi Muhittin Altun, akaryakıt zamlarından dolayı sefer yapamaz duruma geldiklerini anlattı.

Çok büyük bir sıkıntı içerisinde olduklarını, gelirin giderlerini karşılayamadığı gibi her seferde de zarar ettiklerini vurgulayan Altun, zamlar nedeniyle önlerini göremediklerini kaydetti.

“Sağlıklı bir rayiç bedelini alamıyoruz”

Normal şartlarda Ulaştırma Müdürlüğünden 4 ayda bir rayiç bedeli aldıklarını hatırlatan Altun, “Daha önce akaryakıta bu denli bir zam yapılmadığı için aşağı yukarı fiyat veriyorduk ve sıkıntı da yaşamıyorduk. Ama son 5-6 ayda mazotun litresi 7-8 liradan 23 liranın üzerine çıktı. Bu şekilde sağlıklı bir rayiç bedelini Ulaştırma Müdürlüğünden de alamıyoruz. 4 ay önce belirlediğimiz yolcu bileti 200-250 civarıydı. Şu anda ise 400 liraya taşıyoruz.” dedi.

Muhittin Altun

“Böyle devam ederse büyük sıkıntı yaşayacağız”

Artan akaryakıt fiyatları karşısında yolcu ücretlerinin en az 600-700 civarında olması gerektiğini aktaran Altun, şöyle devam etti:

“Giderlerimiz iki katın üstüne çıktı ama gelirimiz aynı kaldı. Şu anki şartlarda Batman-İstanbul seferi yapan bir otobüs ortalama 950 litre mazot yakıyor. Litresini 23 liradan hesapladığımız zaman ortalama 22 bin lira sadece mazot giderimiz oluyor. Bunun üzerine şoför, otoban, otogar giriş çıkışları ve diğer diğerleri de hesapladığımız zaman her bir İstanbul seferi bize 26-27 bin liraya mal oluyor. Yolcu başı 400 liradan otobüs ful gidip gelse dahi masraflarımızı çıkardığımızda 1-2 bin lira zarardayız. Durum böyle devam ederse büyük sıkıntı yaşayacağız.”

“Destek verilmesini istiyoruz”

Hükümetten destek talebinde bulunan Altun, “Bugün 400 lira olan yolcu ücretini 600 lira yaptığımız zaman uçak biletleri de 600 liradır. Bu sefer yolcu bulamayız ve yolcuya da büyük bir külfet olacaktır. Uçak firmalarına ve trene nasıl devlet desteği veriliyorsa otobüs firmalarına da aynı desteğin verilmesini istiyoruz. Bu da ÖTV’nin inmesi ve mazotun düşük fiyata verilmesi demektir. Devlet destek verirse otobüs firmaları biraz rahatlar.” diye konuştu.

Abdülhakim Aslan

“Bilet fiyatı 700-800 civarlarında olması lazım”

Akaryakıt zamları karşısında yolcu ücretlerinin çok düşük kaldığını ifade eden otobüs firması işletmecilerinden Abdülhakim Aslan, “Geçen sene yolcu ücreti 200 liraydı ve mazotun litresi 6 lira civarındaydı. Şu anda ise mazotun litresi 23-24 lira civarına çıkmış durumda. Ortalama 4 kat mazota zam geldi demektir. Mazot artışına göre bir otobüs biletinin fiyatı 700-800 civarlarında olması lazımken biz şu anda 400 liraya taşıyoruz. Bu bizim için çok büyük bir sıkıntıdır. Bu halde ne yapacağımızı şaşırmış haldeyiz.” dedi.

“Böyle giderse kimse otobüs kaldıramayacak hale gelir”

Yaşadıkları sorunun en kısa sürede çözüme kavuşmasını istediklerini belirten Aslan, şunları söyledi:

“Bu durumumuza nasıl bir çözüm yapılacaksa bekliyoruz. Yoksa bu işi yapabilecek bir durumumuz kalmaz. Hatta çevre illerden bazı firmalar akaryakıt artışıyla ilgili 14 Mart’tan sonra tüm seferlerini iptal edeceklerini söylediler. Hükümet en azından otobüs firmalarına mazot konusunda destek vermesi gerekir. Çünkü başka yapabileceğimiz bir şey de yok. Ya da devlet nasıl uçaklardan ÖTV almıyorsa otobüs firmalarına da aynısını uygulaması lazım. Böyle giderse bir ay içerisinde otogarda kimse otobüs kaldıramayacak hale gelir.”(İLKHA)











Haberin Videosunu İzle
İlgili Videolar